وبلاگ

دلایل عدم باردهی نهال گردو

نهال گردو برای رشد و نمو نیازمند شرایط زیست محیطی مناسب است، لذا دلایل عدم باردهی نهال گردو می‌تواند نامناسب بودن این شرایط و ناسازگاری آن با اکوسیستم منطقه کاشت باشد. کاشت نهال گردو بسیار سودده است اما در این مسیر عوامل بسیاری می‌تواند باعث عدم باردهی نهال گردو شود. فاکتورهای زیر می‌توانند از جمله دلایل عدم موفقیت در باردهی این نهال باشند.

  1. خرید نهال گردو نامناسباز جمله دلایل اولیه عدم باردهی خرید نهال گردو نامناسب، ضعیف و بی‌کیفیت از مراکز و نهالستان‌های متفرقه و بدون مجوز است. اصولاً مجوز دار نبودن نهالستان باعث می‌شود روش‌های غیرعلمی، غیر اصولی، غیر بهداشتی در پروسه کشت نهال دخیل بوده و در نهایت بدون هیچگونه آزمایش خاک یا نهال از نظر کمبود و بیش بود یا وجود آفات آن را تکثیر و عرضه کنند.
  2. نامناسب بودن خاک: نهال گردو در خاک‌های شنی و بافت لومی که کمترین میزان سنگلاخی را داشته باشد می‌تواند با ph خنثی بهترین رشد را تجربه کند. فقیر بودن خاک از نظر مواد ارگانیک، مواد آلی معدنی و تغذیه‌ای، زهکشی نامناسب، عدم نفوذ پذیری خاک در کنار بافت نامناسب آن می‌تواند موجب اختلال و توقف پروسه باروری می‌شود.
  3. دوره سال آوری درختان گردو: از جمله معضلاتی که بسیاری از باغات گردو در سال‌های اولیه به آن دچار می‌شوند دوره سال آوری درخت گردو است. این درخت در صورت عدم مدیریت و تنک کردن، سالی پربار، با میوه‌های درشت و سنگین را تجربه کرده و دچار اتمام انرژی خود شده و در سال آتی بدلیل نبود قوت دچار عدم باردهی می‌شود.
  4. عدم گرده‌افشانی مناسببا توجه به اینکه اکثر نهال‌های گردو برای باروری نیازمند رقم گرده افشان، حشرات و باد برای تلقیح گل‌های ماده و گرده‌های نر هستند، عدم وجود این رقم و همچنین نبود حشرات گرده افشان و باد می‌تواند عملیات تلقیح شکوفه‌ها را با اختلال روبرو سازد.

برای پربار شدن نهال گردو چیکار باید بکنیم

هدف کلی باغداران برداشت بیشترین محصول از باغات گردو است، لذا برای پربار شدن نهال گردو شناخت عوامل موثر در این تقویت می‌تواند با افزایش توانایی باغدار در جهت پربار شدن نهال همراه باشد. از پارامترهای موثر در رشد و افزایش راندمان تولید مواردی از قبیل، خرید نهال گردو سازگار با اقلیم از مراکز معتبر، آبیاری اصولی، کاشت نهال در زمان مناسب و در بستری با خاک غنی و بافت اصولی، استفاده از کودهای حیوانی و شیمیایی در صورت نیاز نهال، هرس فصلی و اصولی، استفاده از رقم گرده افشان است.

تاثیر آبیاری نهال گردو به صورت اصولی بر باردهی نهال گردو

حیات و رشد تمامی موجودات علی الخصوص گیاهان و نهال گردو وابسته به عنصر آب است. آبیاری نهال گردو تاثیر فوق العاده‌ای در ریشه زایی، رشد و باردهی آن دارد. این آبیاری می‌تواند بستگی به سن درخت، بافت و نوع خاک منطقه، میزان بارندگی‌ها و پراکنش بارشی، فصول مختلف متفاوت باشد. در کل این آب است که با نفوذ پذیری در خاک موجب تحریک ریشه و جذب املاح و مواد غذایی از خاک و انتقال آن به تنه، شاخه، برگ و اندام‌های هوایی و بار هی بالا می‌شود.

ارقام جوان‌تر برای ریشه دوانی نیازمند آبیاری بیشتر در فصولی گرم هستند. معمولاً در فصل گلدهی و رشد و میوه‌دهی نیاز آبی نهال افزایش پیدا کرده و متعاقباً تحت تاثیر افزایش گرمای هوا و تبخیر سطحی استفاده از دور آبیاری منظم باعث باروری و باردهی بیشتر نهال خواهد شد. همچنین در فصول سرد با توجه به افزایش بارندگی‌ها و برودت هوا جهت جلوگیری از یخ زدگی و سرمازدگی آبدهی کاهش پیدا کند.

تاثیر کوددهی در رشد باردهی نهال گردو

در فرایند ارتقاء عملکرد رشدی و باردهی درخت گردو تاثیر کوددهی در رشد نهال گردو بر هیچکس پوشیده نیست. این کودها نباید به طور افراطی استفاده کرد و باید منوط به آزمایش خاک در لابراتوارهای خاکشناسی و شناخت کمبودها و بیشبودهای نهال و خاک منطقه صورت بگیرد. مهمترین کودها جهت افزایش رشد و باردهی نهال گردو موارد زیر هستند.

  • کود نیتروژن

کود نیتروژن از جمله اصلی‌ترین عناصر در کروفیل سازی است و کلروفیل ترکیب شیمیایی است که باعث رشد برگ‌ها، افزایش فتوسنتز، جوانه زنی، رشد ریشه‌ها و شاخه‌ها، افزایش مواد غذایی جذب شده از طریق ریشه، تولید پروتئین و قند برای باردهی هرچه بالای نهال شود.

  • کود فسفر

فسفر تاثیر بسزایی در استقامت دیواره سلولی برگ‌ها، ریشه‌ها و ساقه‌ها دارد و می‌تواند مقاومت آن را در برابر تنش‌های محیطی و بیماری افزایش داده و با افزایش ریشه زایی، قدرت باردهی نهال بیشتر می‌شود.

  • کود پتاسیم

پتاسیم آنزیم‌های و سلولزهای لازم را برای رشد هرچه بالاتر نهال گردو مهیا می‌کند و با مقاوم سازی نهال در برابر گرما، خشکسالی و سرما باعث رشد گلدهی و میوه‌دهی آن می‌شود.

  • کودهای حیوانی

پسماندهایی که از فضولات حیواناتی مانند گوسفند، گاو، مرغ و کبوتر به دست می‌آید حاوی مقادیر بالایی ازت، پتاسیم و نیتروژن و فسفر است که می‌تواند هم در زمان کاشت به صورت چالکود یا در طول فصل برای افزایش قدرت و توان خاک و باروری نهال استفاده شود.

تاثیر آفات نهال گردو بر باردهی گردو

ضعیف بودن نهال آن را در معرض بیماری‌ها و تنش‌های متعدد قرار می‌دهد. از جمله آفات نهال گردو که بیشتر صدمات آن متوجه کند شدن رشد درخت و عدم باردهی آن می‌شود بیماری آنتراکنوز است . این بیماری با لکه‌های سیاه بر روی بافت‌های سبز نهال ایجاد می‌شود که عامل آن قارچ اسکومیت است. برگ‌ها نقش بسزایی در فتوسنتز و گلدهی دارند این بیماری باعث ریزش برگ، کاهش فتوسنتز و در نتیجه محصول دهی و کوچک شدن سایز و اندازه آجیل می‌شود. در صورت رطوبت بالای هوا تشدید شده و می‌تواند باعث توقف رشد نهال برای فصل باردهی شود.

خرید بهترین نهال گردو از کدام مراکز انجام می‌شود

برای داشتن باغستان گردوی سالم، پربار و سودآور نباید از خرید بهترین نهال گردو غافل شوید. خرید با کیفیت و در اختیار داشتن بهترین نهال از نظر باردهی، سازگاری و مطابقت با اقلیم تنها زمانی محقق خواهد شد که مرجع مناسب را برای خرید نهال گردو انتخاب کرده باشید. با توجه به فراوانی نهالستان‌های توزیع و عرضه کننده نهال برای در امان بودن از نهال های بیمار می‌توانید از طریق فضای مجازی و پل‌های ارتباطی با بهترین نهالستان گردو در ایران یعنی برتر نهال در تعامل باشید و با مناسب‌ترین قیمت نهال گردو نهال‌های مد نظر خود را به صورت تضمین شده از نظر سلامت و کیفیت و باردهی دریافت کنید.

جمع‌بندی

اگر تا انتهای مطلب با ما همراه بوده باشید با عوامل محدود کننده رشد نهال گردو و دلایل عدم باردهی آن آشنا شدید. پس با افزایش دانایی و توانایی خود و بهره‌گیری از آموزه‌های تخصصی باغبانی و خرید نهال گردو میتوانید با برداشت بالاترین میوه به طور مستمر، سوددهی بالایی به دست آورید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا