اخبار حوادث

چرا انبارها دچار حریق می شوند

 

  • سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره مهم‌ترین علت آتش‌سوزی در انبارها گفت: در این ایام که به سمت روزهای سرد سال پیش می‌رویم، عوامل زیادی از جمله وسایل گرمایشی غیراستاندارد و همچنین سیم‌کشی‌های نامناسب باعث آتش‌سوزی در انبارها و کارگاه‌ها می‌شود.

در فصل سرد سال، میزان آتش‌سوزی‌ها افزایش می‌یابد؛ آتش‌سوزی‌هایی که می‌توان با رعایت استاندارد، میزان آنها را به حداقل رساند.

روزها در لابه لای اخبار حوادث و آتش‌سوزی، آن چه بیشترین بسامد را دارد، آتش در انبار کالاها و وسایلی است که عمدتا به دلیل ضعف در سیستم برق کشی و دپوی نادرست وسایل در آن، فاجعه ایجاد می‌شود. حوادث آتش‌سوزی و میزان آن در فصل‌های سال فرق می‌کند، در گرما تعداد حریق در فضای سبز بیشتر است و در فصل سرما تعداد حریق در ساختمان‌ها و منازل بیشتر می‌شود، اما می‌توان با رعایت پاره‌یی نکات ابتدایی، میزان آتش‌سوزی‌ها را به یک‌دهم عدد فعلی کاهش داد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در این باره به مهر می‌گوید: به دو فصل پایانی سال به دلیل سرما و استفاده نادرست از وسایل گرمایشی شاهد افزایش آتش‌سوزی‌ها هستیم به ویژه در کارگاه، خوابگاه و مدارس زمینه بیشتری برای حادثه‌ساز شدن وجود دارد، چرا که معمولا در این مراکز مسائل ایمنی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، همچنین انبار این مراکز با اصول ایمنی همراه نیست. ملکی می‌افزاید: انبارداری نادرست در این مراکز یکی دیگر از دلایل آتش‌سوزی است؛ و ما متاسفانه در این فصل با آتش‌سوزی قابل توجهی در انبارها رو به رو هستیم.

از سوی دیگر به دلیل نزدیکی انبارها به هم دیگر معمولا شروع آتش‌سوزی در یکی از آنها می‌تواند بلافاصله به یک دومینوی گسترده بدل شود، به ویژه در مناطقی که دسترسی دشوارتری دارد، مانند قلب بازار بزرگ تهران.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره مهم‌ترین علت آتش‌سوزی در انبارها گفت: در این ایام که به سمت روزهای سرد سال پیش می‌رویم، عوامل زیادی از جمله وسایل گرمایشی غیراستاندارد و همچنین سیم‌کشی‌های نامناسب باعث آتش‌سوزی در انبارها و کارگاه‌ها می‌شود.

او ادامه داد: در آتش‌سوزی‌های انبارهای بزرگ، چندین دستگاه خودرو آتش‌نشانی و ده‌ها آتش‌نشان حرفه‌یی در محل حاضر می‌شوند و صدها هزار لیتر آب با ارزش برای خاموش کردن آتش مصرف می‌شود. حتی گاهی افراد حاضر نیز دچار مصدومیت می‌شوند. در حالی که با رعایت موارد ابتدایی ایمنی به سادگی می‌توان از بروز این حوادث و خسارات مالی فراوان جلوگیری کرد.

ملکی با اشاره به برخی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیرانه افزود: انبارها حتماً باید دارای دیوار و حفاظ مناسب باشند و از به‌کار بردن نرده که به سادگی احتمال افتادن اشیای مشتعل از بیرون وجود دارد خودداری کنند. همچنین برای جلوگیری از آتش‌سوزی در این انبارها باید چوب‌ها در ردیف‌های منظم و تا ارتفاع حداکثر ۴/۵ متر چیده شود. حتماً بین ردیف‌های چیده شده فاصله ایمن وجود داشته باشد که براثر بروز آتش‌سوزی شعله‌ها به سرعت به اطراف سرایت نکرده و فراگیر نشود.

وی ادامه داد: در تمام قسمت‌های انبار باید تابلوهای خطر، علائم هشدار‌دهنده، راه‌های خروج و استعمال دخانیات ممنوع به‌صورت شبرنگ و در معرض دید عموم وجود داشته باشد. ضمن اینکه سیم‌کشی‌های برق در بسیاری از انبارها از پتانسیل بالایی برای آتش‌سوزی و حادثه‌ساز شدن برخوردار است. بهتر است سیم‌کشی به صورت توکار قرار گرفته و اگر سیم‌های برق به صورت روکار است حتماً داخل لوله‌های مقاوم فلزی محفوظ شده و از تماس مستقیم چوب‌ها و تخته‌ها یا هر وسیله دیگری با سیم‌های برق جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا