مقالات دینی و مذهبی

روزه خواری با تظاهر به روزه خواری چه فرقی دارند

  • باید توجه داشته باشیم روزه‌خواری جرم نیست تظاهر به روزه‌خواری جرم است. زیرا در اسلام عسر و حرج در واقع منع شده است. برای افراد مسلمان بسیاری از مردان و زنان به علت بیماری در شرایط خاص ممکن است نتوانند روزه بگیرند.

ماه برکت هم به پایان خودش نزدیک می‌شود. کافه «قانون» ما در این ایام از نیم ساعت به اذان مغرب تا نیمه شب باز است. به همه کسانی که در این یک ماه روزه‌گرفتند و توفیق آن را داشتند که در گرمای بالای 40 درجه اخلاص خود را به خداوند خود نشان دهند تبریک می‌گوییم. مهم‌ترین بحث امشب ما هم بی‌ارتباط با این ایام عزیز نیست. امروز بحث داغ یکی از میزهای ما این بود که روزه‌خواری جرم است یا تظاهر به روزه‌خواری؟


میز قانونگذاری

راه‌های وصول چک متعدد است

نفیسه چرا اینقدر عرق کرده‌ای؟ اگر اینجا گرمتان است جایتان را عوض کنم؟

نه. مشکلی نیست. فقط اگر می‌شود سفارش ما را زودتر بیاور که از تشنگی هلاک شدیم.

شما چه برای ما آورده‌ای؟ قصد نداری مهمانت را معرفی کنی؟

امروز اویس حامد توسلی مهمان من و شماست. قرار است تکلیف نحوه دعوای چک را امروز سر همین میز روشن کنیم. آقای توسلی بفرمایید پرونده های مربوط به چک ، حقوقی رسیدگی می‌شوند یا کیفری؟

البته هم امکان رسیدگی کیفری وجود دارد و هم امکان رسیدگی حقوقی. علاوه بر این دو روش می‌توان برای دستیابی به وجه چک از طریق اجرای ثبت نیز اقدام كرد.

اجرای ثبت چیست؟ این راه را تا به‌حال نشنیده بودم.

چک یک سند تجاری عادی است. اما تفاوت چک با سایر اسناد تجاری عادی یعنی برات و سفته در این است که چک در حکمِ اسناد لازم الاجرا است. از این‌رو برای وصول وجه چک می‌توان از طریق اجرای ثبت نیز اقدام كرد. ضمناً طرق حقوقی و کیفری نیز قابل اِعمال هستند.

 تفاوت رسیدگی حقوقی و کیفری در چیست؟

اصولاً در خصوص وصول وجه تمام چک‌ها می‌توان از طریق حقوقی اقدام كرد اما امکان پیگیری کیفری موضوع برای تمامی چک‌ها وجود ندارد بلکه چک باید دارای اوصاف خاصی باشد تا بتوانیم از روش کیفری نیز وارد عمل شویم. در ماده 13 قانون صدور چک مصوب 1382 پنج حالت بیان شده که در آنها امکان اقدام کیفری وجود ندارد. در خصوص تمامی چک‌ها نمی‌توان از طریق کیفری اقدام كرد بلکه چک باید دارای شرایط و اوصاف خاصی باشد تا بتوانیم شکایت طرح كنیم. حال اگر چک دارای اوصاف لازم برای تعقیب کیفری باشد، باید به دادسرای محل بانک مُحال‌عَلَیه یا دادسرای محل بانکی که گواهی عدم پرداخت را صادر كرده و به اصطلاح عامیانه چک در آن برگشت خورده است، مراجعه كرده و از آن نقطه دعوای کیفری را آغاز كنیم.

 دعوای حقوقی را از کجا آغاز کنیم؟

اما در خصوص اقدام حقوقی با قیود فوق مواجه نیستیم و در مورد هر چکی حق اقدام حقوقی محفوظ است. برای طرح دعوای حقوقی می‌توانیم دادخواست خود را به سه دادگاه تقدیم كنیم. نخست دادگاه محل اقامت خوانده دعوا. دوم دادگاه محل صدور چک یا همان دادگاه محل وقوع عقد و سوم دادگاه محل وقوع بانک مُحال عَلَیه.

باید توجه داشته باشیم روزه‌خواری جرم نیست تظاهر به روزه‌خواری جرم است. زیرا در اسلام عسر و حرج در واقع منع شده است. برای افراد مسلمان بسیاری از مردان و زنان به علت بیماری در شرایط خاص ممکن است نتوانند روزه بگیرند. بنابراین اطفال یا افرادی که سالخورده و بیمارند می‌توانند روزه نگیرند ولی تظاهر به روزه‌خواری در ملاء‌عام به گونه‌ای که شخص بخواهد عمدا ارزش‌‌های اجتماعی را زیر سوال ببرد و به آنها تعرض کند جرم محسوب می‌شود

میز آموزش

رعایت حریم اشخاص

سلام خانم‌ زمانپور. یک سوژه داغ برای شما دارم. میز نزدیک در را نگاه کنید. جوانی که سرش به کامپیوترش گرم است را می‌گویم. حالا میز پشت سرش را نگاه کنید. می‌بینید. سه نفر برگشته‌اند و زل زده‌اند به صفحه کامپیوتر این بنده خدا. شما که با آموزش مردمی و همگانی حقوق سر و کار دارید بگویید چرا اینقدر به حریم خصوصی افراد بی‌احترامی می‌شود.

حق با شماست. دولت و مردم باید به حریم خصوصی شهروندان احترام بگذارند. عقل، شرع و قانون دلایلی هستند که بر اساس آنها نمی‌توانید نوشته‌ها یا گفت‌وگوهای خصوصی دیگران را ضبط یا افشا کنید. در ضرورت عقلی رعایت حریم خصوصی دیگران باید گفت که منطق یک انسان عاقل در هر زمان یا مکانی هم که زندگی کند؛ تا ابد حکم می‌کند که مکالمات خصوصی هر فردی محرمانه و تنها برای خود او باشد. در نتیجه افراد دیگر حق نخواهند داشت در آنها دخالت کنند و مطالب مزبور را بدون اجازه صاحبان آنها ثبت کرده یا آشکار کنند.

قانونگذار در قوانین مختلف ضبط و افشای مکاتبات و مکالمات شخصی افراد را ممنوع و حتی در مواردی جرم اعلام کرده است. از جمله این قوانین ماده 582 قانون مجازات اسلامی ‌است که به موجب آن: هر یک از مستخدمان و مأموران دولتی؛ مراسلات(نامه‌ها)، مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده است مفتوح (باز) یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق‌سمع کند یا بدون اجازه صاحبان آن‌ها مطالب آن‌ها را افشا کند به حبس از یک سال تا سه سال یا جزای نقدی از 6 تا 18 میلیون ریال محکوم خواهد شد .

اصل 25 قانون اساسی نیز در این خصوص از اهمیت زیادی برخوردار است. اصل 25 در این خصوص می‌گوید: بازرسی‏ و نرساندن‏ نامه‏ها، ضبط و فاش‏ كردن‏ مكالمات‏ تلفنی‏، افشای‏ مخابرات‏ تلگرافی‏ و تلكس‏، سانسور، عدم‏ مخابره‏ و نرساندن‏ آنها، استراق‏ سمع و هر گونه‏ تجسس‏ ممنوع‏ است‏ مگر به‏ حكم‏ قانون‏.

میز زندگی

روزه‌خواری جرم است یا تظاهر به روزه‌خواری؟

الهام رستمی امروز یک مهمان آشنا دارد. دکتر علی نجفی توانا امروز مهمان کافه ما هستند. الهام موضوع چیست؟ قضیه از چه قرار است؟ راستش این موضوع جرم روزه‌خواری بدجور ذهن من را مشغول کرده است. من بررسی کردم و در هیج جای قانون ماده صریحی در این رابطه نبود اما موادی غیرمستقیم به این جرم مربوط می‌شد. قرار است آقای دکتر برای ما موضوع را روشن‌تر کند.

در قانون مجازات اسلامی به صراحت در رابطه با جرم روزه‌خواری صحبت نشده است، اما در قانون آمده است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است و دادگاه‌ها نیز براساس این ماده قانونی، حکم افراد مرتکب را صادر می‌کنند.

پس روزه‌خواری در ملاءعام جرم است؟

در قانون مجازات اسلامی درباره بحث روزه‌خواری مطلبی عنوان نشده است ولی در قانون سابق یا قانون تعزیرات تظاهر به عمل حرام از جمله روزه‌خواری جرم عنوان شده بود.

اصل 25 قانون اساسی نیز در این خصوص از اهمیت زیادی برخوردار است. اصل 25 در این خصوص می‌گوید: بازرسی‏ و نرساندن‏ نامه‏ها، ضبط و فاش‏ كردن‏ مكالمات‏ تلفنی‏، افشای‏ مخابرات‏ تلگرافی‏ و تلكس‏، سانسور، عدم‏ مخابره‏ و نرساندن‏ آنها، استراق‏ سمع و هر گونه‏ تجسس‏ ممنوع‏ است‏ مگر به‏ حكم‏ قانون‏

 بالاخره تکلیف چیست؟

باید توجه داشته باشیم روزه‌خواری جرم نیست تظاهر به روزه‌خواری جرم است. زیرا در اسلام عسر و حرج در واقع منع شده است. برای افراد مسلمان بسیاری از مردان و زنان به علت بیماری در شرایط خاص ممکن است نتوانند روزه بگیرند. بنابراین اطفال یا افرادی که سالخورده و بیمارند می‌توانند روزه نگیرند ولی تظاهر به روزه‌خواری در ملاء‌عام به گونه‌ای که شخص بخواهد عمدا ارزش‌‌های اجتماعی را زیر سوال ببرد و به آنها تعرض کند جرم محسوب می‌شود.

در قلمروی جغرافیای ایران رعایت مقررات ما برای همه الزامی است مگر آنکه فرد خارجی نداند روزه‌خواری جرم است اگر هدفش تظاهر نباشد اشکالی ندارد اما افراد غیر مسلمان در قلمروی خاك ایران موظف به رعایت قوانین ما هستند.

میز کار و اشتغال

مسئولیت سنگین ماموران شکاربانی

سلام علیرضا نامی. کی رسیدید که شما را ندیدم. میز کنار پنجره را برای شما نگه داشتم. بروید آنجا بنشینید.

ممنون. همین‌جا راحت است. آقای تیماجی اینجا را ترجیح می‌دهد. دنج‌تر است. امروز با آقای تیماجی بحث جالبی را شروع کرده‌ایم. داشتند از تجربه‌هایشان در یک پرونده می‌گفتند. در حقیقت به دردسرهای شغل محیط‌بانان و ضرورت حمایت از آنها مربوط می‌شد.

 آقای تیماجی هر از چند گاهی خبرهایی در مورد محیط‌بان‌ها می‌شنویم. اصلا محیط‌بان کیست؟

محیط بان کسی است که مسئولیت اجرای قانون و مقررات شکار، صید، حفاظت و بهسازی محیط‌زیست را در سطح حوزه استحفاظی خود بر عهده دارد و در زمینه حفاظت از حیات‌وحش، اکوسیستم، جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست، ممانعت از تجاوز به مناطق تحت کنترل سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی در حوزه استحفاظی خود اقدام می‌کند.

 وظایف شغلی محیط‌بان‌ها در کشور ما به چه ترتیب است؟

قانونگذار وظایفی را برای محیط‌بان در نظر گرفته است. وظایفی مثل شناسایی حوزه استحفاظی، بازدید و شناسایی همه رویدادهای حوزه استحفاظی، اجرای قوانین و مقررات حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، شکار و…، اقدام در زمینه کشف جرائم و دستگیری متخلفان، بررسی پروانه‌های مربوط به چرای احشام، جلوگیری از تخریب و تجاوز به محیط‌زیست، صدور پروانه‌های شکار و صید، بازدید و کنترل مدارک و پروانه‌های شکار و صید و جلوگیری از شکار و صید غیر‌مجاز، تنظیم صورتجلسه تخلف و معرفی متخلفان به مقامات ذی‌صلاح را برعهده محیط‌بان‌ها گذاشته است.

 دلیل ضرورت‌های قانونی که می‌گفتید چیست؟ محیط‌بان‌ها با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند؟

گارد محیط‌زیست به دلیل ماهیت کاری که دارند ممکن است با بسیاری از مشکلات رو‌به‌رو باشند که این مسئله تدبیر قانونگذار را در حمایت تامه از آنها می‌طلبد. حمایت‌هایی همچون جلوگیری از تعرض به آنها و خانواده آنها، حمایت معنوی از آنها، حمایت در مواقعی که از اسلحه استفاده می‌کنند و حتی حمایت مالی. به همین منظور و برای سازماندهی این حمایت‌ها و نیز قانونی کردن آنها نیاز است تا قانونی جامع و کارشناسانه تهیه شود و به تصویب برسد.

این هفته برایتان از راه های متعدد وصول چك گفتیم، تفاوت روزه خواری و تظاهر به روزه خواری را توضیح دادیم، همچنین به بحث جالب حریم خصوصی پرداختیم و در نهایت هم از شغل سخت و پر خطر محیط بانی برایتان صحبت كردیم. كافه «قانون» این هفته حال و هوای شب های قدر را داشت و در این شب های عزیز همه مهمانان ما التماس دعا داشتند. متشكریم از اینكه هر هفته با ماهستید و ما را از نظرات خود آگاه می‌كنید. راه‌های ارتباطی ما را هم می‌دانید: (ghazaei@ghanoondaily.ir) و شماره تماس روزنامه، تا كافه بعد و خبرها و آموزش‌های بعدی در پناه حق پایدار باشید و التماس دعا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا