حقوق جزا

اگر در مسابقات ورزشی کسی فوت کند

  • اما منظور عدم مجازات، ناظر به عدم جزای کیفری و عدم مسئولیت حقوقی است. لکن مطابق بند ث حوادث ورزشی در صورتی مشمول ماده خواهند بود که مقررات مربوط به آن ورزش نقض نشده و این مقررات مغایر موازین شرعی نباشد.

 

اگر شخصی در مسابقات ورزشی بدلیل سهل انگاری سایرین فوت کند چگونه می توان طرح شکایت کرد؟ مطابق ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی، ارتکاب رفتاری که طبق قانون جرم محسوب می‌شود در موارد ذکر شده در این ماده قابل مجازات نیست.

 

سئوال مخاطب در رابطه با اینکه اگر شخصی در مسابقات ورزشی بدلیل سهل انگاری سایرین فوت کند چگونه می توان شکایت کرد؟ به شرح زیر است:

پاسخ

مطابق ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی، ارتکاب رفتاری که طبق قانون جرم محسوب می‌شود، در موارد زیر قابل مجازات نیست:

الف- در صورتی که ارتکاب رفتار به حکم یا اجازه قانون باشد.

ب- در صورتی که ارتکاب رفتار برای اجرای قانون اهم لازم باشد.

پ- در صورتی که ارتکاب رفتار به امر قانونی مقام ذی صلاح باشد و امر مذکور خلاف شرع نباشد.

عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن، مشروط بر اینکه سبب حوادث، نقض مقررات مربوط به آن ورزش نباشد و این مقررات هم مغایر موازین شرعی نباشد.

ت- اقدامات والدین و اولیای قانونی و سرپرستان صغار و مجانین که به منظور تأدیب یا حفاظت آن‌ها انجام می‌شود، مشروط بر اینکه اقدامات مذکور در حد متعارف و حدود شرعی تأدیب و محافظت باشد.

ث- عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن، مشروط بر اینکه سبب حوادث، نقض مقررات مربوط به آن ورزش نباشد و این مقررات هم مغایر موازین شرعی نباشد.

ج- هر نوع عمل جراحی یا طبی مشروع که با رضایت شخص یا اولیاء یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی وی و رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی انجام می‌شود. در موارد فوری أخذ رضایت ضروری نیست.

اما منظور عدم مجازات، ناظر به عدم جزای کیفری و عدم مسئولیت حقوقی است. لکن مطابق بند ث حوادث ورزشی در صورتی مشمول ماده خواهند بود که مقررات مربوط به آن ورزش نقض نشده و این مقررات مغایر موازین شرعی نباشد.


منبع: میزان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا