خانواده

بررسی نظرات جامعه شناسان درباره بلوغ

بررسی نظرات جامعه شناسان درباره بلوغ

فردی که به بلوغ میرسد دوران جدیدی از زندگی اش را آغاز نموده است که در خصوصیات اخلاقی،جسمانی و منشی آن تأثیرگذار است.حال از نظر جامعه شناسی به بررسی افراد در جامعه و تشکیل و کردار افراد در جامعه و چگونگی تشکیل جامعه می پردازیم.

رسیدن به بلوغ از این حیث حائز اهیمت می‌باشد که با فرا رسیدن دوران بلوغ، افراد احساس استقلال طلبی و مستقل شدن می‌نمایند و به فکر ازدواج کردن می‌افتنند و اهمیت ازدواج در جوامع صنعتی امروز، برخلاف گذشته از آنجا ناشی می‌شود که خانواده‌ای جدید بوجود می‌آرود. از نظر هاریس:« ازدواج نهادی است که برای انجام وظایف خانواده به وجود آمده است، یعنی تولید نسل، پرورش کودکان و انتقال فرهنگ و وسیله‌ای است برای ایجاد نظم در روابط افراد.»

از نظر مالینوفسکی ازدواج قبل از هر چیز تأمین پدری شرعی برای کودک است. بنظر وی اصل مشروعیت، جهانی است. در تمامی جوامع انسانی و در تمام موارد حاملگی مستلزم ازدواج است. اصل موضوعه جهانی بودن مشروعیت، معنایی وسیع دارد که تا کنون به اندازة کافی مورد تأیید و تصدیق قرار نگرفته است. در تمام جوامع انسانی سنت اخلاقی و قانونی، گروهی را که از زن و فرزندانش تشکیل شده یک واحد اجتماعی کامل نمی‌شناسد. قانون، اخلاق، آداب و رسوم می‌گوید : خانواده‌ای که مرد نداشته باشد کامل نیست. و از این حیث باید افراد سیر تکاملی خویش را برای رسیدن به شرایط آرمانی طی کنند و آن چیزی نیست جز بلوغ و رسیدن اشخاص به سن قانونی. البته می‌توان در جواب مالینوفسکی گفت : اولاً، خانواده کاملاً می‌تواند بدون ازدواج هم وجود داشته باشد. زیرا در حدود 30 درصد مجموع زن‌ و مرد‌هایی که در هتلهای مبله با هم زندگی می‌کنند شرعاً ازدواج نکرده‌اند.

با توجه به اینکه مزّیت یک مرد کامل، نیرومند بودن، نترس، کارآمد و مدبر بودن اوست. حال چه کسی می‌تواند آن را وصف کند؟ آیا ما می‌توانیم این چنین دارایی با شکوه را فقط با کلماتی چند توصیف نماییم؟ خیر، رجولیت تاج افتخار دوران زندگی است.

بعضی‌ها در نتیجه برخوردار شدن از وراثت خوب، به اوج آن می‌رسند. دیگران که کمتر خوشبختند تا حدودی ناگزیرند، این قوای ارزشمند را در خود پرورش دهند. ولی چه شما این قوا را پرورش داده باشید و چه آن را به کمال رسانده باشید و چه از طریق وراثت از این نعمت برخوردار باشید، اهمیت دانش مربوط به تکامل و نگاهداری رجولیت نیرومند را نمی‌توان کم گرفت. هر مرد باید اصول و قواعد تندرستنی که کمک به وجود آمدن قوة مردانگی نوع عالی می‌کند. بداند، زیرا در زندگی هیچ دوره و مرحله‌ای وجود ندارد که در آن برای حفظ و نگاهداری رجولیت لازم باشد. در زندگی هیچ دوره و مرحله‌ای وجود ندارد که در آن آگاهی داشتن از قوانین تا به این حد مورد نیاز نباشد.

اهمیت غده‌های جنسی به عنوان یک عامل فراهم آورنده تمام نیروهای جسمانی و دفاعی عموماً درک شده است. زیرا این غدد علاوه بر عملکرد مخصوص که در جهاز تناسلی دارد، چیزی را فراهم می‌آورند که اغلب آن را «ترشحات داخلی» می‌خوانند اهمیت این ترشحات در اقتصاد کلی جسمانی را نمی‌توان کم گرفت. مثلاً غدة تیروئید نقشی در تنظیم پروسه‌های مختلف آن، چنان اهمیت دارد که وقتی کسی در کودکی از آن محروم گردد و یا به عملکرد آن صدمه‌ای جدی رسد، نتیجه‌اش فقدان رشد جسمانی و دفاعی، فقدان مقاومت و ابتلاء به نوعی خبطه دفاعی موسوم به (Cretinism) خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا