ازدواجپرسش و پاسخ

فریب در ازدواج چیست ؟ و چه عواقبی دارد ؟

  • شوهرم دادخواست تمکین به دادگاه خانواده داده است هنوز سرزندگی مشترک نرفتنه ایم و1 ماه بعد از عقد مشکلاتی برای ما بوجود امده است و جداگانه زندگی می کنیم و اختلافاتی داریم و فهمیدم که قبل از عقد شوهرم مشکل بیماری دیابت داشته است به من نگفته است

 

فریب در ازدواج مقوله‌ای است که برخی از زوجین در ابتدای زندگی با آن مواجه می‌شوند. ماده 647 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی می‌گوید: چنانچه هریک از زوجین قبل از عقد، طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود، مرتکب، به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می‌گردد. در این مورد کارشناسان وکیل‌آنلاین به پرسش یکی از شهروندان پاسخ داده‌اند.

پرسش مطرح شده درباره فریب در ازدواج از کارشناسان این است:

با سلام به کارشناسان محترم : شوهرم دادخواست تمکین به دادگاه خانواده داده است هنوز سرزندگی مشترک نرفتنه ایم و1 ماه بعد از عقد مشکلاتی برای ما بوجود امده است و جداگانه زندگی می کنیم و اختلافاتی داریم و فهمیدم که قبل از عقد شوهرم مشکل بیماری دیابت داشته است به من نگفته است و دارای مشکل روحی و روانی و عصبی است و مصرف دارو هم دارد به تازگی مطلع شدم این موضوعات را و از زمانی که فهمیدم دروغگو بوده است درگیری شروع شده است الان دادخواست تمکین داده است چند روز دیگر وقت دادرسی دارم در دادگاه خانواده سوال من اینجاست : طبق قانون می توانیم از دادگاه به علت این بیماری دیابت مادر زادیش و مشکل اعصاب و روان وی تقاضا کنم به پزشکی قانونی کشور معرفی شود دادگاه تقاضای من را قبول دارد یا خیر ؟ بعدش ماده قانونی در این خصوص وجود دارد که استناد به ان کنم برای دادگاه قانع کننده باشد یا خیر ؟ خواهشا” در این خصوص مرا راهنمایی و کمک و مساعدت فرمایید ممنون هستم از شما زحمت کشان
پاسخ کارشناس: در پاسخ به سوال شما باید بیان داشت که اینکه همسر شما دارای بیماری هایی بوده که از شما مخفی نموده در صورت وجود شرایط قانونی، شما این امکان را خواهید داشت تا علاوه بر طرح شکایت کیفری فریب در ازدواج، نکاح خود را فسخ نمایید.
مطابق ماده 647 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی چنانچه هریک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود، مرتکب، به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.
اما توجه به نکاتی ضروری است:
1. مطابق قانون خیار فسخ فوری است و اگر طرفی که حق فسخ دارد بعد از اطلاع به علت فسخ، نکاح را فسخ نکند، خیار او ساقط می شود.(ماده 1131 قانون مدنی)، بنابراین شما بعد از اطلاع از امراض و مشکلات همسرتان می بایست حق فسخ قانونی ایجاد شده برای خودتان را اعمال می نمودید.
2. محقق شدن جرم فریب در ازدواج وابسته به شرایطی خاص می باشد. مثلا آنکه شوهرتان قصد فریفتن و فریب دادن شما را داشته باشد.
3. امور واهی که مرد بوسیله آن زن را فریب می‌دهد، زمانی برای مرد مسئولیت کیفری خواهد داشت که ازدواج بر مبنای هر یک از آن امور واهی صورت گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا