دست زدن به نامحرم از روی لباس | حکم شرعی لمس بدنی چیست؟
فقه اسلامی بر حفظ حریم میان زن و مرد نامحرم تأکید دارد. بر اساس کتاب وسائلالشیعه، هرگونه تماس غیرضروری با نامحرم بدون رعایت حدود شرعی ممنوع است. با این حال، برخی فقها معتقدند که اگر تماس غیرعمدی یا در شرایط ضروری (مانند معاینه پزشکی) باشد، ممکن است مشمول استثناء شود و بررسی نیت و شرایط تماس در این حکم نقش کلیدی دارد. در ادامه ، حکم برخی از فقها و مراجع را در این زمینه برای شما آورده ایم :
حکم لمس بدن زن از روی لباس
مرجع تقلید | حکم لمس نامحرم |
---|---|
آیتالله سیستانی | لمس نامحرم، حتی از روی لباس، در صورتی که با قصد لذت یا بدون ضرورت باشد، جایز نیست. |
آیتالله مکارم شیرازی | تماس با نامحرم، حتی از روی لباس، اگر با قصد لذت یا بدون ضرورت باشد، گناه است. |
آیتالله خامنهای | لمس نامحرم، حتی از روی لباس، بدون ضرورت شرعی حرام است. |
آیتالله بهجت | تماس با نامحرم، حتی غیرعمدی، باید با احتیاط کامل همراه باشد و بدون ضرورت جایز نیست. |
آیتالله صافی گلپایگانی | لمس نامحرم، بهویژه با قصد لذت، حرام است و باید از هرگونه تماس غیرضروری پرهیز کرد. |
آیتالله وحید خراسانی | هرگونه تماس با نامحرم بدون ضرورت شرعی ممنوع است و گناه محسوب میشود. |
شرایط استثناء در لمس نامحرم چیست؟
- ضرورت پزشکی: مانند معاینه توسط پزشک با رعایت حدود شرعی.
- کمک اضطراری: مانند نجات فرد از خطر، بدون نیت ناپاک.
- عدم قصد لذت: تماس باید کاملاً غیرعمدی باشد.
این شرایط با آیات قرآنی، مانند آیه 30 سوره نور، هماهنگ است که بر حفظ عفت تأکید دارد.
آیه های نشان دهنده دست دادن با زن نامحرم حرام است
- آیه 30 سوره نور: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
به مردان مؤمن بگو که چشمان خود را [از نگاه به نامحرم] فروبندند و عفت خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزهتر است. همانا خداوند به آنچه انجام میدهند، آگاه است. - آیه 31 سوره نور: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ…»
(ترجمه: و به زنان مؤمن بگو که چشمان خود را [از نگاه به نامحرم] فروبندند و عفت خود را حفظ کنند و زینت خود را جز آنچه آشکار است، نمایان نکنند و روسریهای خود را بر سینههایشان بیفکنند و زینت خود را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان… آشکار نکنند.) - آیه 58 سوره نور: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ۚ مِنْ قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَمِنْ بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ۚ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَكُمْ…»
ای کسانی که ایمان آوردهاید، باید کسانی که تحت مالکیت شما هستند و کودکان نابالغ شما، در سه وقت [برای ورود] از شما اجازه بگیرند: پیش از نماز صبح، هنگام ظهر که لباسهایتان را درمیآورید، و پس از نماز عشاء؛ این سه وقت، اوقات خلوت شماست… - آیه 6 سوره احزاب: «النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ ۗ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ…»
پیامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسرانش مادران آنها هستند… - آیه 59 سوره احزاب: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا»
ای پیامبر، به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمنان بگو که جلبابهای خود را بر خود فروپوشند؛ این کار به اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، نزدیکتر است. و خداوند آمرزنده و مهربان است.
حکم دست دادن با پیر زن از نظر مراجع مختلف چیست؟
اگر پیرزن به سنی رسیده باشد که به طور عادی احتمال تحریک شهوت یا مفسده وجود نداشته باشد (مثلاً سنین بسیار بالا)، برخی فقها مانند آیتالله سیستانی یا آیتالله مکارم شیرازی دست دادن را در این حالت با شرایطی جایز میدانند، بهویژه اگر امتناع از دست دادن باعث اهانت یا مشکل اجتماعی شود، برخی شرایط جواز از جمله موارد زیر می باشد :
- نبود شهوت و قصد لذت.
- عدم وجود مفسده (مثلاً تحریک دیگران یا عادیسازی تماس با نامحرم).
- رعایت پوشش .
- وجود ضرورت یا مصلحت اجتماعی (مانند جلوگیری از سوءتفاهم یا اهانت).
حکم دست دادن با دستکش چیست؟
تماس مستقیم با بدن زن نامحرم به دلیل احتمال تحریک شهوت یا مفسده، طبق نظر اکثریت فقها حرام است. اما اگر حائلی مانند دستکش، پارچه یا پوشش وجود داشته باشد که تماس مستقیم پوست با پوست را از بین ببرد، این مسئله میتواند حکم را تغییر دهد. نظر فقها در این زمینه را در ادامه مشاهده می کنید :
- آیتالله مکارم شیرازی: اگر دست دادن با دستکش بدون قصد لذت و بدون مفسده باشد و به دلیل مصلحت اجتماعی (مثل جلوگیری از اهانت) انجام شود، اشکالی ندارد.
- آیتالله خامنهای: تماس با نامحرم به طور کلی جایز نیست، اما اگر از روی حائل (مانند دستکش) باشد و هیچگونه شهوت یا مفسدهای در پی نداشته باشد، در موارد ضرورت یا مصلحت اجتماعی میتواند مجاز باشد. با این حال، احتیاط در ترک آن است.
- آیتالله وحید خراسانی: احتیاط واجب در پرهیز از هرگونه تماس با نامحرم، حتی با دستکش، است، مگر در موارد ضرورت قطعی.
حکم لمس عورت از روی لباس چگونه است؟
لمس عورت نامحرم، حتی از روی لباس، از نظر شرعی حرام است و گناه بزرگی محسوب میشود. آیتالله سیستانی تأکید دارند که این عمل، به دلیل نقض صریح حدود شرعی، جایز نیست و باید از آن پرهیز کرد. در فقه اسلامی، حفظ عفت و پرهیز از هرگونه رفتار تحریکآمیز، حتی در شرایط غیرمستقیم، توصیه شده است. این حکم با روایتی از امام علی (ع) در بحارالانوار همخوانی دارد که فرمودهاند: «حفظ حریم الهی، نشانه ایمان است.»
بررسی قانونی لمس نامحرم در قوانین ایران
بر اساس ماده 637 قانون مجازات اسلامی ایران، هرگونه عمل نامشروع کمتر از زنا، مانند لمس غیرمجاز نامحرم، میتواند تا 99 ضربه شلاق بهعنوان مجازات در پی داشته باشد. این ماده قانونی بهمنظور حفظ حریم شرعی و اجتماعی در تعاملات بین زن و مرد نامحرم وضع شده است. اثبات این جرم نیازمند شرایط سختی مانند شهادت چهار شاهد عادل یا اقرار صریح متهم است، البته سوءتفاهمهای زیادی در محیطهای اجتماعی ممکن است به تشکیل پروندههای قضایی منجر شوند که پای طرفین ماجرا را به استخدام وکیل رابطه نامشروع برای دفاع از خود باز کند.
مجازات قانونی دست زدن به نامحرم در ایران 1404
در نظام حقوقی ایران، لمس غیرمجاز نامحرم ممکن است به اتهاماتی مانند رابطه نامشروع یا هتک حرمت منجر شود که مجازات گفته شده را در پی دارد. علاوه بر این، قاضی ممکن است با توجه به شدت عمل و شرایط پرونده، تدابیری مانند جزای نقدی یا محرومیتهای اجتماعی را نیز اعمال کند. اثبات این جرایم به دلیل نیاز به شواهد قوی، مانند شهادت چهار شاهد یا اقرار متهم، پیچیدگیهایی دارد. به گزارش مجله اینترنتی قانون، افزایش حساسیتهای قضایی به این موضوع، لزوم رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی را بیش از پیش برجسته کرده است.
حکم بوسیدن نامحرم در آیات قرآن
بر اساس آیات قرآن (مانند آیه ۵۹ سوره احزاب و آیه ۳۰ سوره نور) و روایات، هرگونه تماس فیزیکی با نامحرم که احتمال تحریک شهوت یا مفسده داشته باشد، حرام است. بوسیدن، به دلیل ماهیت عاطفی و تحریکآمیز، از مصادیق بارز این ممنوعیت محسوب میشود. بوسیدن نامحرم (چه صورت، دست یا سایر قسمتهای بدن) به طور کلی حرام است.