وبلاگ

مدارک لازم برای گواهی انحصار وراثت در قانون جدید سال 1402

هنگامی که یک فرد فوت می کند، اموال او را بین وارثانش تقسیم می کنند که به این کار انحصار وراثت می گویند. در کل انحصار وراثت به معنای تعیین تکلیف ارث و میراث هر فرد بعد از فوت و پیگیری آن از طریق مراجع قانونی می باشد. انحصار ورثه تنها زمانی ممکن است که ورثه برای صدور گواهی انحصار وراثت اقدام کنند. همچنین برای گرفتن گواهی انحصار وراثت در قانون جدید سال 1402 نیاز به مدارکی خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم و … تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 مدارک لازم برای گواهی انحصار وراثت در قانون جدید سال 1402

انحصار وراثت چیست؟

اگر فردی فوت کند، اموال او بین ورثه تقسیم می شود. وارثان باید برای فروش تقسیم اموال به جا مانده از متوفی، گواهی انحصار وراثت داشته باشند. گواهی انحصار وراثت یک مدرک قانونی می باشد که در آن تمامی ارث و اموال غیر منقول متوفی و سهم الارث هر نفر مشخص می شود.برای درخواست گواهی انحصار وراثت بهتر است از بهترین وکیل ملکی در رشت کمک بگیرید.

مدارک لازم برای درخواست انحصار وراثت

  • شناسنامه و گواهی فوت شخص: بعد از این که شخصی فوت می کند گواهی فوت او از طریق ثبت احوال ثبت می شود و شناسنامه او باطل خواهد شد. اصل گواهی فوت و فتوکپی برابر اصل آن برای صدور گواهی فوت لازم می باشد.
  • استشهادیه محضری: دو نفر از افرادی که متوفی و وارثان را می شناختند باید اسامی تمام وارثان را در فرم مخصوص دادگستری بنویسند و در دفاتر رسمی آن را امضا کنند.
  • رسید گواهی مالیاتی: بعد از فوت متوفی، وارثان باید لیست تمامی اموال و دارایی هایی منقول و غیر منقول را به اداره دارایی حوزه محل سکونت متوفی ارائه کرده و رسید آن را دریافت کنند و در نهایت این رسید را همراه با گواهی انحصار وراثت به دادگاه ارائه کنند.
  • فتوکپی برابر اصل شناسنامه وراث: وراث باید برای انحصار وراثت علاوه بر شناسنامه، فتوکپی اصل شناسنامه را تهیه کرده و به دادگاه ارائه کنند.
  • ارائه دادخواست: برای تهیه این مدارک لازم است فرد متقاضی برای صدور گواهی انحصار وراثت دادخواستی تنظیم کند و به دادگاه ارائه دهد.
  • وصیت نامه: اگر فرد متوفی قبل از این که فوت کند وصیت نامه ای نوشته باشد باید آن را به دادگاه تحویل بدهید.

مراحل انحصار وراثت

انحصار وراثت مراحلی دارد که این مراحل شامل:

  1. تنظیم دادخواست و اجرای تشریفات دادرسی در دادگاه.
  2. اسناد ارائه شده توسط دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد.
  3. درخواستی در روزنامه های کثیرالانتشار منتشر می شود.
  4. درخواست افراد معترض در صورت وجود مورد بررسی قرار می گیرد.
  5. در نهایت گواهی انحصار وراثت صادر می شود.

قانون جدید سال 1402 برای انحصار وراثت

در قانون جدید طبق بخشنامه وزارت دادگستری، اگر ارزش اموال فرد متوفی 50 میلیون یا بیشتر باشد، باید گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر شود. اما اگر مقدار ارث کمتر از 50 میلیون باشد، گواهی محدود صادر می شود. همچنین طبق قانون جدید، افرادی که از اموال متوفی ارث می برند به دو دسته تقسیم می شوند: کسانی که با متوفی رابطه خونی و نزدیکی دارند و مانند: پدر مادر و فرزندان و کسانی که از طریق پیوند زوجیت با متوفی ارتباط دارند مانند: زوج و زوجه.

طبق قانون مدنی افرادی می توانند از اموال متوفی ارث ببرند که خویشاوندی نزدیک داشته باشند. خویشاوندان بسیار نزدیک شامل پدر و مادر و فرزندان می باشند که در صورت زنده بودن می توانند از اموال فرد متوفی ارث ببرند. همچنین یکی از نکات مهم در این زمینه این است که فرزندان متوفی حتما باید مشروع باشند. اگر فرزندان نامشروع باشند، از ارث محروم خواهند شد.

قانون جدید سال 1402 برای انحصار وراثت

انواع گواهی انحصار وراثت

  • گواهی انحصار وراثت محدود: گواهی انحصار وراثت هنگامی صادر می شود که اموال متوفی کمتر از 50 میلیون باشد برای اموال او گواهی انحصار وراثت محدود صادر می کنند.
  • گواهی انحصار وراثت نامحدود: اگر اموالی که از متوفی به ارث رسیده بیشتر از 50 میلیون باشد، ورثه باید برای فروش و تقسیم آن گواهی انحصار وراثت نامحدود دریافت کنند.

انحصار وراثت چقدر طول می کشد؟

انحصار وراثت محدود 10 روز زمان لازم دارد و انحصار وراثت نامحدود تقریبا 40 روز کاری طول خواهد کشید. در واقع مدت زمان گفته شده برای موقعی است که انجام کارهایتان را به وکیل سپرده باشید. اگر قصد دارید خودتان به کار های انحصار وراثت رسیدگی کنید، ممکن است برای دریافت گواهی چند ماه زمان لازم باشد.

برای انحصار وراثت باید به چه مراکزی مراجعه کرد؟

اگر وکیل داشته باشید، تمامی مراحل توسط وکیل انجام خواهد شد. اما اگر وکیل نداشته باشید، باید با مدارک به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و برای صدور گواهی انحصار وراثت درخواست بدهید. در نهایت شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی را به عنوان گواهی صادر می کند. اگر وکیل ندارید حتما قبل از مراجعه به دفتر قضایی، استشهادیه جمع کنید.

نکات مهم در مورد انحصار وراثت

افرادی که قصد دارند مراحل انحصار وراثت را بدون حضور وکیل انجام دهند باید به نکاتی توجه کنند:

  1. انحصار وراثت باید طبق قواعد و قوانین ارث در قانون مدنی انجام شود.
  2. اگر متوفی وصیت نامه نوشته باشد، ابتدا باید به وصیت نامه عمل شود و بعد مراحل انحصار وراثت صورت بگیرد.
  3. متوفی فقط یک سوم از اموال خود را در وصیت نامه می تواند تقسیم کند. باقی مانده اموال باید طبق قوانین انحصار وراثت تقسیم شود.
  4. برای متوفیان سال 1395 نیازی به همراه داشتن گواهی مالیات بر ارث نیست.
  5. برای دریافت گواهی فوت، یک نفر می تواند به خدمات قضایی مراجعه کند. نیازی به حضور تمام وراث نیست.
  6. شورای حل اختلاف مدارک را بررسی می کند و در روزنامه کثیرالانتشار اطلاعیه می دهند که اگر کسی ادعای ورثه دارد، خودش را معرفی کند.
  7. اطلاعیه های شورای حل اختلاف از سامانه ثنا به وراث اعلام می شود.

نکات مهم در مورد انحصار وراثت

حضور وکیل در انحصار وراثت چقدر موثر است؟

روند قانونی انحصار وراثت کمی دشوار می باشد و ممکن است زمان زیادی لازم باشد، به همین علت بهتر است برای انجام کاری هایتان از یک وکیل با تجربه کمک بگیرید. زیرا حضور وکیل در کار هایتان باعث تسریع در روند پرونده می شود. بیشتر مردم اطلاعاتی کاملی در مورد قوانین ندارند. به همین خاطر ممکن است مشکلاتی در روند پرونده شان پیش بیاید. می توانید با گرفتن یک وکیل با تجربه و خبره مشکلاتتان را به راحتی حل کنید.

کلام آخر

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید. سعی کردیم در این مطلب تمامی نکات و موارد مهم در مورد انحصار وراثت را برای شما عزیزان شرح دهیم. امیدواریم که مطالب ارائه شده برایتان مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا