حقوق جزامجازات

سردسته اغتشاشگران چه مجازاتی دارند

  • قانون گذار ایرانی در مواد متعددی تاکنون اداره کنندگان دسته‏های مخالف امنیت کشور را مورد تهدید به مجازات قرار داده است و به عبارت دیگر این جرم که در ماده 498 قانون تعزیرات مصوب 1375 وضع شده است

مقدمه

از مهمترین ارز‏ش‏ها برای همه مردم، حاکمیت  ملی کشور آنهاست و این مساله در کشور ما که مبتنی بر ارزش‏های اسلامی و رهبری ولی فقیه که بر پایه قرآن و معارف اهل‏بیت مسوول اداره کشور است اهمیت بیشتری نیز پیدا می‏کند؛ تلاش مسوولین در جهت حفظ قدرت و حاکمیت در نظام اسلامی با توجه به خطراتی که جرایم علیه امنیت می‏توانند برای این حاکمیت و استقلال پیدا کند، از قدیم الایام قوانین بسیار سختی در مورد جرایم علیه امنیت وضع گردیده است؛ این جرایم که از مجموع آنها با عناوینی همچون جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی که تقریباً معادل «Offence against the security of the state» می‏باشد، خودش جرایم گونه گونی را در بر می‏گیرد، که بخش حقوق سایت تبیان در صدد شرح برخی از اقسام آن می‏باشد و به تدریج به شما تقدیم می‏گردد، امید که گامی مثبت در جهت آموزش معلومات حقوقی تلقی گردد.

مهمترین عناوین جرایم علیه امنیت در جهان

عناوین جرایم علیه امنیت در جهان بسیارند لکن از نظر نگارنده می‏توان برخی از مهمترین این جرایم را این‏گونه بر شمرد؛

– جرم شورش

– جرم نزاع جمعی

– جرم جاسوسی

– جرم بی‏نظمی خشونت آمیز

– جرم قیام مسلحانه

– جرم ترور شخصیت‏های سیاسی

جرم اداره دسته‏های اغتشاش

 

قانون گذار ایرانی در مواد متعددی تاکنون اداره کنندگان دسته‏های مخالف امنیت کشور را مورد تهدید به مجازات قرار داده است و به عبارت دیگر این جرم که در ماده 498 قانون تعزیرات مصوب 1375 وضع شده است شبیه ماده 11 قانون تعزیر است سال 1362می‏باشد. ماده مورد اشاره (498) مجازات اداره کنندگان و تشکیل دهندگان دسته‏های اغتشاش را در عرض یکدیگر و برابر دانسته است.

مطابق این ماده جرم اداره کنندگان دسته‏های اغتشاش (برهم زننده امنیت) عبارت است از اینکه با هر مردمی دسته، جمعیت یا شعیه جمعیتی که بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر عنوان یا اسمی که باشد تشکیل دهد یا اداره نماید که هدف آن برهم زدن امنیت کشور باشد.

شرایط تحقق جرم اداره جمعیت یا دسته اغتشاش

شرط یکم: وجود دسته حداقل 3 نفر

مطابق ماده 498 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 بیش از 2 نفر بودن دسته اغتشاش ضروری است؛ البته کمتر از این تعداد نیز مجازات اعمال خلاف قانون خود را دارند اما مدیر دسته اغتشاش در کمتر از 3 نفر به لحاظ قانونی معنا ندارد، و باید توجه داشت لازم نیست یکی از حداقل 3 نفر، خود اداره کننده باشد بنابراین اداره کنندگان از فاصله دور نیز مجازات می‏شوند.

بعلاوه باید توجه نمود که شغل پست و حتی جنسیت مرتکبان از این منظر فاقد اهمیت است و کسانی که هر چند مسوولیت بالایی داشته باشند نیز به این مجازات باید محکوم شوند.

شرط دوم: احراز هدف برهم زدن امنیت

هر چند لازم نیست اداره کنندگان دسته اغتشاش خودشان به هدف‏شان اعتراف کنند و این قصد را می‏توان از اعمال آنها احراز کرد لکن نباید هر گونه گروه و دسته معترض را اغتشاش‏گر نامید و آنها را بر هم زننده امنیت تلقی کرد.

مجازات مدیران دسته‏های اغتشاش در ایران

برابر مجازاتی که در ماده 498 قانون تعزیرات مصوب 1375 برای اداره کنندگان و تشکیل دهندگان این دسته‏ها مقرر گردیده است، مجازات‏های گونه‏گونی در انتظار آنها خواهد بود بدین ترتیب که:

مجازات اول: اعدام

البته در صورتیکه شخص اداره کننده دسته محارب شناخته شود و دادگاه بتواند آن شرایط را احراز کند [شرایط محارب را در مقاله‏های آتی تقدیم خواهیم نمود]

مجازات دوم: حبس

اگر شخص به هر دلیل اعدام نشود باید به حبس از دو تا ده سال محکوم شود.

در مقالات آتی بیشتر در مورد مجازات اغتشاش و خود اغتشاش‏گران قلم می‏فرسائیم.

زهروی

گروه جامعه وسیاست


منابع و مأخذ:

-قانون مجازات اسلامی تألیف، علیرضا میرزایی

– جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی، دکتر حسین میرمحمد صادقی

– تورّم جمعیت کیفری زندان‏ها بر پیکر سیاست جنایی قانون گذارانه، رضا زهروی

– حقوق جزایی اختصاصی، دکتر ایرج گلدوزیان

– جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی، دکتر ضیاءالدین پیمانی

– و …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا