جرایم رایانه ای

91 روز تا 2 سال زندان در انتظار متخلفان دنیای مجازی است

  • دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس به تقسیم بندی شبکه‌های اجتماعی پرداخت و گفت: در تقسیم بندی شکبه‌های اجتماعی برخی مانند فیس بوک متن محور بوده و از متن برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند و برخی نیز موضوع محور، فیلم محور، تصویر محور، خدمات محور و مخاطب محور هستند.

 

احمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در جمع فعالان حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرستان لامرد اظهار کرد: افرادی که در فضای مجازی شیوه دستیابی به محتویات مستهجن را تسهیل می‌کنند و یا استعمال مواد مخدر و روان گردان، خودکشی و یا انحرافات جنسی را آموزش می‌دهند و یا افراد را تحریک، تهدید و یا تطمیع کرده و یا افراد را فریب می‌دهند به مجازات 91 روز تا یکسال حبس و جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

وی گفت: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دو روی یک سکه اند که هم فرصت و هم تهدید برای افراد آن جامعه به شمار می روند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس ادامه داد: از این فرصت فضای مجازی باید در جهت رشد و تعالی جامعه استفاده کنیم. باید برای مقابله با تهدیدات فضای مجازی با تمهیدات ویژه به نحو شایسته مدیریت کنیم، چرا که اقدام دستگاه‌های مسئول، چگونگی برخورد خانواده‌ها و همچنین سازمان‌های مردم نهاد به این حوزه تعیین می‌کند.

رحمانیان در خصوص مزایای فضای مجازی گفت: فضای مجازی دارای ویژگی‌های خاصی از جمله پویایی زمان است که در آن روز و شب معنا ندارد. در هر ساعت از شبانه روز میلیونها نفر بدون توجه به مرزهای جغرافیایی به استفاده و بهره برداری از حجم وسیعی از اطلاعات با تنوع مختلف در این فضا می پردازند.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس به تقسیم بندی شبکه‌های اجتماعی پرداخت و گفت: در تقسیم بندی شکبه‌های اجتماعی برخی مانند فیس بوک متن محور بوده و از متن برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند و برخی نیز موضوع محور، فیلم محور، تصویر محور، خدمات محور و مخاطب محور هستند.

رحمانیان در بیان دیگر فرصت‌های فضای مجازی افزود: فضای مجازی علاوه بر فرصت‌های خدمات عمومی که در حال حاضر به عنوان اتوماسیون اداری استفاده می‌شود فرصت‌های آموزشی خوبی نیز به منظور شناخت دیدگاه‌های گوناگون، ارائه قالب‌های متنوع آموزشی، خلاقیت و افزایش آگاهی به افراد می دهد.

وی گمنامی را مهمترین تهدید فضای مجازی دانست و گفت: در فضای مجازی بعضی از کاربران جهت ارتکاب جرم به جای هویت اصلی، خود را با هویت جعلی معرفی می‌کنند. فضای مجازی روحیه مسئولیت پذیری در بین جوانان و نوجوانان را کاهش داده و ارزشهای دینی و اسلامی را کمرنگ می کند.

این مقام قضایی در ادامه به دیگر تهدیدات فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ بی بند و باری، رواج سطحی نگری، تضعیف اعتقادات و ترویج شبهات دینی، به خطر افتادن حقوق مادی و معنوی مؤلفان، افسردگی و انزوا، شکاف بین نسل‌ها، ایجاد بحران هویت و اخلال در شکل گیری شخصیت نوجوانان و جوانان و انحرافات اخلاقی و جنسی از جمله آسیب‌های این فضا است.

رحمانیان با بیان این که فضای مجازی یک فضای جهانی است گفت: 46 درصد مردم دنیا در فضای مجازی فعالیت دارند که پیش بینی می‌شود این آمار تا پایان سال 2020 به حدود 70 درصد جمعیت جهانی برسد و بر اساس آمار در کشور ما نیز 53 درصد مردم حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند.

رحمانیان در پایان تأکید کرد: چنانچه فردی اقدامات غیرقانونی در فضای را حرفه خود قرار داده و یا به طور سازمان یافته مرتکب جرم شود و از مصادیق مفسد فی الارض شناخته شود به حداکثر مجازات قانونی محکوم می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا