دانستنی های حقوق

قانون‌ گذار با مجرمان علیه اطفال و کودکان چه برخوردی دارد

 

  • در جرم قذف كه حد هشتاد ضربه شلاق برای آن در نظر گرفته شده است، در ماده 146 قانون مجازات اسلامی، شرط اجرای حد، بلوغ، عقل، اختیار و قصد قذف‌كننده دانسته شده است. از طرفی هم برای قذف‌شونده نیز شرط بلوغ، عقل، اسلام و عفت قرار داده شده است.

 

قانون‌گذار در برخی از مواد قانونی كودكی و خردسالی بزه‌دیده را از علل تخفیف مجازات دانسته است.


برای مثال در جرم قذف كه حد هشتاد ضربه شلاق برای آن در نظر گرفته شده است، در ماده 146 قانون مجازات اسلامی، شرط اجرای حد، بلوغ، عقل، اختیار و قصد قذف‌كننده دانسته شده است. از طرفی هم برای قذف‌شونده نیز شرط بلوغ، عقل، اسلام و عفت قرار داده شده است. علاوه بر این در ماده 147، انسان بالغ و عاقلی كه شخص نابالغ را قذف می‌كند، مستوجب تعزیر تا 74 ضربه شلاق است. به این ترتیب نابالغ بودن بزه‌دیده از موارد تبدیل مجازات حد به مجازات تعزیری، یعنی از موارد تخفیف مجازات است.به عنوان مصداق دیگر می‌توان به جرم زنا اشاره كرد.

در این نوع جرم اگر پسر نابالغی با زن شوهرداری مرتكب عمل شنیع زنا شود، حد رجم از دوش زن محصنه برداشته خواهد شد و وی فقط به صد ضربه شلاق به عنوان حد جلد محكوم خواهد شد.

در جرم قذف كه حد هشتاد ضربه شلاق برای آن در نظر گرفته شده است، در ماده 146 قانون مجازات اسلامی، شرط اجرای حد، بلوغ، عقل، اختیار و قصد قذف‌كننده دانسته شده است. از طرفی هم برای قذف‌شونده نیز شرط بلوغ، عقل، اسلام و عفت قرار داده شده است. علاوه بر این در ماده 147، انسان بالغ و عاقلی كه شخص نابالغ را قذف می‌كند، مستوجب تعزیر تا 74 ضربه شلاق است

به این موضوع در تبصره ماده 83 قانون مجازات اسلامی اشاره شده است.گاهی از اوقات نیز قانون‌گذار، طفل بودن مجنی‌علیه را از موارد تاخیر در صدور حكم قلمداد كرده است. بر این اساس ماده 292 قانون مجازات اسلامی در بحث قصاص دندان، شرط قصاص جانی را اصل بودن دندان دانسته و در صورتی كه مجنی‌علیه خردسال باشد، صدور حكم را به مدت متعارف قابل تاخیر قلمداد كرده است. تاخیر مزبور به این دلیل است كه اگر كودك دندان جدید در آورد، مجرم از قصاص رهایی یافته محكوم به جبران خسارت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا