حقوق جزادانستنی های حقوق

مزاحمت های خیابانی برای دخترها و زنان و قانون

 

  • در ماده 619 قانون مجازات اسلامی موضوع مزاحمت برای بانوان به عنوان یک جرم تعریف و برای آن مجازات تعیین شده است، اظهارکرد: متاسفانه اکثر بانوانی که برای آنها مزاحمت ایجاد می‌شود به لحاظ حفظ آبروی شخصی و موقعیت خانوادگی حتی حاضر به طرح شکایت نیستند، چه برسد به اینکه بخواهند شکایت خود را پیگیری کنند

 

یک کارشناس مسائل حقوقی با انتقاد از نگاه فرهنگی غلط در بین مراجع در رسیدگی به پرونده‌های مزاحمت تاکید کرد که فضای دادسراها  در شان بانوان عفیف و پاکدامنی که برای طرح شکایت خود مراجعه می‌کنند، نیست.

سیدضیاء خرمشاهی در گفت و گو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه کرمانشاه در این باره افزود: ایجاد مزاحمت برای بانوان یکی از آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری است ولی متاسفانه ایجاد مزاحمت برای بانوان تا زمانی که موجب آسیب نشود به عنوان یک ناهنجاری تلقی نمی‌شود.

به گفته این حقوقدان، ایجاد مزاحمت برای بانوان در حال حاضر در جامعه به صورت یک معضل وجود دارد که اگر کنترل نشود می‌تواند به یک بحران تبدیل شود.

خرمشاهی با بیان اینکه در ماده 619 قانون مجازات اسلامی موضوع مزاحمت برای بانوان به عنوان یک جرم تعریف و برای آن مجازات تعیین شده است، اظهارکرد: متاسفانه اکثر بانوانی که برای آنها مزاحمت ایجاد می‌شود به لحاظ حفظ آبروی شخصی و موقعیت خانوادگی حتی حاضر به طرح شکایت نیستند، چه برسد به اینکه بخواهند شکایت خود را پیگیری کنند.

به گفته‌ی خرمشاهی، با وجود تمام تلاش‌های مسوولان قضایی، هنوز هم فضای دادسراها در شان یک بانوی عفیف و پاکدامن نیست.

این حقوقدان کنترل این پدیده زشت اجتماعی را در گرو خارج کردن مراجع رسیدگی به این‌گونه شکایات از فضای دادسراها عنوان کرد و گفت: هم‌چنین باید مقامات اجرایی رسیدگی به پرونده‌های مزاحمت از میان بانوان انتخاب شوند تا در عمل و اجرای قانون نیز یک حس همدردی بین مجری و شاکی ایجاد شود.

در ماده 619 قانون مجازات اسلامی موضوع مزاحمت برای بانوان به عنوان یک جرم تعریف و برای آن مجازات تعیین شده است، اظهارکرد: متاسفانه اکثر بانوانی که برای آنها مزاحمت ایجاد می‌شود به لحاظ حفظ آبروی شخصی و موقعیت خانوادگی حتی حاضر به طرح شکایت نیستند، چه برسد به اینکه بخواهند شکایت خود را پیگیری کنند

خرمشاهی تاکید کرد: باید کاری کرد که بانوان به راحتی بتوانند با یک تلفن شکایت خود را مطرح کنند.

وی با ابراز تاسف از وجود یک نگاه فرهنگی غلط در بین مراجع در رسیدگی به پرونده‌های مزاحمت افزود: متاسفانه اگر بانویی برای طرح شکایت از یک مزاحم به مراجع مربوطه مراجعه کند بلافاصله و قبل از احقاق حق خود ناخواسته محکوم می‌شود و همه با دید یک متهم به او نگاه می‌کنند و به او این القاء را می‌کنند که خودش نیز مقصر است.

خرمشاهی گفت: این دید غلط فرهنگی موجب می‌شود بانویی که از دست مزاحمان به دامن قانون پناه آورده، ضربه روحی و روانی بدی بخورد و حتی دیگر در سایر موارد هم به مراکز قضایی مراجعه نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا