ازدواجدانستنی های حقوق

گواهی تجرد چیست ؟ چگونه گواهی تجرد بگیریم ؟

  • امکان اخذ این گواهی توسط شخصی غیر از صاحب شناسنامه وجود خواهد داشت، بنابراین در اینصورت چنین شخصی می بایست دارای وکالتنامه رسمی باشد و در آن به اخذ گواهی تجرد صراحتاً اشاره گردیده باشد.

 

گواهی تجرد تاییدیه‌ای است که بر مبنای اطلاعات مندرج در سند سجلی شخص صرفاً برای صاحب سند و براساس درخواست وی یا وکیل قانونی ایشان صادر می‌شود. این درخواست به صورت اینترنتی نیز امکان پذیر خواهد بود.

 

ازدواج همواره از قدیمی ترین و محکم ترین پیمان های میان انسان می باشد. این پیمان که آغاز رابطه ای میان دو انسان می باشد اساس و مبنای بقای بشر نیز به شمار می آید، لذا اهمیت آن باعث گردیده تا علاوه بر شریعت اسلام، قانون نیز به منظور حفظ حرمت این سنت قدیمی تدابیری را اتخاذ نمایند.

امروزه یکی از دغدغه های افرادی که می خواهند ازدواج کنند این است که آیا مرد یا زنی را که قصد ازدواج با او را دارند قبلا ازدواج کرده است یا نه و حتی بعضی از دختر ها در خصوص بعضی خواستگاران تمایل دارند که بدانند او در حال حاضر همسر دیگری داردیا نه.

معمولا ازدواج ها با توجه به آشنایی دختر و پسر و خانواده ها و یا از طریق معرف انجام می پذیرد ولی به کرات شاهد بوده ایم که یکی از زوجین ازدواج قبلی خود را پنهان کرده است و یا در مواردی شاهد بوده ایم که مردی با داشتن همسر، خود را مجرد معرفی کرده و همسر دیگری اختیار کرده است. خیلی از موارد شکایت “فریب در ازدواج” همین موضوع است که یکی از زوجین از دیگری به دلیل پنهان کردن ازدواج قبلی و حتی فعلی شکایت می کند. اما به منظور جلوگیری از گرفتار شدن در چنین دام هایی و نیز حفظ حرمت و حریم این سنت مقدس راه کارهایی وجود خواهد داشت.

در این راستا به نظر می رسد اخذ “گواهی تجرد” مشکلات را تا حدودی حل خواهد کرد به این صورت که می توانید از خواستگار یا دختری که قصد ازدواج با او دارید بخواهید گواهی مذکور را اخذ نماید. در این گواهی که خیلی سریع در ظرف یکی دو روز صادر می گردد وضعیت ازدواج فعلی و قبلی شخص متقاضی منعکس می گردد. البته بعضی مشاغل برای استخدام یا برخی دانشگاه های خارجی هم از متقاضی، گواهی تجرد می خواهند.

چند نکته مهم:

1. هر شخصی می تواند با مراجعه به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود و یا اداره سجلات و احوال شخصیه در وزارت امور خارجه ( در داخل کشور) و یا نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران ( در خارج از کشور) درخواست صدور گواهی تجرد بنماید.

هر شخصی می تواند با مراجعه به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود و یا اداره سجلات و احوال شخصیه در وزارت امور خارجه ( در داخل کشور) و یا نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران ( در خارج از کشور) درخواست صدور گواهی تجرد بنماید.

الف )‌ چنانچه متقاضی گواهی تجرد مقیم داخل  کشور باشد می بایست به اداره کل ثبت احوال امورخارجه واقع در خیابان امام خمینی(ره) – نبش خیابان شیخ هادی پلاک 108 – ساختمان شماره 6 سازمان ثبت احوال و یا نزدیکترین اداره ثبت احوال  محل سکونت مراجعه و درخواست خود را ارایه نماید .

ب ) چنانچه متقاضی گواهی تجرد مقیم  خارج از کشور باشد می بایست به نزدیکترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و در خواست خود را ارایه نماید.

2. گواهی تجرد صرفا توسط اداره کل ثبت احوال امور خارجه و ظرف یک روز صادر می گردد. ضمن آنکه تحویل گواهی تجرد، صرفاً در ثبت احوال امور خارجه به آدرس تهران – خیابان امام خمینی نبش شیخ هادی انجام     می گیرد.

3. امکان اخذ این گواهی توسط شخصی غیر از صاحب شناسنامه وجود خواهد داشت، بنابراین در اینصورت چنین شخصی می بایست دارای وکالتنامه رسمی باشد و در آن به اخذ گواهی تجرد صراحتاً اشاره گردیده باشد.

4. صدور گواهی تجرد منوط به ارائه اصل شناسنامه  صاحب آن می باشد.

5. متقاضی دریافت این کواهی می بایست مدارک ذیل را داشته باشد:

اصل شناسنامه متقاضی، یک برگ فتوکپی شناسنامه، تکمیل فرم درخواست، پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری

6. چنانچه متقاضی قصد ارائه گواهی تجرد به مقامات خارجی را داشته باشد، باید ابتدا گواهی را از طریق دارالترجمه رسمی، ترجمه کند و پس از تایید امور دفتر مترجمان وزارت دادگستری، به تایید وزارت امور خارجه برساند.

7. افراد می توانند با مراجعه به پورتال سازمان ثبت احوال کشور به نشانی اینترنتی www.sabteahval.ir فرم درخواست را تکمیل و به صورت الکترونیکی ارسال کنند و پس از بررسی های لازم پیغامی مبنی بر آماده بودن گواهی تجرد و مراجعه جهت دریافت آن برای متقاضی ارسال می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا