حقوق جزا

نقش افراد ریش سفید در پیشگیری از جرم

  • با توجه به تاکید قوه قضاییه بر پیشگیری از جرائم و نقش مهم مشارکت های مردمی در این زمینه این معاونت در استان برنامه های مختلفی نظیر بهره گیری از توان ریش سفیدان و مبلغان مذهبی را از طریق برپایی کارگاه آموزشی و غیره در دستور کار قرار داده که تاکنون بسیار تاثیر گذار بوده است.

 

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به نقش موثر مردم در پیشگیری از جرائم، این نهاد با اجرای برنامه های مختلف سعی در بهره گیری بهینه از این ظرفیت به ویژه ریش سفیدان و معتمدان طوایف دارد.

محمدعلی حمیدیان اظهار داشت: هر استانی بر اساس مسائل موجود در آن برخی مشکلات و جرم های خاص خود را دارد که بر اساس آخرین تصمیم گیری ها امسال 70 درصد برنامه ریزی ها در حوزه مقابله با جرم و پیشگیری توسط معاونت استان تعیین شده است.
وی گفت: با توجه به تاکید قوه قضاییه بر پیشگیری از جرائم و نقش مهم مشارکت های مردمی در این زمینه این معاونت در استان برنامه های مختلفی نظیر بهره گیری از توان ریش سفیدان و مبلغان مذهبی را از طریق برپایی کارگاه آموزشی و غیره در دستور کار قرار داده که تاکنون بسیار تاثیر گذار بوده است.
وی افزود: در این راستا معاونت پیشگیری دادگستری استان با راه اندازی سایت سجام و دعوت از اقشار مختلف مردم در نظر دارد با ایجاد دیده بانان مردمی یا اجتماعی این نهاد را در تحقق اهداف یاری کنند که تاکنون 300 نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند که انجام 17 مورد حل اختلاف بین اقوام توسط دیده بانان پیشگیری مردمی در شهرستان های خاش از جمله برخی فعالیت های این حوزه است.
وی گفت: پیشگیری از وقوع جرم در استان از طریق فعالیت در زمینه های فرهنگی و اجتماعی به صورت مردمی وبا مشارکت های مدنی، پیشگیری وضعی و انتظامی با هدف منصرف کردن مجرم از ارتکاب جرم، پیشگیری رفع موانع و نارسایی مربوط به نقاط حادثه خیز در محورهای ارتباطی با اولویت پیشگیری از تصادفات جاده ای و غیره مد نظر است.

با توجه به تاکید قوه قضاییه بر پیشگیری از جرائم و نقش مهم مشارکت های مردمی در این زمینه این معاونت در استان برنامه های مختلفی نظیر بهره گیری از توان ریش سفیدان و مبلغان مذهبی را از طریق برپایی کارگاه آموزشی و غیره در دستور کار قرار داده که تاکنون بسیار تاثیر گذار بوده است.

وی افزود: این اقدامات با مشارکت دستگاههای مختلف در کارگروه پیشگیری از جرائم خوشبختانه نتایج خوبی نظیر کاهش 6 درصدی سوانح رانندگی، هفت کیلومتری در سرعت، اصلاح 15 نقطه حادثه خیز از مجموع 53 نقطه، اهدای بیش از 2 هزارکلاه ایمنی به راکبان موتور سوار، افزایش دوربین در جاده ها به 180 دوربین و کاهش هفت درصدی سرقت منازل را به همراه داشته است.
وی افزود: همچنین کاهش 2 درصدی سرقت خودرو، چهار درصدی سرقت موتور سیکلت، 18 درصدی اماکن تجاری نیز از دیگر نتایج اقدامات صورت گرفته در سالجاری بوده است.
وی استفاده از ظرفیت بسیج برای ناامن کردن مکان های تولید و توزیع مواد مخدر، کاهش خرده فروشان مواد مخدر، همکاری دستگاهها به منظور پیشگیری از فعالیت های گروه های تکفیری، افزایش 11 درصدی دستگیری افراد چاقو کش، کاهش 23 درصدی چاقو کشی، افزایش کشفیات سلاح، کاهش 6 درصدی پرونده های سلاح سرد به پزشکی قانونی را از جمله اقدامات این معاونت در سالجاری بر شمرد.
وی با بیان اینکه امسال 300 مال فروش در استان شناسایی و دستگیر شدند گفت: طرح شناسنامه دار کردن مال فروشان استان با هماهنگی مراجع قضایی در دستور کار این نهاد قرار دارد.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: انجام اقدامات روانشناسی برای جلوگیری از طلاق، فراهم کردن زمینه برای فعالیت افراد رها یافته از دام اعتیاد، اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان در قالب طرح نماد از دیگر برنامه های این نهاد در قالب کارگروه های مختلف است.
وی تاکید کرد: کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی این نهاد به دنبال شناسایی آسیب های اولویت دار در سیستان و بلوچستان است.
حمیدیان بر نقش رسانه ها در کاهش آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: رسانه ها جایگاه بسیار بالایی در جامعه دارند به طوری که جامعه سیاسی موفق است که در آن نقش رسانه فعال تر و پویاتر باشد.
وی تاکید کرد: انعکاس اخبار از سوی رسانه ها سبب می شود اگر انحرافی در جامعه باشد آن رفع شود.
وی بر افزایش تعامل با رسانه به منظور کاهش آسیب های اجتماعی در استان تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا