ازدواجخانواده

اگر مردی نفقه ندهد حکم مجازات حبس و زندان در انتظارش است

  • قاضی اكبری بیان كرد: تنها در ازدواج دایم نفقه زن بر عهده شوهر است ولی در نكاح منقطع كه به آن صیغه هم می‌گویند، شوهر ملزم به پرداخت نفقه نیست مگر در عقد مشرط شده باشد.

 

یك قاضی دادگاه خانواده گفت: مجلس شورای اسلامی برای مردانی كه از پرداخت نفقه خودداری می‌كنند، مجازات حبس تعیین كرد.

قاضی قباد اكبری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا درباره‌ی پرداخت نفقه و تعریف آن گفت: نفقه عبارت است از همه‌ی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، از قبیل مسكن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و شوهر مكلف است همه آنها را متناسب با وضعیت اجتماعی و خانوادگی زن فراهم كرده و دراختیار او قرار دهد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن، بیان كرد: خداوند بعضی مردان را بر بعضی دیگر برتری داده است، و از آن جهت است كه از مال خود نفقه می‌دهند، پس زنان شایسته، فرمانبردار و در غیبت شوهر خود حافظ حقوق آنان هستند.

وی اظهار كرد: دادن نفقه برای همسر و فرزندان در حد عرف، واجب است، اما باید وضع مرد را هم در نظر گرفت و او را بیش از توانایی‌اش مكلف نكرد و اگر مردی توانگر است باید با گشاده دستی به خانواده‌اش نفقه دهد در حالی كه اگر درآمد محدودی داشته باشد باید از آنچه خداوند به او داده است انفاق كند.

قاضی اكبری گفت: پیامبر (ص) فرموده است “هر كه به بازار برود و هدیه‌ای برای خانواده‌اش بخرد، مانند كسی است كه صدقه‌ای به قوم نیازمند رسانده است و هدیه را نخست به دختران بدهد و سپس به پسران، پس هر كه دخترش را شاد سازد گویی اسیری از فرزندان اسماعیل آزاد كرده است”.

هرگاه به رغم تمكین زن، شوهر از پرداخت نفقه خودداری كند، زن می‌تواند با طرح دعوی حقوقی، محكومیت او را به پرداخت نفقه از دادگاه بخواهد

اكبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه اگر زن خود درآمد مستقلی داشته باشد باز هم مستحقق نفقه است، اظهار كرد: نكته مهم در مورد نفقه این است كه حتی در صورتی كه زن شخصا درآمد مستقلی داشته باشد مرد وظیفه دارد، نفقه او را پرداخت كند و از این مساله معاف نمی‌شود.

وی درباره‌ی ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه، افزود: دو نوع ضمانت اجرا برای خودداری از نفقه وجود دارد. ضمانت اجرای حقوقی؛ هرگاه به رغم تمكین زن، شوهر از پرداخت نفقه خودداری كند، زن می‌تواند با طرح دعوی حقوقی، محكومیت او را به پرداخت نفقه از دادگاه بخواهد. در این صورت دادگاه حكم به پرداخت نفقه خواهد داد و اگر دادگاه حكم پرداخت نفقه را صادر كند و مرد واقعا از پرداخت آن ناتوان باشد، زن این حق را دارد كه در صورت تمایل، تقاضای طلاق كند.

اكبری ادامه داد: دومین نوع ضمانت اجرا، جزایی است كه علاوه بر ضمانت اجرای حقوقی، از آن جا كه نپرداختن نفقه در قانون ایران، جرم محسوب می‌شود، زن می‌تواند با مراجعه به دادسرای عمومی، تعقیب جزایی شوهر را بخواهد، در این صورت با اثبات عدم پرداخت نفقه، مرد علاوه بر پرداخت نفقه به مجازات مقرر در قانون نیز محكوم می‌شود.

قاضی اكبری بیان كرد: تنها در ازدواج دایم نفقه زن بر عهده شوهر است ولی در نكاح منقطع كه به آن صیغه هم می‌گویند، شوهر ملزم به پرداخت نفقه نیست مگر در عقد مشرط شده باشد.

وی در پایان گفت: زن وقتی می‌تواند نفقه مطالبه كند كه از شوهر خود تمكین كند و این بدین معنا است كه نیازها و خواسته‌های مشروع شوهر را اجابت كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا