حقوق جزا

محل رسیدگی به جرایم اطفال و کودکان کجاست و به چه صورت است

  • منظور از طفل كسی است كه به حد بلوغ شرعی نرسیده باشد و به كلیه جرائم اشخاص بالغ كمتر از 18 سال تمام نیز در دادگاه اطفال طبق مقررات عمومی رسیدگی می شود.

 

پرونده‌هایی كه موضوع آنها جرائم اطفال است به دادگاه ویژه اطفال در مجتمع قضایی شهید فهمیده ارسال می‌شود. در این مجتمع از شعب 1183 تا1189 دادگاه كیفری اطفال مستقر است.

جرائم اطفال مستقیما در دادگاه ویژه اطفال رسیدگی می شود. در جرائم اطفال رسیدگی مقدماتی اعم از تعقیب و تحقیق با رعایت مفاد تبصره ماده (43) (ق.آ. د. ك) توسط دادرس و یا به درخواست او توسط قاضی تحقیق انجام می‌گیرد. دادگاه كلیه وظایفی را كه برابر قانون برعهده ضابطین است راسا به عمل خواهد آورد. اختصاصی بودن بعضی از شعب دادگاه‌های عمومی مانع از ارجاع سایر پرونده‌ها به آن شعب نیست.آراء رسیدگی كننده به جرائم اطفال برابر مقررات مربوطه قابل تجدید نظر است.

منظور از طفل كسی است كه به حد بلوغ شرعی نرسیده باشد و به كلیه جرائم اشخاص بالغ كمتر از 18 سال تمام نیز در دادگاه اطفال طبق مقررات عمومی رسیدگی می شود.

منظور از طفل كسی است كه به حد بلوغ شرعی نرسیده باشد و به كلیه جرائم اشخاص بالغ كمتر از 18 سال تمام نیز در دادگاه اطفال طبق مقررات عمومی رسیدگی می شود. با توجه به مفاد ماده 1210 قانون مدنی رسیدن صغار به سن بلوغ دلیل رشد آنان در غیر امور مالی است. مگر خلاف آن ثابت شود. بنابراین فردی كه به سن بلوغ رسیده و سفه (عدم رشد) او ثابت نشده می‌تواند در هر نوع امور مربوط به خود جز در امو مالی كه به حكم تبصره 2 ماده مرقوم مستلزم اثبات رشد است دخالت کند و با این كیفیت صغیری كه به سن بلوغ رسیده می‌تواند شكایت كیفری کند و دادسرا مكلف به قبول و رسیدگی آن است ولی در صورتی كه موضوع شكایت كیفری متضمن مطالبه مال از قبیل دیه و یا ضرر و زیان ناشی از جرم باشد محكوم به مال بایستی تحویل ولی یا قیم شاكی شود.  نشانی این مجتمع در اول اتوبان تهران-كرج، نرسیده به عوارضی قدیم خیابان آزادگان  پلاک 144  و به شماره تماس: 8-44064467، 6- 44406111 است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا