دسته‌بندی نشده

بازجویی از کودکان توسط پلیس ممنوع است

  • معاون رئیس‌کل دادگستری استان تهران در مورد اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال بیان می‌کند: ما برای زیر ۱۸ سال اعدام نداریم، اما موضوع قصاص مطرح است که یک حق عمومی برای خانواده مقتول محسوب می‌شود و حتی رئیس قوه قضاییه هم نمی‌تواند در این موضوع دخالت کند.

 

دبیر کمیسیون عفو و بخشودگی با بیان اینکه بر اساس قانون جدید آیین دادرسی کیفری بازجویی و تحقیقات مقدماتی از افراد زیر ۱۸ سال توسط پلیس ممنوع شده است، میگوید: پلیس در جرایم مشهود هم نباید این کار را کند.

احمد مظفری در نشست خبری دستاوردهای قوه قضاییه در حوزه حقوق کودک با اشاره به این‌که موضوع حقوق کودک در ایران پس از انقلاب رشد خوبی داشته است، ادامه می‌دهد: قانون‌گذار چه از لحاظ حقوقی و چه از لحاظ کیفری از اطفال و نوجوانان حمایتهای خاصی داشته است. او با بیان این‌که ما در خاورمیانه تنها کشوری هستیم که به مفاد پیمان‌نامه جهانی کودک عمل کرده‌ایم، می‌افزاید: ما در خاورمیانه کشور شاخص در بحث حقوق کودک هستیم. ضمن این‌که در دانشگاههای ما رشته حقوق کیفری اطفال ایجادشده و گرایش بسیاری از پایان‌نامه‌ها موضوع حمایت از حقوق کودک است.

باسواد شدن کودکان اتباع بیگانه

مظفری درباره کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان کار و کودکان اتباع بیگانه می‌گوید: در رابطه با اتباع بیگانه حمایتهای زیادی صورت گرفته و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از این کودکان باسواد شده‌اند. دبیر کمیسیون عفو و بخشودگی استان تهران با اشاره به این‌که بیشتر کودکان اتباع بیگانه را کودکان افغانستانی تشکیل می‌دهند،‌ اذعان داشت: حمایت از کودکان اتباع بیگانه آن‌قدر زیاد شده که گاهی برخی ایرانیها شکایت می‌کنند که چرا مثلاً برای ثبت‌نام در فلان مدرسه کودک ایرانی باید هزینه زیادی پرداخت کند اما یک کودک افغانستانی رایگان تحصیل می‌کند.

معاون رئیس‌کل دادگستری استان تهران در مورد اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال بیان می‌کند: ما برای زیر ۱۸ سال اعدام نداریم، اما موضوع قصاص مطرح است که یک حق عمومی برای خانواده مقتول محسوب می‌شود و حتی رئیس قوه قضاییه هم نمی‌تواند در این موضوع دخالت کند.

او بیان می‌کند: یکی از موضوعات طرح‌شده در مورد کودکان و نوجوانان استفاده از مجازاتهای جایگزین حبس است. مجازاتهای جایگزین سخت است و نیاز به امکانات دارد و باید بستر آن فراهم شود. در واقع ما اول باید این فرهنگ را در میان مردم جا بیندازیم که مجازات جایگزین حبس هم نوعی مجازات است. او با بیان این‌که یکی از اولویتها در رسیدگی به پرونده‌های کودکان و نوجوانان تشکیل پرونده شخصیت است، اذعان داشت: در پرونده‌ای که اخیراً با عنوان قتل ستایش مطرح شد، بازپرس دستور ارجاع پرونده به واحد مددکاری را برای احراز شخصیت متهم صادر کرد تا مشخص شود ارتکاب جرم به چه انگیزه‌ای بوده است.

مظفری با تأکید بر این‌که تشکیل پرونده شخصیت، به‌صورت صد در صد در تعیین مجازات اثر دارد، می‌گوید: گاهی اوقات با تشکیل پرونده شخصیت مشخص می‌شود که متهم نقض عقلی دارد. او می‌افزاید: من فکر می‌کنم در پرونده ستایش متهم از لحاظ عقلی به رشد عقلی رسیده بود؛ چرا که در سؤالاتی که از وی پرسیده می‌شد، حرمت جرم ارتکابی را می‌دانست، اما باید منتظر ماند تا دیوان عالی تصمیم نهایی را بگیرد. معاون رئیس‌کل دادگستری استان تهران در مورد اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال بیان می‌کند: ما برای زیر ۱۸ سال اعدام نداریم، اما موضوع قصاص مطرح است که یک حق عمومی برای خانواده مقتول محسوب می‌شود و حتی رئیس قوه قضاییه هم نمی‌تواند در این موضوع دخالت کند.

تشکیل گروه پیشگیری از سلب حیات برای کودکان و نوجوانان

مظفری با بیان این‌که گروه پیشگیری از سلب حیات کودکان در دادگستریها تشکیل‌شده است، اعلام می‌کند: با تلاش این گروهها ۱۲ مورد قصاص در تهران و بیش از ۲۰ مورد در شهرستانها منجر به رضایت شده است و شاید در پرونده ستایش هم این گروه بتواند رضایت خانواده مقتول را کسب کند. او با اشاره به این‌که بیشترین بزه ارتکابی از سوی کودکان را سرقت تشکیل می‌دهد، می‌افزاید: در بحث پلیس کودک لایحه مربوطه از سوی قوه قضاییه آماده‌شده و کارهای نهایی در معاونت حقوقی در حال انجام است و به‌زودی این لایحه تقدیم مجلس می‌شود.

پلیس حق بازجویی کودکان متهم را ندارد

دبیر کمیسیون عفو و بخشودگی تهران با بیان این‌که بر اساس قانون جدید آیین دادرسی کیفری بازجویی برخورد اولیه و تحقیقات مقدماتی از افراد زیر ۱۸ سال توسط پلیس ممنوع شده است، می‌گوید: اگر پلیس حتی در جرایم مشهود این کار را انجام دهد خلاف کرده است و قطعاً در صورت گزارش برخورد لازم صورت می‌گیرد. مظفری تأکید می‌کند: دیه کودکان و نوجوانان که مبلغ بدهی آنها زیر ۱۰ سال باشد توسط خیرین تأمین می‌شود. به گزارش مهر، او با اشاره به این‌که در حوزه اطفال و نوجوانان قوانین خوبی داریم، خاطرنشان می‌کند: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که در مجلس است، قانون بسیار خوبی است که در صورت نهایی شدن می‌تواند در کاهش آمار کودک‌آزاری تأثیرگذار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا