دسته‌بندی نشده

آیا اجازه پدر برای ازدواج موقت ( صیغه ) دختر باکره نیاز است ؟

  • به نظر ایت الله بهجت و مقام معظم رهبری: اگر با جماع کردن بکارت از بین رفته باشد هرچند با زنا باشد یا وطی به شبهه اذن پدر لازم نیست، واگر با غیر جماع مانند پرش از بین رفته باشد بنابراحتیاط اذن پدر لازم است.

 

در این مساله فتاوای مراجع تقلید متفاوت است و هر کس باید به فتوای مرجع تقلید خود عمل کند. در زیر فتاوای مراجع را از نظر می گذرانیم:
۱-از نظر حضرت امام(ره)، آیت الله وحید خراسانی, ایت الله فاضل لنکرانی: ازدواج بادختری که باکره نباشد اذن پدر لازم نیست فرق نمی کند از هرراهی که بکارت خود را از دست داده باشد.(۱)

۲- از نظر ایت الله سیستانی و مکارم شیرازی در صورتی که پرده بکارت از غیر راه ازدواج از بین رفته باشد هرچندباکره نباشد اذن پدر و جد پدری لازم است(۲)

۳- به نظر ایت الله بهجت و مقام معظم رهبری: اگر با جماع کردن بکارت از بین رفته باشد هرچند با زنا باشد یا وطی به شبهه اذن پدر لازم نیست، واگر با غیر جماع مانند پرش از بین رفته باشد بنابراحتیاط اذن پدر لازم است.

پی نوشت :

۱.امام خمینی(ره) ، توضیح المسائل ج۲ مسئله( ۲۳۷۷ ) سؤال تلفنی از دفتر آیت الله وحید خراسانی(۷۷۴۰۶۱۱)، آیت الله فاضل، توضیح المسائل، مسئله ۲۴۹۶
۲. سؤال تلفنی از دفتر آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم شیرازی(۷۸۴۰۰۰۱)
۳. آیت الله بهجت، استفتاءات ج۲ س (۵۰۸۴) و (۵۰۸۶)، مقام معظم رهبری:استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا