تصادف

تخلفاتی که باعث توقیف خودرو خواهند شد

 

  • توقف در محل پارک ممنوع (به شرط عدم حضور راننده) در این مورد حتی اگر خودرو حمل و سوار بر جرثقیل حامل باشد و راننده یا مالک تقاضای تحویل خودرو را بنماید مامور مکلف است خودرو را تحویل دهد و اعمال جریمه نقدی کند.

کی از مواردی که عموم مردم به صورت روزمره خواسته یا ناخواسته با آن درگیر هستند تخلفات راهنمایی و رانندگی است و عدم اطلاع از قوانین افراد متخلف را وادار به واکنش در مقابل ماموران راهنمایی و رانندگی میکند که این موضوع گا‌ها به ارتکاب جرایم متعددی منجر شده است .

قانونگذار در قوانین مربوطه به صورت شفاف مواردی را که ماموران اجرا را ملزم به اعمال قانون میکند احصا کرده است و ضمانت اجرایی آن را نیز وضع نمود. در ادامه مطلب به موارد قانونی برخورد با متخلفین پرداخته خواهد شد.
موارد توقیف وسایل نقلیه طبق قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی به شرح زیر است و غیر از موارد مذکور به هیچ وجه خودرو به پارکینگ نخواهد رفت:
1- تصادفات منجر به جراحت یا فوت، در این فرض در واقع جدای از وضعیت قربانی وسیله نقلیه که آلت ارتکاب تخلف و یا جرم است ناچارا باید متوقف شود.
2- رسیدن جریمه یا خلافی به یک میلیون تومان، به نظر می‌رسید به دلیل اعمال ابزار بازدارندگی قانونگذار این سقف را تعیین نموده است.
3- در صورت همراه نداشتن مدارک، البته در صورت همراه داشتن شناسنامه خودرو توقیف نمیگردد و شناسنامه اخذ و راننده موظف است سریعا مدارک را به مامور برساند.
4- رانندگی بدون گواهینامه

 ارتکاب «همزمان» دو تخلف از موارد زیل هم باعث توقیف وسیله نقلیه می شود:

1-  حرکات نمایشی مثل دورزدن درجا و تک چرخ موتورسیکلت
2- تجاوز از سرعت مجاز تا ۳۰ کیلومتر
3- سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه
4- عبور از چراغ قرمز
5- حرکت به‌طور مارپیچ
6- تجاوز به چپ از محور راه
7- توقف در محل پارک ممنوع (به شرط عدم حضور راننده) در این مورد حتی اگر خودرو حمل و سوار بر جرثقیل حامل باشد و راننده یا مالک تقاضای تحویل خودرو را بنماید مامور مکلف است خودرو را تحویل دهد و اعمال جریمه نقدی کند.
8- توقف داخل پیاده رو (به شرط عدم حضور راننده)

 در خصوص موتور سیکلت هم به شرط انجام تخلفات ذیل موتور سیکلت توقیف می شود.

1- حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز
2- ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف
3- حرکت نمایشی مارپیچ، تک‌چرخ، حمل یدک
4- عدم استفاده از کلاه ایمنی
5- تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار یک ماهتوقیف می گردد.
قطعا تمامی این قوانین برای ایجاد محیط رانندگی امن برای شهروندان است و متخلف اولین شخصی است که از آثار تخلف خود آسیب خواهد دید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا