فحاشی الکترونیکی
- براین پایه هرگونه قذف بواسطه وسایل الکترونیکی همچون موبایل، اینترنت و… قابل پیگرد کیفری است و این برای برخی اقشار که شنیده می شود همچون بعضی دانشجویان دختری که متاسفانه گاه وبیگاه sms های اینچنین دریافت می کنند مطلوب خواهد بود.
چنانکه می دانیم فحاشی یکی از جرایم مهم علیه شخصیت،محسوب می شود چنانکه علمای دانش حقوق می گویند توهین نیازی به اثبات عنصر معنوی ندارد و صدور الفاظ موهن به خودی خود کافیست.
در این مختصر تفاوتی چند میان لایحه جدید قانون مجازات و قانون موضوعه جاری در مورد جرم قذف را بیان می نماییم.
و مقصود ما :
در درجه نخست :پیشگیری از ارتکاب یا تکرار آن با توجه به اطلاع رسانی تبیان .
در وهله دوم: انعکاس حرکتهای نوینی که در سیاست قضایی کشورمان در حال شکل گیری است و ارتباط مستقیم با فقه امامیه دارد.
قذف در فقه امامیه
اولین ویژگی لایحه جدید:
گسترش جرم قذف است زیرا بر اساس لایحه تازه این جرم شامل قذف مردگان نیز می شود؛
کافیست به تعریف قذف در این لایحه نگاهی بیندازیم:
ماده223-1: قذف عبارت است از نسبت دادن زنایا لواط به شخص دیگر؛ هرچند مرده باشد.
در حالیکه بر اساس ماده 139قانون مجازات فعلی :
قذف نسبت دادن زنایا لواط است به شخص دیگری 0
دومین ویژگی لایحه تازه:
تصریح لازم بودن قصد انتساب است! حال آنکه چنانکه ابتدای این مقاله اشاره کردیم توهین نیازی به اثبات عنصر معنوی ندارد و صدور الفاظ موهن به خودی خود کافیست اما ماده 223-3 لایحه جدید می گوید:
قذف باید روشن و بدون ابهام بوده و نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه بوده و قصد انتساب داشته باشد؛ گرچه مقذوف یا مخاطب در حین قذف از مفاد آن آگاه نباشد.
بر این پایه این تصریح تازه چه معنایی دارد! جز حرکتی مرموز به سوی جرم زدایی از حدود الهی!!
سومین ویژگی لایحه جدید:
لایحه جدید تصریح کرده به رعایت و دقت در تعیین تعزیر به تناسب جرم وشخص مجرم و این نکته قابل تحسین است.
بر این پایه ماده 223-2لایحه جدید می گوید:
هرگاه كسی غیر از زنا یا لواط امر حرام دیگری را مانند رابطه نامشروع و مساحقه كه به موجب قانون جرم محسوب میشود به دیگری نسبت دهد به مجازات تعزیری به تناسب جرم وشخص مجرم تا 74ضربه شلاق محكوم می شود.
چهارمین ویژگی لایحه تازه :
لایحه جدید قذف را علاوه بر لفظ با نوشتن هرچند به شیوه الكترونیكی نیز قابل تحقق می داند. براین پایه تبصره ماده3-223لایحه تازه می گوید:
قذف علاوه بر لفظ با نوشتن هرچند به شیوه الكترونیكی نیز تحقق مییابد.
براین پایه هرگونه قذف بواسطه وسایل الکترونیکی همچون موبایل، اینترنت و… قابل پیگرد کیفری است و این برای برخی اقشار که شنیده می شود همچون بعضی دانشجویان دختری که متاسفانه گاه وبیگاه sms های اینچنین دریافت می کنند مطلوب خواهد بود.
در مقاله آینده ضمن بررسی لایحه جدید و احکام منحصر به فرد مذهب مان امامیه که در حقوق موضوعه ایران نیز پذیرفته است در این باره بیشتر سخن خواهیم گفت.