ازدواجپرسش و پاسخ

در عقدنامه چه شروطی را می‌ توان قرار دهیم

  • اما نکته ای که بایستی در تعیین شروط ضمن عقد ازدواج در نظر گرفت، رعایت حال طرف مقابل، مصلحت و عدالت می باشد. لذا نباید شرایط خاص طرف مقابل مانند ازدواج قبلی وی یا وجود مشکل خاصی در طرف مقابل باعث گردد تا شروط یا شرایطی خاص را بر ایشان تحمیل نمود.

 

سلام بنده جوانی هستم که قصد ازدواج با خانمی را دارم و به دلیل جدایی قبلی و شرایط فعلی ایشان، شروطی را به عنوان شرط عقد به خانم اعلام کرده‌ام که ایشان نیز پذیرفته اند. حال سوال من این است که:

1-آیا تمامی شروط ضمانت اجرایی دارد؟
2-از کجا یقین کنم که شرط ما صحیح است و محل اعتنا در محاکم در مواقع ضرور خواهد بود؟
3-مثلا آیا شرطی که باعث بطلان مهریه شود و خانم نیز بپذیرد صحیح است؟ متشکرم

پاسخ کارشناسان به این پرسش:
در پاسخ به سوال شما باید بیان داشت که مطابق قانون طرفینِ هر عقدی این امکان را خواهند داشت تا هر شرطی را که مخالف قانون نباشد، در عقد بگنجانند.

عقد ازدواج نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد؛ لذا شما همواره این امکان را خواهید داشت تا با توافق همسرتان شروطی جدا از سایر شروط مندرج در عقدنامه را اضافه نمایید؛ چه اینکه صفحات سفید پایانی عقدنامه دلیل این امر می باشد.

از طرف دیگر هر شرطی بایستی ضمانت اجرای مشخصی نیز داشته باشد. برخی شروط ضمانت اجرای قانونی دارند؛ اما برخی دیگر خیر. بنابراین نیاز می باشد که ضمانت اجرایی نیز در ضمن درج شرط درنظر گرفته شود.

در مورد قسمت دوم سوال باید بیان داشت که شما برای بررسی صحت شروط مندرج ضمن عقد ازدواج می بایست با اهل فن آن مشورت نمایید.

در مورد قسمت آخر سوال نیز باید بیان داریم که توافق طرفین هیچ گاه این قدرت را نخواهد داشت تا به امری باطل و غیر قانونی، اثر قانونی بخشد. به طور مثال یک مرد هیچ گاه نمی تواند با توافق همسرش حق ازدواج مجدد را از خود ساقط نماید.

اما نکته ای که بایستی در تعیین شروط ضمن عقد ازدواج در نظر گرفت، رعایت حال طرف مقابل، مصلحت و عدالت می باشد. لذا نباید شرایط خاص طرف مقابل مانند ازدواج قبلی وی یا وجود مشکل خاصی در طرف مقابل باعث گردد تا شروط یا شرایطی خاص را بر ایشان تحمیل نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا