چک

اگر چک برگشت بخورد چقدر زمان برای پیگیری وجود دارد ؟

 

  • در پاسخ باید گفت که مطابق قانون دارنده چک می‌بایست مواعدی را برای انجام بعضی تشریفات رعایت نماید و عدم رعایت مواعد، موجب سقوط و از بین رفتن حق دارنده چک علیه بعضی از مسئولین چک می‌گردد؛ اما این موضوع، مشمول صادر کننده چک نخواهد بود.

چک ضمانت یا چکی که بابت تضمین انجام تعهد صادر می‌شود درصورتی امکان وصول دارد که متعهد خلف وعده کرده و در انجام معامله یا تعهدی که به عهده گرفته قصور کند.

اگر اختلافات بین طرفین(یعنی صادر کننده چک و دارنده چک) بابت عدم انجام تعهد و مربوط به معاملات طرفین نباشد، چک ضمانت تنها در صورتی قابل وصول است که صادرکننده چک خلف وعده کند و در غیر اینصورت اجرای چک خیانت در امانت محسوب می‌شود.

حال سئوال اینجاست که اگر دارنده چکی، سر تاریخ مندرج در چک آن را برگشت نزند، آیا این چک برای اقدام قانونی اعتباری دارد و تا چه زمانی این اقدام را می‌توان انجام داد.

در پاسخ باید گفت که مطابق قانون دارنده چک می‌بایست مواعدی را برای انجام بعضی تشریفات رعایت نماید و عدم رعایت مواعد، موجب سقوط و از بین رفتن حق دارنده چک علیه بعضی از مسئولین چک می‌گردد؛ اما این موضوع، مشمول صادر کننده چک نخواهد بود.

بطور کلی باید بیان داشت که در هر حال و در هر زمان می‌توان علیه صادرکننده چک دعوای مطالبه وجه چک مطرح کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا