معنی لغاتدانستنی های حقوق

با معنی کلمات و لغات حقوقی آشنا شویم / بخش چهارم

 

  • مستثیات دین :اموالی كه برابر قانون در هنگام اجرا و اقرار یا سند مشمول مقررات اجرا نیست و توقیف نمی شوند. و به ضرر مالك محكوم و مدیون به فروش نمی رسد مانند مسكن مورد نیاز محكوم علیه.

 

از آنجایی که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، بنابراین آموزش مباحث و اصطلاحات حقوقی و قضایی د رراستای آشنایی عموم مردم با قوانین، از اصول مسلم حقوق است که در ادامه برخی از این اصلاحات تشریح شده است.

قیم :

نماینده قانونی محجور كه از طرف مقام قضائی صالح در صورت نبودن ولی قهری و وصی او تعیین می شود مانند طفلی كه پدر و پدر بزرگ پدری نداشته و از طرف دادگاه به عنوان قیم انتخاب می شود.

كیفر خواست :

درخواست دادستان از دادگاه برای به كیفر رساندن متهم. كیفر خواست حاوی نام و مشخصات محل اقامت و نوع اتهام و دلایل آن و مواد قانونی مورد استناد برای اعمال كیفر و… می باشد.

مبیع :

كالائی كه فروخته می شود در مقابل ثمن.

متداعیین :

طرف دعوی, اصحاب دعوی

متهم :

كسی است كه فاعل جرم تلقی شده ولی هنوز دلایل كافی برای محكومیت او وجود نداشته و یا حكم محكومیت قطعی او صادر نشده است

محكوم به :

موضوعی كه محكوم علیه به آن محكوم شده است و برای مثال در دعوی مطالبه اجبار به بهای معوقه اگر مستاجر به پرداخت …. ریال محكوم شود, محكوم به …. ریال خواهد بود.

مرتهن :

كسی كه مال غیر پیش او بصورت رهن است

مستثیات دین :

اموالی كه برابر قانون در هنگام اجرا و اقرار یا سند مشمول مقررات اجرا نیست و توقیف نمی شوند. و به ضرر مالك محكوم و مدیون به فروش نمی رسد مانند مسكن مورد نیاز محكوم علیه.

معاینه محل :

بازدید مراجع قضایی یا اداری از محل وقوع جرم یا مورد دعوی و اختلاف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا