مجازات

برای متخلفان چهارشنبه سوری چه مجازات هایی وجود دارد

  • طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با دستگاه قضا مقرر شده افرادی که در چهارشنبه آخر سال با اغتشاش نظم و امنیت عمومی را برهم زده و از خط قرمزهای پلیس عبور می‌کنند، دستگیر شده و تا آخرین روز تعطیلات نوروز دربازداشتگاه بمانند

 

اگر شخصی به‌عمد با پرتاب مواد محترقه موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا زوال عقل دیگری شود در مواردی که قصاص امکان پذیر نباشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه و بیم تجری مرتکب یا دیگران شود حسب ماده 614 قانون مجازات اسلامی علاوه بر پرداخت دیه در صورت درخواست مجنی علیه به 2 تا 5 سال حبس محکوم خواهد شد.


سالیان گذشته مردم از چهارشنبه آخر سال خاطرات خوبی داشتند ولی در حال حاضر این خاطرات خوب كمرنگ شده و جای خود را به ترس و وحشت داده است. جشن آتش بازی آخر سال گاهی با تخریب اموال عمومی  و گاهی با صدمات جانی و حتی مرگ شهروندان همراه بوده است.  جشن زیبا و برآمده از رسوم ایران باستان  قرار است، باعث تفریح و سرگرمی نوجوانان و حتی بزرگسالان باشد اما امروزه كاركردی جز  آزار و نگرانی شهروندان ندارد. طی سال‌های اخیر، نیروی انتظامی برای حفظ نظم و آرامش شهروندان برخورد شدیدی با این افراد و همچنین افرادی كه به قاچاق و نگهداری مواد محترقه مبادرت می‌ورزند، درپیش گرفته است.

البته در بیان هشدارهای برگزاری شب چهارشنبه سوری بارها تاكید شده با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد و حتی مجرمانی كه در این روز دستگیر شوند تا آخر تعطیلات در بازداشتگاه نگه داشته خواهند شد. هرچند ما در قوانین ماده‌ای كه مجازات بازداشت تا پایان تعطیلات نوروزی را تایید كند نداریم اما چند سالی است مجازات تاثیرگذار متخلفان شب چهارشنبه سوری بازداشت تا پایان تعطیلات عید بوده است.

جشن چهارشنبه سوری در چارچوب قوانین برگزار شود

صادق جعفری شهنی قاضی دادگاه تجدیدنظر استان خاطر نشان كرد: جشن چهارشنبه سوری مانند سایر رسومات عمومی کشور باید در چارچوب مقررات و قوانین و با رعایت و حفظ حقوق شهروندی صورت گیرد. زیرا افرادی که در یک جامعه مدنی زندگی می‌کنند لزوما بایدپایبند قوانین و مقررات آن جامعه بوده و با رعایت حقوق شهروندی از تعرض به حقوق طبیعی و قانونی دیگران پرهیز کنند.

این قاضی دادگاه تجدید نظر تصریح كرد: جشن و شادی فردی و اجتماعی امری پسندیده است به شرطی که این شادی موجب تعرض به حقوق دیگران وسلب و اخلال در آرامش عمومی نشود یا مردم را از کسب وکار باز ندارد.

 74 ضربه شلاق برای برهم زنندگان نظم عمومی

شهنی در ادامه تاكید كرد: تعرض به حقوق دیگران در شرع اسلام و در قانون امری مذموم است به همین جهت قانونگذار در ماده 618 قانون مجازات اسلامی مقرر کرده هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی شود یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با دستگاه قضا مقرر شده افرادی که در چهارشنبه آخر سال با اغتشاش نظم و امنیت عمومی را برهم زده و از خط قرمزهای پلیس عبور می‌کنند، دستگیر شده و تا آخرین روز تعطیلات نوروز دربازداشتگاه بمانند

تا 6 ماه حبس برای فروشندگان مواد محترقه غیر مجاز

این قاضی در رابطه با قاچاق مواد محترقه توضیح داد: از سوی دیگر طبق ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز هرکس به شكل غیرقانونی و غیر‌مجاز مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) را خریداری،نگهداری و حمل کند یا مبادرت به توزیع و فروش آنها کند یا معامله دیگری با آن‌ها انجام دهد به حبس از 91روز تا 6 ماه محکوم خواهد شد. شهنی تصریح كرد: همچنین طبق تبصره ماده 12 این قانون خرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشن‌ها و مراسم استفاده می‌شود، مستوجب جزای نقدی از 500 هزار ریال تا 10 میلیون ریال است.

این حقوقدان در توضیح مواد محترقه مجاز نیزگفت: البته مواد محترقه‌ای که به تشخیص وزارت دفاع خطرساز نیست از شمول این ماده و تبصره آن خارج است. جدیدترین فهرست اعلامی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص مواد محترقه عبارتند از 1-باروت شکاری 2-انواع اقلام نورافكن سبک و سنگین3- فسفر سفید و قرمز 3-انواع پروکسیدهای معدنی مانند آب اکسیژنه 60 در صد به بالا و پرکسید سدیم و پتاسیم و اکسید سرب 5- انواع پرکسید آلی 6-انواع پرکلرات‌ها 7-انواع اکسید کننده های قوی از سوی دیگر شهروندان محترم باید بدانند که این جرائم به غیر از جرائمی است که در نتیجه استفاده نابجا از موادمحترقه ممکن است منجر به جرائم عمدی یا غیر عمدی از نقص عضو یا منفعت شخص یا اشخاص دیگر شودنحوه مجازات  متفاوت خواهد بود.

چهارشنبه سوری

 مجازات سنگین برای آتش سوزی و تخریب اموال

این قاضی دادگاه تجدید نظر در ادامه افزود: اگرعملی احیانا موجب تخریب یا آتش سوزی عمدی شود حسب مورد آن قانونگذار مجازات سنگینی در خصوص جنایت‌های عمدی مذکور و بعضا جنایت غیر عمدی منجر به قتل پشی‌بینی کرده است. به عنوان مثال اگر شخصی به‌عمد با پرتاب مواد محترقه موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا زوال عقل دیگری شود در مواردی که قصاص امکان پذیر نباشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه و بیم تجری مرتکب یا دیگران شود حسب ماده 614 قانون مجازات اسلامی علاوه بر پرداخت دیه در صورت درخواست مجنی علیه به 2 تا 5 سال حبس محکوم خواهد شد.  وی در توضیح مجازات جرائمی كه بر اثر بی احتیاطی رخ می‌دهند، نیز گفت:در صورتی که مرتکب در اثر  بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی مرتکب قتل غیرعمدی شود علاوه بر پرداخت دیه به حبس از یک تا 3 سال محکوم می شود.

شهنی در ادامه تاكید كرد: علاوه بر این در جرایم و آتش سوزی عمدی اموال زیان دیده از جرم می‌تواند با اقامه دعوی حقوقی مطالبه خسارت به طرفیت مرتکب، تمامی خسارت‌های وارده برخویش را از وی اخذ کند. بنابراین چون این اقدامات عموما به صورت جرائم مشهود به وقوع می‌پیوندند نیروی انتظامی رأساً و به حکم ماده 18 قانون آیین دادرسی کیفری مکلف به انجام تمامی اقدامات لازم را به منظور حفظ آلات، ادوات ،آثار و علائم دلایل جرم است. باید از هرگونه امكان فرار متهم جلوگیری شود.

جشن چهارشنبه سوری مانند سایر رسومات عمومی کشور باید در چارچوب مقررات و قوانین و با رعایت و حفظ حقوق شهروندی صورت گیرد. زیرا افرادی که در یک جامعه مدنی زندگی می‌کنند لزوما بایدپایبند قوانین و مقررات آن جامعه بوده و با رعایت حقوق شهروندی از تعرض به حقوق طبیعی و قانونی دیگران پرهیز کنند

این قاضی دادگاه تجدید نظر استان ادامه داد: پس از تحقیقات مقدماتی مراتب را بلافاصله و حداکثر پس از مدت 24 ساعت جهت اتخاذ تصمیم قانونی و صدور یکی از قرارهای تامین کیفری به نظر مقامات قضایی دادسرا برسانند در نتیجه ممکن است صدور یکی از قرارهای تامین کیفری منجر به بازداشت متهم شود. بنابراین توصیه می شود شهروندان محترم با علم و اطلاع از جرائم ومجازات‌های قانونی، آگاهانه به پیشواز سال نو رفته و خدای ناکرده مرتکب اعمال غیر متعارف نشوند که شادی خود و دیگران را مبدل به تلخی و درد کنند. پس باید مراقب رفتار خود باشیم و دیگران را نیز به رفتاری حسنه ترغیب و تشویق کنیم تا از آسیب‌های احتمالی در امان باشیم.

بازداشت‌ شدگان چهارشنبه‌ سوری تا پایان عید مهمان پلیس می‌مانند

سید حسین سید حقیقی درنشست مطبوعاتی خود در 12 اسفندماه، اظهارکرد: با هماهنگی‌های به عمل آمده با دستگاه قضا مقرر شده افرادی که در چهارشنبه آخر سال با اغتشاش نظم و امنیت عمومی را برهم زده و از خط قرمزهای پلیس عبور می‌کنند، دستگیر شده و تا آخرین روز تعطیلات نوروز دربازداشتگاه بمانند. سیدحقیقی خاطرنشان کرد: از شهروندان انتظار داریم با رعایت کامل قانون و حقوق دیگران چهارشنبه آخر سال را جشن گرفته و به استقبال سالی جدید بروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا