ازدواج

ازدواج دختر بدون اجازه پدر چه شرایطی دارد

  • دادگاه نیز با توجه به مصلحت دختر و بررسی دلایل مخالفت پدر یا جد پدری، چنانچه ممانعت موجه نباشد و مرد نیز دارای شرایط کافی برای ازدواج با دختر باشد، به دختر اجازه ازدواج می‌دهد

 

با سلام دختری ۲۷ ساله و شاغل (پزشک) هستم که مستقل از خانواده زندگی میکنم. قصد ازدواج با فردی هم کفو خود را دارم، ولی پدر بنده به دلایل غیر منطقی (متناسب نبودن پدر پسر با خانواده ما) اجازه به این ازدواج نمیدهد و در صورت ادامه پافشاری به این ازدواج من و آن پسر را تهدید به مرگ کرده است. سوال بنده این است که در صورت مراجعه به دادگاه برای کسب اجازه‌ی ازدواج، پدرم را به دادگاه میخواهند یا امکان ازدواج بدون اطلاع پدرم وجود دارد؟ (به علت ترس از عملی کردن تهدید وی)
پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:
قانون، نکاح دخترِ باکره (دختری که هنوز ازدواج نکرده است) را منوط به اخذ اذن از جانب پدر یا جد پدری (ولی قهری) دانسته است و در شرایطی که، ولی قهری (پدر یا جد پدری) نسبت به این امر مخالفت ورزد، دختر می‌تواند مردی را که تصمیم به ازدواج با او دارد به طور کامل (سن، شغل، سلامت جسمی، شرایط نکاح و مهری که بین آن‌ها قرار داده شده است و …) به دادگاه معرفی نماید و از دادگاه تقاضا نماید اجازه ازدواج او را با مردی که معرفی نموده است، صادر نماید. دادگاه نیز با توجه به مصلحت دختر و بررسی دلایل مخالفت پدر یا جد پدری، چنانچه ممانعت موجه نباشد و مرد نیز دارای شرایط کافی برای ازدواج با دختر باشد، به دختر اجازه ازدواج می‌دهد و دختر می‌تواند با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج عقد نکاح را جاری ساخته و آن را ثبت نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا