دسته‌بندی نشده

برای مقابله با اس ام اس و پیامک های تبلیغاتی چکار کنیم

sms_message

  • ارسال پیامک های که مشتمل بر توهین باشد یا جرم دیگری از طریق آن انجام شده باشد موجب مجازات است اما مجازات مجرمان که به وسیله سیم کارت بی نام پیامک توهین آمیز ارسال می کنند چیست؟

با وجود فراگیر شدن تلفن همراه برخی دردسرهای آن چون مزاحمت های پیامکی، پیام های تبلیغاتی و …. باعث شده گاهی بدمان نیاید چند روزی را بدون موبایل سپری کنیم.


تعداد پیامک های تبلیغاتی به قدری زیاد شده است که اسباب نارضایتی بسیاری از شهروندان را ایجاد کرده است.

پیامک های تبلیغاتی که اپراتورها برای مشترکان می فرستند گاهی با تعداد پیامک های واقعی مان برابری می کند.

با گذشت بیش از چند ماه از ابلاغ مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک های تبلیغاتی بدون موافقت مشترکان شواهد نشان می دهد که مشترکان اپراتورهای تلفن همراه همچنان تعداد بیشماری پیامک تبلیغاتی ناخواسته دریافت می کنند این مصوبه حتی از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز تصویب و ابلاغ شده است و طبیعتا براساس مفاد پروانه اپراتورهای موبایل جزو مقررات تکمیلی خواهد بود که باید اجرایی شود.

اجرا نکردن این مصوبه حتی می تواند منجر به جریمه اپراتورهای موبایل شود.

شکایت از ارسال پیامک تبلیغاتی در بخشی تخصصی به نام جرایم رایانه ای قابل ثبت و پیگیری است قضات آشنا به مسایل کامپیوتری و فضای مجازی به این شکایت ها رسیدگی می کنند و با استفاده از کارشناسان خود رای صادر می کنند ارسال پیام تبلیغاتی جرم نیست مگر اینکه محتوای پیام چیزهایی باشد که خدمات مستهجن و قبیح یا امثال آن ارائه دهد.

در این صورت می توان به مرکز دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم مجازی و تبلیغات برای شکایت از این امر مراجعه کرد.

به موجب ماده 697 قانون مجازات اسلامی هر کسی که به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به وسیله دیگری به شخصی، امری را صریحا نسبت دهد یا آن ها را منتشر کند و مطابق قانون آن امر جرم باشد در صورتی که نتواند آن مطالب را ثابت کند به یک ماه تا یک سال حبس و 74 ضربه شلاق مجازات می شود

نقص مقررات توسط اپراتورها در ارسال پیامک به مشترکان خود به شهروندان حق شکایت و پیگیری حقوقی موضوع را می دهد. اما هزینه به جریان انداختن این دادرسی مانع بزرگی در اقدام مشترکان است راهکاری که برای رها شدن از شر این پیامک ها ارائه شده این است که هر کسی تمایل ندارد که برای او پیامک تبلیغاتی ارسال شود می تواند در خواست خود را اعلام کند تا این اتفاق رخ ندهد اما قاعدتا باید روال بدین ترتیب باشد که در وهله اول پیامک تبلیغاتی برای هیچ کس ارسال نشود مگر اینکه خود فرد بخواهد پیام تبلیغاتی بگیرد در صورتی که برای مشترکانی که در خواست قطع پیامک ها را داشته اند مجددا پیام تبلیغاتی ارسال شود فرد می تواند با نوشتن داد خواست از شرکت تبلیغاتی و مخابرات ادعای خسارت کند.

توهین از طریق پیامک

ارسال پیامک های که مشتمل بر توهین باشد یا جرم دیگری از طریق آن انجام شده باشد موجب مجازات است اما مجازات مجرمان که به وسیله سیم کارت بی نام پیامک توهین آمیز ارسال می کنند چیست؟

به موجب ماده 697 قانون مجازات اسلامی هر کسی که به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به وسیله دیگری به شخصی، امری را صریحا نسبت دهد یا آن ها را منتشر کند و مطابق قانون آن امر جرم باشد در صورتی که نتواند آن مطالب را ثابت کند به یک ماه تا یک سال حبس و 74 ضربه شلاق مجازات می شود. در ماده 697 قانون مجازات اسلامی نیز تأکید کرده است: افترا و هر وسیله ای که در جامعه منتشر شود جرم خواهد بود پس استفاده از ایمیل یا پیامک هم می تواند راهی برای ارتکاب این جرم باشد زیرا که با این وسایل در فضای مجازی اقدام به انتشار مطالبی خلاف واقع (همان گونه که در قانون ذکر شده است) شده است.

به موجب ماده 12 قانون تجارت الکترونیک تمامی داده پیام ها یکی از ادله اثبات دعوی است اسناد و ادله اثبات دعوی ممکن است به صورت داده پیام باشد و هیچ محکمه یا اداره دولتی نمی تواند براساس قواعد ادله موجود ارزش اثباتی داده پیام را صرفا به دلیل شکل و قالب آن رد کنند. به طور کلی براساس ماده 13 قانون تجارت الکترونیک ارزش اثباتی داده پیام ها با توجه به عوامل مطمئنه از جمله تناسب روش های ایمنی به کار گرفته شده با موضوع و منظور مبادله داده پیام تعیین خواهد شد پس پیامک می تواند وسیله اثبات جرم باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا