نامه نگاری

نکاتی در مورد نوشتن یک رزومه کاری

اگر می خواهید بدانید افراد موفق چگونه رزومه می نویسند ، مطالب زیر را بخوانید .

۱ – پاکیزه و تمیز و خالی از اشتباه بنویسید :

متن خود را با دقت بخوانید و آن را از لحاظ گرامر و تایپ بررسی کنید . در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید که رزومه شما را از نظر املائی و مفهومی بررسی نماید. کوچکترین اشتباه ممکن است موجب بی ارزش شدن رزومه شود.

۲ – از آوردن ضمیر مثل ”من” پرهیز کنید :

هر گز از صمائر شخصی و انعکاسی مثل “من“ در رزومه خود استفاده نکنید و سعی کنید جملات خودرا کوتاه کنید.

۳ – هدف و منظور خود را به طور مشخص شرح دهید :

به طور کلی، مشخص بودن هدف و منظور ، کمک شایانی به مهم جلوه دادن صحبتهای شما در رزومه می کند . هدف شما به طور خلاصه تواناییهایتان را بیان می کند و به قدرت و نیرویتان در کار اهمیت می بخشد.

۴ – نقاط قوت خود را برای کارفرمایان معین نمایید :

روی هنر و توانایی های خود بیشتر تاکیید نمایید زیرا به این ترتیب کارفرما را درپاسخگویی به این سؤال که : “ این کارجو چه کارهایی می تواند برای پیشبرد اهداف مد نظر انجام دهد ؟ ” کمک می نمایید.

۵ – اطلاعات مهم تر را مشخص نمایید :

به طور متوسط هر کارفرما به مدت ۳۰ ثانیه روی هر رزومه وقت می گذارد. کارفرمایان غالبا بیشتر به تجربه های موفق کاری شما در گذشته اهمیت می دهند تا تحصیلات متنوع و اطلاعات گوناگون ، به همین دلیل مهمترین تجربیات خود را در ابتدای رزومه قرار دهید مانند قابلیتها، توانائیها و تجربیات و حتی تحصیلات که همگی به نوعی با هم در ارتباطند.

۶ – به تواناییهای خود اهمیت بدهید :

رزومه خود را بر طبق قابلیتها و تواناییها درجه بندی کنید و استعدادهای خود را به طور خلاصه و مفید و با رعایت حق تقدم بیان کنید. به تواناییها و استعدادهای شخصی خود اهمیت دهید و خود را در بهترین وضعیت توصیف کنید . این گونه وانمود کنید که تواناییها ، واقعیتی در شما هستند.

۷ – از کلمات کلیدی بهره ببرید :

سعی کنید از کلمات کلیدی مشخصی برای بیان تواناییها و تجربیاتتان استفاده کنید، مانند مدیریت حسابداری، عرضه محصولات ، ویژوال بیسیک، اکسل، پردازش داده ها، طراحی گرافیک و روشهای تبلیغات حرفه ای.

۸ – از کلمات اختصاری مربوط به حرفه استفاده نمایید :

از کلمات اختصاری و اصطلاحات خاص حرفه تان استفاده کنید تا نشان دهید آشنایی مناسب و کافی با حرفه تان دارید . اما دقت کنید رزومه شما مملو از این گونه کلمات نباشد که خواندن آن سخت و غیر قابل فهم گردد. همچنین بهتر است جلوی اینگونه واژه ها کلمات اقتباس شده را نیز به طور کامل در پرانتز بیان کنید . مثل : I.T در Information Technolog

۹ – از کلمات تایید برانگیز بهره ببرید :

خود را فعال و پر جنب و جوش، با کمال، با هوش و به عنوان کسی که در هر کمک و همکاری سهمی دارد توصیف کنید. این گونه به نظر کارفرما ازهر جهت مفید جلوه گر می شوید.

۱۰ – کلمات کلیدی را در متن مشخص جلوه دهید.

به جای پررنگ کردن و یا کج نوشتن کلمات جهت اهمیت دادن به آنها در بررسی اجمالی اندازه قلمها را افزایش دهید و یا از گیومه و یا علامت * برای اهمیت دادن به نکات کلیدی در رزومه بهره ببرید.

۱۱ – اطلاعات را خلاصه کنید :

وقتی که رزومه شما از چهار یا چنج صفحه بیشتر می شود، محدودیتهایی برای مطالعه آن از نظر صرف زمان ایجاد می شود. بنابراین همواره توصیه می شود که رزومه خود را در حداکثر در پنج صفحه تهیه کنید.

۱۲ – لیستی از تجربیات اخیر را مهیا کنید :

تجربیات ۱۰ یا ۱۵ سال کاری پیش را به طور خلاصه ذکر نمایید.

۱۳ – از مطرح نمودن برخی مسائل شخصی پرهیز کنید :

هرگز در مورد اطلاعات شخصی و خصوصی مثل عقیده و مذهب ، احزاب سیاسی مورد علاقه ، روزنامه ها و مجلات مورد علاقه ، مال ثروت خود موردی را ذکر نکنید یا حتی نظرات شخصی خود را نیز مطرح نکنید . همچنین از شوخی و مزاح و بکاربردن کلمات مبتذل پرهیز کنید.

۱۴ – به تجربیات خود کمیت بدهید :

اعداد ابزارهای قویی هستند، به جای اینکه بگویید: “ توانایی‏های من باعث افزایش میزان فروش در محل کار قبلی بود “ بهتر است که از اعداد نیز استفاده کنید و مثلاً بگویید: “ افزایش فروش ۱۵۰% در ۶ ماه “ از جمله تجربیات من در محل قبلی بوده است.

۱۵ – زیاده گویی نکنید :

از گزاف گفتن و استفاده از لغات حساس و دقیق پرهیز کنید . به زبانی دیگر برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرما لازم نیست کلمات ژرف و عمیق بکار گیرید . از کلماتی استفاده کنید که برای همه قابل فهم باشد.

۱۶ – در مورد حقوق خود در رزومه مطلبی را بیان نکنید.

هرگز نوع و میزان حقوق مورد نظر خود را در رزومه تان مشخص نکنید.

۱۷ – صادق باشید :

دروغ گفتن و گزاف گویی و مبالغه در مورد توانایی ها، همیشه خطری جد ی است که به خود شما باز می گردد.

۱۸ – سازگاری خود را با محیط کاری نشان دهید :

به منظور کم اهمیت جلوه دادن مدت زمان بیکاری و فواصل بین کار ، بهتر است قابلیت ها و تواناییهای کاری خود را عنوان کنید و از ذکر تاریخ وار تجربیات خود بپرهیزید.

۱۹ – رزومه را خودتان بنویسید :

رزومه ای درست کنید که منعکس کننده فکر ، توانایی و قابلیت های شما باشد . سعی کنید رزومه را با فکر و دست خودتان بنویسید . اگر اولین رزومه تان را شخصا بنویسید بسیار مهم است و به زودی حرفه ای هم خواهید شد.

۲۰ – ویژگی های شخصی وابسته به شغل خود را اعلام کنید:

اگر تصمیم دارید که خصیصه های شخصی خود را در رزومه قرار دهید مانند “مسئولیت پذیری” یا “قابلیت اطمینان” ،“برنامه ریزی دقیق در کار“ و … فقط سعی کنید تمامی آنها وابسته به نوع شغل مورد نظر باشند.

۲۱ – رزومه ای متعادل بسازید :

رزومه ای مؤثر است که متعادل باشد، پاکیزه باشد، سازگار و جذاب و خوشایند باشد، تقسیم بندی شده باشد و عنوانهای هر بخش هوشمندانه انتخاب شده باشند.

۲۲ – عنوان ها را کلی انتخاب کنید :

عنوانهای هر قسمت از رزومه را کلی و مناسب برگزینید مثلا: تجربیات ، سوابق کاری، تواناییها، خلاصه تحصیلات، هنر و فضیلت، تعلیم و تربیت، پیوستگی های حرفه ای ،امتیازات تحصیلی و حرفه ای، کتابها و مقالات اختصاصی، گواهی های دانشگاهی و …

۲۳ – مثبت بنویسید :

تمام نکات منفی و یا بیان غیر مثبت را از رزومه خود حذف کنید و به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر تواناییها و نکات مثبت در مورد خود را عرضه کنید، موفق تر خواهید بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا