ازدواج

عوامل تاثیرگذار در ازدواج و سن ازدواج

عوامل تاثیرگذار در ازدواج و سن ازدواج

عوامل زیاد و گوناگونی هست که در ازدواج تاثیرگذار میباشد و رضایت نداشتن از این عوامل مشکل هایی را بر سر راه ازدواج ایجاد مینماید.

1- عوامل اجتماعی

2- عوامل سیاسی

3- تحصیلات

4- عوامل فرهنگی (مذهب، آداب و رسوم، لباس پوشیدن)

5- عوامل اقتصادی

6- عوامل اخلاقی و روانی

7- عوامل جسمی و ژنتیکی

8- سن

9- شغل

ازدواجهایی که بدون توجه به این عوامل انجام می‌گیرد، سعادت و خوشبختی در آن احتمالی می‌گردد. حال، در جامعه کنونی ما مشکلاتی نیز برای جوانان وجود دادر که مانع ازدواج آنها

با همسران دلخواه خودشان می‌گردد که این مشکلات عبارتند از :

1- مشکلات اجتماعی که در اثر سقوط اخلاق و مذهب از یک طرف و وجود رسانه‌های تبلیغی برای بیدار کردن نابهنگام میل جنسی جوانان از طرف دیگر، ایجاد می‌شود و نبود راههای مشروع برای ارضاء این میل غریزی به این مشکل دامن می‌زند، در حالی که در صدر اسلام هم خبری از تحریکات جنسی توسط رسانه‌ها نبود و هم استفاده از کنیزان در ردیف ازدواج دائم و موقّت قرار داشت و مورد بهره‌برداری بود. در حالی که الان در جامعه ما هم تحریکات زیاد است و هم کنیز وجود ندارد و هم متعه رواج خود را از دست داده است و یگانه راهی که برای استفاده مانده، ازدواج دائم است که آنهم؛ اولاً، با مشکلات زیادی مواجه است که در همین‌جا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. ثانیاً، در جامعه‌ای که فساد رواج یابد ازدواج‌های دائمی رونق خود را از دست می‌دهد، زیرا در چنین جامعه‌ای نه مرد حاضر می‌شود مسئولیت سنگین یک جمع خانوادگی را تا پایان عمر بپذیرد و نه زن حاضر می‌شود خود را به اطاعت یک مرد در آورد و مسئولیت سنگین بچه‌داری و شوهر‌داری و خانه‌داری را تقبل کند و هر چه ازدواج دائم رواج خود را از دست دهد، فساد بیشتر می‌شود و این مسئله تعامل روی هم دارند که باید با هموار کردن راه ازدواج، ریشه فساد در جامعه را خشکاند.

2- مشکل تحصیلات علمی (وضع تحصیلی افراد طوری است که ازدواج را برای محصل و دانشجو مشکل کرده است).

3- مشکل سربازی که برای برخی از جوانان در صدد ادامه تحصیل نیستند مطرح می‌باشد.

4- مشکل اقتصادی و فقر مالی که امکان تأمین نفقه را از مرد می‌گیرد.

5- مشکل اقتصادی و انتخاب همسر که بخاطر وسعت و گسترش اجتماع انسانی، امکان آشنایی افراد شایسته را از انسان سلب میکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا