خانواده

اگر اطرافیان در زندگی زناشویی دخالت کردند ؟

  • چندی پیش فردی سوالی را مطرح کرد، که از پدر زنم می خواهم شکایت کنم که چون همسر مرا با خود برده است از او پرسیدم که به خشونت او را می برد و آیا در منزل او را محبوس کرده است در جواب گفت که نه ولی می گوید با این شرایط حق نداری به منزل شوهر برگردی یا ما را انتخاب کن یا شوهر!

 

بسیار شنیده ایم که یکی از زوجین یا هر دو از دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی گلایه و شکایت داشتند، حال چه راهکار حقوقی برای جلوگیری از دخالت والدین در زندگی زوجین وجود دارد؟

 

گذشته از جنبه روانشناختی و جامعه شناختی و با در نظر گرفتن این واقعیت که در جامعه ما والدین و اطرافیان در خیلی از موارد نقش چشمگیری در زندگی زوجین دارند که جنبه های مثبت و منفی آن در هم تنیده است و حد اعتدال آن حسن هم محسوب می شود، اما از جنبه حقوقی در این خصوص بسیار سئوال پرسیده می شود که مجازات دخالت در زندگی زناشویی چیست؟ یا چه راهکار حقوقی برای جلوگیری از دخالت والدین در زندگی زوجین وجود دارد؟

کشور ما از معدود کشور هایی است که تعداد عناوین مجرمانه  در آن بسیار زیاد است و هم اکنون حقوقدان ها و قوه قضاییه در پی کاهش عناوین مجرمانه هستند بر طبق قانون فعل یا ترک فعلی جرم محسوب می شود که قانونگذار به صراحت آن را جرم اعلام کرده باشد و مجازات تعیین کرده باشد و به غیر از آن اصل بر برائت است.

کشور ما از معدود کشور هایی است که تعداد عناوین مجرمانه در آن بسیار زیاد است و هم اکنون حقوقدان ها و قوه قضاییه در پی کاهش عناوین مجرمانه هستند بر طبق قانون فعل یا ترک فعلی جرم محسوب می شود که قانونگذار به صراحت آن را جرم اعلام کرده باشد و مجازات تعیین کرده باشد و به غیر از آن اصل بر برائت است.

جرم ممانعت از حق مربوط به اموال است و جرم مزاحمت نیز فقط محدود است به مزاحمت تلفنی و مزاحمت برای اطفال و بانوان که در این جا مصداق ندارد. لذا نمی شود فرضا از مادر زن شکایت کرد که چرا در زندگی زناشویی دخالت می کند چنین پرونده های به نتیجه مورد نظرتان نمی رسد زیرا اساسا جرم نیست و به زعم ما درست هم نیست که جرم باشد. زوجین در هنگام ازدواج باید به بلوغ جسمی و عقلی رسیده باشند این که همسر ما تحت تاثیر خانواده است و یا این که خانواده او بسیار به او راهکار و لو غلط ارائه می کنند جرم محسوب نمی شود.

چندی پیش فردی سوالی را مطرح کرد، که از پدر زنم می خواهم شکایت کنم که چون همسر مرا با خود برده است از او پرسیدم که به خشونت او را می برد و آیا در منزل او را محبوس کرده است در جواب گفت که نه ولی می گوید با این شرایط حق نداری به منزل شوهر برگردی یا ما را انتخاب کن یا شوهر!

پاسخ این بود که اگرچه در فرض عمل پدر همسرتان اشتباه باشد اما عمل مجرمانه ای انجام نداده است و همسر شما علی رغم نا رضایتی پدر تکلیف قانونی و شرعی تمکین از شوهر دارد و شما می توانید علیه همسر دادخواست تمکین بدهید ولی شکایت از پدر زن در این زمینه به نتیجه نخواهد رسید.

ممکن است اطرافیانی که دخالت می کنند به شما توهین کرده و یا افترا زده باشند که بدیهی است از این حیث قابلیت شکایت و پیگیری در صورت اثبات وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا