دانستنی های حقوق

اعاده حیثیت چیست / راهنمایی کامل درباره اعاده حیثیت

 

 

اعاده در لغت به معنای بازگرداندن و حیثیت در لغت به معنای آبرو، اعتبار، بنابراین اعاده حیثیت در لغت به معنای بازگرداندن آبروست.اعاده حیثیت در علم حقوق عبارت است از جبران تمامی ضرر و زیان‌های مادی و معنوی افرادی که قربانی اشتباهات قضایی شده اند.

اعاده حیثیت در علم حقوق عبارت است از جبران تمامی ضرر و زیان‌های مادی و معنوی ناشی از  هتک حیثیت افرادی که قربانی اشتباهات قضایی گردیده یا محکومیت قضایی یافته‌اند و رفتارشان در طول زمان به نحوی بوده که عدالت و انصاف اقتضای آن را دارد که آثار محکومیت کیفری‌شان محو شود.

درخواست اعاده حیثیت در پرونده های کیفری موضوعیت پیدا می کند، آن هم تحت شرایطی که برای دادگاه احراز شود که در این خصوص سوء نیت شخص در طرح شکایت حائز اهمیت است. بنابراین صرف اعلام مظنونیت شاکی گرچه ادله او محکمه پسند نباشد، کافی برای اعاده حیثیت علیه نامبرده نمی باشد.

اما چنانچه در پرونده های حقوقی ثابت شود شخصی که علیه او طرح دعوی واهی شده متحمل ضرر  و زیان مادی شده است. وی می تواند آن ضرر وزیان را مطالبه نماید . لذا صرف  دادخواست یا شکوائیه چنین حقی را ایجاد نمی کند بلکه باید ضرری ناشی از شکایت، متوجه متشاکی گردد.

چنانچه هرکس به هر وسیله ای امری را به دیگری نسبت دهد وآن فرد نتواند صحت اسناد خود را ثابت کند به جز مواردی که موجب حد است به یکماه تا یکسال حبس و به ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آنها بر حسب مورد محکوم خواهد شد.

کسی که قربانی و به نحوی آبرویش در خطر افتاده، معمولا به دنبال راهی هستند که به بهترین روش ممکن حیثیت خود را بازگرداند و افترا زننده را به سزای عمل خود برسانند. بنابراین شخصی که از او شکایت بی دلیل شده است، می تواند با طرح شکایت افترا علیه شخصی که این شکایت غیرقانونی را مطرح کرده است برای اعاده حیثیت خود تلاش کند. یعنی فرد بعد از اثبات بی گناهی خود می تواند طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی به عنوان مفتری شخص شاکی را تعقیب کند. براساس این ماده چنانچه هرکس به هر وسیله ای امری را به دیگری نسبت دهد وآن فرد نتواند صحت اسناد خود را ثابت کند به جز مواردی که موجب حد است به یکماه تا یکسال حبس و به ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آنها بر حسب مورد محکوم خواهد شد.

یکی از دیگر راه های بازگرداندن آبروی از دست رفته افراد طرح شکایت کیفری نشر اکاذیب می باشد  و آن زمانی است که فردی دروغی را به قصد ضرر رساندن و یا تشویش اذهان عمومی در جمع یا از طریق رسانه به دیگری نسبت دهد. مجازات این جرم، حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه است که مصداق آن ماده ۶۹۸ قانون مجازات است.

لازم به ذکر است اعاده حیثیت نیاز به شاکی خصوصی دارد پس با مراجعه به دادسرا و طرح شکایت  علیه فرد مزبور می توان اقدام نمود.

متداول‌ترین سئوالات مطرح شده در مورد اعاده حیثیت:

۱. چگونه می توان شکایت اعاده حیثیت را مطرح نمود؟ پاسخ: با توجه به اصول مسلم حقوقی می بایست ادعای خود را ثابت نماید و در صورتی که مرجع ذیصلاح آن را قبول نمود، شما می توانید با تمسک به ادله موجود اعلام نمایید که ادعای شاکی کذب است و آن امر اتفاق افتاده است.

مدارکی که مراجعه کنندگان برای شکایت در مورد اعاده حیثیت باید ارائه کنند:

1. مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی

2. ارائه مدارک، ادله و مستندات جهت اثبات جرم افترا زننده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا