ازدواج موقت

آثار اجتماعی و اخلاقی ازدواج موقت

آثار اجتماعی و اخلاقی ازدواج موقت

ازدواج موقت یا نکاح منقطع 1 سری ویژگیها و دارد که آن را میتوان به 2 دسته تقسیم‌ کرد :

1- آثار شخصی که بر روی شخص دارد.

2- آثار اجتماعی که اثری فراتر از اولی را شامل میشود.

حال به بحث آثار اجتماعی نکاح منقطع که بر روی جامعه دارد میپردازیم :

آثار اجتماعی نکاح منقطع عبارتند از :

1- جلوگیری از فحشا چنانکه حضرت امیرالمؤمین علی (ع) فرمود :

«لو لا أن عمر نهی الناس متعه ما یزنی الا شقی او شقا»

اگر عمر مردم را از متعه بازنمی‌داشت جز شقاوتمندان، آلودة زنان نمی شدند یا جز افراد کمی آلوده نمی‌گشتند.

2- اختلاف بلوغ جنسی با سن فراغت از تحصیل و انتخاب شغل که مانع نکاح دائم است و در عصر حاضر نیز از طرف دانشمندان چیزی شبیه نکاح موقت پیشنهاد شده است.

3- مسافرت‌های طولانی.

4- حفظ حضانت کودکان ناشی از رابطه مضبوط و مشروع.

5- پاسخگویی به نیازهای خاص مثل سرپرستی و بی‌اولادی.

6- اثر روانی مثبت در تعدیل غرائز با حفظ عفت.

7- نهاد مفیدی برای بانوان بیوه‌ای که امیدی به دستیابی به نکاح دائم ندارند است. البته همان طور که از روایات اسلامی برمی‌آید هـدف از ازدواج موقت هوسـرانی و بلهوسی نیست،

همچنانکه امام موسی کاظم (ع) به علی‌ بن یقطین فرمود :

«تو را به نکاح متعه یا منقطع چکار، و حال آنکه خداوند تو را از آن بی‌نیاز کرده است و اما کسی که دارای همسر است فقط هنگامی می‌تواند دست به این کار بزند که دسترسی به همسر خود نداشته باشد».

ولی سوء استفاده از قانون موجب تخطئه قانون نیست، چنانکه برای سوء استفادة قاضی یا خیانت نویسنده قضاء و نویسندگی را نمی‌توان تعطیل کرد.

8- متعه جوانانی را که در آغوش طوفان پرهیجان تمایلات جنسی دست و پای می‌زنند و رگبارهای تند شهوت دیدة فرد آنها را کور نموده است و برای فرار از این بلا خویشتن را ب منجلاب فساد پرتاب می‌کنند آنان را از سقوط به آن منجلاب و از غرقاب امراض آمیزشی نجات داده به ساحل امن رستگاری می‌رساند. باید تصدیق کرد غفلت از حقایق مدنیت ما را در معرض امواج سهمگین سیل فحشاء قرار داده است بطوری که غریو مدهش این سیل جنون‌آمیز جامعه را به آینده خطرناکی از فرورفتن به باتلاق موهوم پنداشتن موهوم پرستی سوق می‌دهد، هر روز دسته‌ای از جوانان و دوشیزگان که حاصل گردش میلیون‌ها اباء و امهات و نتیجة شیمیایی و فعل و انفعال هزاران عوامل فیزیکی در محور نظام گیتی است به منجلاب فحشاء ساقط و امراضی آمیزشی آنها را به وادی بدبختی رهبری می‌نماید آمار روابط جنسی نامشروع هر روز افزون می‌گردد و بر تعداد طلاقها هر ماه و هر هفته افزوده می‌شود و احصائیه آنها به سرعت بالا می‌رود. شیخ بهایی می‌گوید :

« کل من لم یعشق الوجه الحسن قرب الجل الیه و الرسن» یعنی :

آن کسی کو را نباشد عشق یار            بهر او پالان و افساری بیار

آدمی از جماد ساخته نشده، شهوت دارد، رغبت دارد، تمایلات جنسی دارد، چشم می‌بیند،

دل می‌خواهد دل خواست مسحور و بی‌قرار و رفته‌رفته عاشق و زار و در پایان به منجلاب فحشاء دچار می‌گردد.

ز دست دیده و دل هر دو فریاد           که هر چه دیده بیند دل کند یاد

9- متعه افراد جامعه را از بن‌بستهای حاصله در روش یک زنه نجات داده و مشکلات موجود را به آسانی حل می‌کند.

10- ازدواج متعه از عوامل مؤثر انسداد درهای فاحشه خانه‌ها و مراکز فساد است. جوانانی که در آغوش طوفان تمنیات جوانی دست و پا می‌زنند و نیاز مبرم به رفع ذخائر زندگی دارند و طرق ازدواج را بر خویشتن مسدود و راه چاره را بسته می‌بینند ناچارند از بهترین ایام عمر بزنند و عمری با امراض آمیزشی خود را قرین سازند می‌توانند به مدد نکاح متعه خود را از این لجن‌زار نجات دهند. جوانان از پسر و دختر در سن 18 سالگی که در کمال رشد بدنی هستند و از حیث نیرو و لذت از زناشویی بهترین دوران زندگی آنان می‌باشد. متأسفانه آنان از این فرصت در اثر ترس از زناشویی و جبن از متعه هیچ استفاده نمی‌نمایند که در نتیجه رکود سستی، بیحالی، عنن، عدم توانایی که تماماً از علل عقیم بودن است در آنها پدیدار می‌گردد و یا افراط در عمل جنسی با زنان هرجایی در سنین جوانی آنان را به امراض مقاربتی مبتلا می‌سازد.

به نظر اینجانب یگانه راه حل و علاج این وضع خطرناک و هولناک آشنا کردن جوانان به مزایا و سجایای نکاح منقطع است که به مدد نکاح منقطع در شرایط سهل و آسان می‌توانند خیمه زندگی خود را در کانون خانوادگی بر اساس متعه بنیانگذارند و از شعله جانسوز تمنیات جنسی نجات یابند و مخارج بیهوده و زائد تشریفات عروسی را به مصرف ضروریات و لوازم زندگی خود برسانند.

11- متعه در علاج بی‌اولادی و رفع این بلا نقش مؤثری را بازی می‌کند.

12- عکس قضیه بالا را نیز درمان می‌کند بدین توضیح اگر زنی و لو شوهرش عقیم باشد و نطفه شوره اسپرم نداشته باشد با غمض از لقاح و این فعل حرام و با جدایی از زوج به مرد نکاح متعه خویشتن را باردار نماید و از داشتن فرزند برخوردار گردد.

در خصوص اثر روانی متعه در جامعه می‌توان گفت :

اجرای عقد متعه در جامعه افراد آن پدیده به ویژه طرفین عقد را از خطر روانی بیمه می‌کند و از حالت ندامت و انکساری که به توبه کار بعد از انتباه به گناه خود دست می‌دهد در امان نگاه داشته و از سقوط به سرزنش وجدانی و عقدة باطنی نجات می‌هد. زناکار در پیشگاه خدا و وجدان معذب می‌باشد و هر کس بدون عقد مرتکب عمل جنسی شود زانی بوده و سزاوار عقوبت است و باز معتقد می‌باشند که نکاح منقطع عنوان زنا را ندارد و با اجرای این سنت خویشتن را از رنج روانی، از ندامت و پشیمانی در امان نگاه خواهد داشت. ثابت شده است آلام وجدانی شدیدتر از اقلام جسمانی است، سوز آن نهان و غیرقابل درمان، ولی درد این آشکار و قابل علاج می‌باشد و بسیار شده که حالت روحی گنه‌کاری بر اثر پشیمانی دگرگون شده است و روشن است که متعه شامل این آثار اجتماعی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا