مقررات متفرقه قانون کار
ماده ۱۸۷ – کارفرمایان مکلفند پس از پایان قرارداد کار بنا به درخواست کارگر، گواهی انجام کار با قید مدت، زمان شروع و پایان و نوع کار انجام شدهرا به وی تسلیم نمایند.
ماده ۱۸۸ – اشخاص مشمول قانون استخدام کشوری یا سایر قوانین و مقررات خاص استخدامی و نیز کارگران کارگاهها خانوادگی که انجام کار آنهامنحصراً توسط صاحب کار و همسر و خویشاوندان نسبی درجه یک از طبقه اول وی انجام میشود، مشمول مقررات این قانون نخواهند بود.
تبصره – حکم این ماده مانع انجام تکالیف دیگری که در فصول مختلف، نسبت به موارد مذکور تصریح شده است نمیباشد.
ماده ۱۸۹ – در بخش کشاورزی، فعالیتهای مربوط به پرورش و بهرهبرداری از درختان میوه، انواع نباتات، جنگلها، مراتع، پارکهای جنگلی و نیزدامداری و تولید و پرورش ماکیان و طیور، صنعت، نوغان، پرورش آبزیان و زنبور عسل و کاشت، داشت و برداشت و سایر فعالیتها در کشاورزی، بهپیشنهاد شورای عالی کار و تصویب هیأت وزیران میتواند از شمول قیمت از این قانون معاف گردد.
ماده ۱۹۰ – مدت کار، تعطیلات و مرخصیها، مزد یا حقوق صیادان، کارکنان حمل و نقل (هوایی، زمینی، دریایی) خدمه و مستخدمین منازل، معلولین و نیز کارگرانی که طرز کارشان به نحوی است که تمام یا قسمتی از مزد و درآمد آنها به وسیله مشتریان یا مراجعین تأمین میشود و همچنینکارگرانی که کار آنها نوعاً در ساعات متناوب انجام میگیرد، در آییننامههایی که توسط شورای عالی کار تدوین و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسیدتعیین میگردد. در موارد سکوت مواد این قانون حاکم است.
ماده ۱۹۱ – کارگاههای کوچک کمتر از ده نفر را میتوان بر حسب مصلحت موقتاً از شمول بعضی از مقررات این قانون مستثنی نمود. تشخیصمصلحت و موارد استثناء به موجب آییننامهای خواهد بود که با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده ۱۹۲ – کارفرمایان موظفند در مهلت مقرر، آمار و اطلاعات مورد نیاز وزارت کار و امور اجتماعی را طبق آییننامهای که به تصویب وزیر کار وامور اجتماعی میرسد تهیه و تسلیم نمایند.
ماده ۱۹۳ – وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد به منظور تأمین کادر متخصص سرپرستی درصورت لزوم به افرادی که در واحدها به عنوان سرپرست تعیین شدهاند، آموزشهای لازم را در زمینه مسائل ناظر به روابط انسانی، روابط کار و ایمنی وبهداشت کار خواهند داد.
آییننامه مربوط توسط شورای عالی کار تهیه و حسب مورد به تصویب وزرای کار و امور اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش میرسد.
ماده ۱۹۴ – کارفرمایان کارخانهها مکلفند در زمینه آموزش نظامی کارگران واحدهای خود، با نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامیهمکاریهای لازم را مبذول دارند.
تبصره – آییننامه اجرایی این ماده با همکاری مشترک وزارتین کار و امور اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تهیه و به تصویب هیأتوزیران خواهد رسید.
ماده ۱۹۵ – به منظور تشویق نیروهای کارگری مولد، متخصص، مخترع و مبتکر، وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است همه ساله به طرقمقتضی در مورد انتخاب کارگران نمونه سال اقدام نماید.
تبصره – ضوابط اجرایی این ماده و چگونگی تشویق کارگران نمونه و نحوه اجرای آن و پیشبینی هزینههای متعارف مربوط، توسط وزارت کار وامور اجتماعی تعیین خواهد گردید.
ماده ۱۹۶ – وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است در جهت آگاهی و شکوفایی فکری بیشتر کارگران و رشد کارهای علمی، عملی، تخصصی درزمینههای علم و صنعت، کشاورزی و خدماتی، فیلم، اسلاید و آموزشهای لازم دیگر را تدارک ببیند و این امکانات را از طریق رادیو، تلویزیون ورسانههای گروهی و یا هر نحوی دیگری که لازم باشد در اختیار آنان قرار دهد.
ماده ۱۹۷ – دولت مکلف است با توجه به امکانات خود برای کارگرانی که قصد داشته باشند از شهریه روستا مهاجرت کنند و به کار کشاورزیبپردازند تسهیلات لازم را فراهم نماید.
ماده ۱۹۸ – وزارت کار و امور اجتماعی میتواند در موارد ضرورت برای تنظیم نیروی کار ایرانیان خارج از کشور، در نمایندگیهای جمهوریاسلامی ایران، وابسته کار منصوب نماید.
تبصره ۱ – وابسته کار، توسط وزیر کار و امور اجتماعی تعیین و پس از موافقت وزیر امور خارجه منصوب و اعزام میگردد.
تبصره ۲ – وزارتین کار و امور اجتماعی و امور خارجه و سازمان امور اداری و استخدامی موظفند پس از تصویب این قانون آییننامه اجراییموضوع این ماده را تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسانند.
ماده ۱۹۹ – وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون، آییننامههای اجرایی مربوط را تهیه و به تصویبمراجع مذکور در این قانون برساند.
تبصره – آن دسته از آییننامههای اجرایی قانون کار مصوب ۱۳۳۷. ۱۲. ۲۶ که با مقررات یا قانون مغایر نباشد، تا تصویب آییننامههای موضوع اینماده قابل اجرا میباشند.
ماده ۲۰۰ – با تصویب این قانون و آییننامههای اجرایی آن، قوانین کار و کار کشاورزی مغایر این قانون لغو میگردند.
ماده ۲۰۱ – وزارت کار و امور اجتماعی باید کلیه حقوق و تکالیف مذکور در این قانون را با روشهای مناسب به اطلاع کارگران و کارفرمایان برساند.
ماده ۲۰۲ – وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است سازمان و تشکیلات خود را در ارتباط با قانون کار جدید، طراحی و به تصویب سازمان اموراداری و استخدامی کشور برساند.
ماده ۲۰۳ – وزارت کار و امور اجتماعی و دادگستری مأمور اجرای این قانون میباشند.
تبصره – مفاد این ماده رافع تکالیف و مسئولیتهایی نخواهد بود که در این قانون و یا سایر قوانین به عهده وزارتخانههای ذیربط و مؤسسات وکارگاههای دولتی مشمول این قانون نهاده شده است.
قانون فوق که در تاریخ دوم مهر ماه یک هزار و سیصد و شصت و هشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و موادی از آن مورد اختلاف مجلسو شورای نگهبان قرار گرفته است، در جلسات متعدد مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و با اصلاح و تتمیم مواد ۳ – ۷ – ۸ – ۱۳ – ۱۵ – ۲۰ -۲۴ – ۲۷ – ۲۹ – ۳۱ – ۳۲ – ۳۳ – ۴۱ – ۴۶ – ۵۱ – ۵۲ – ۵۳ – ۵۶ – ۵۸ – ۵۹ – ۶۰ – ۶۲ – ۶۴ – ۶۵ – ۶۶ – ۶۷ – ۶۹ – ۷۰ – ۷۳ – ۸۱ – ۱۰۵- ۱۰۸ – ۱۱۰ – ۱۱۱ – ۱۱۲ – ۱۱۳ – ۱۱۴ – ۱۱۸ – ۱۱۹ – ۱۳۰ – ۱۳۱ – ۱۳۵ – ۱۳۶ – ۱۳۷ – ۱۳۸ – ۱۴۳ – ۱۵۱ – ۱۵۴ – ۱۵۵ – ۱۵۸ -۱۵۹ – ۱۶۰ – ۱۶۶ – کل فصل مجازاتها (مواد ۱۷۱ – ۱۷۲ – ۱۷۳ – ۱۷۴ – ۱۷۵ – ۱۷۶ – ۱۷۷ – ۱۷۸ – ۱۷۹ – ۱۸۰ – ۱۸۱ – ۱۸۲ – ۱۸۳ – ۱۸۵- ۱۸۶ – ۱۸۸ – ۱۸۹ – ۱۹۰ – ۱۹۱ – ۲۰۲ و ۲۰۳ مشتمل بر دویست و سه ماده یکصد و بیست و یک تبصره در تاریخ بیست و نهم آبان ماه یکهزار و سیصد و شصت و نه به تصویب نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.
اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام
شماره۹۱۹۱۱
۲/۹/۱۳۸۷
آییننامه انتخاب اعضای هیاتهای حل اختلاف
ماده۱ـ در اجرای ماده (۱۶۴) قانون کار جمهوری اسلامی ایران نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در هیاتهای حل اختلاف براساس این آییننامه انتخاب و معرفی میگردند.
ماده۲ـ مرجع انتخاب نمایندگان کارگران در هیاتهای حل اختلاف تشکل کارگری حائز اکثریت استان میباشد.
تبصره۱ـ اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی وزارت کار و امور اجتماعی مرجع تعیین تشکل کارگری حائز اکثریت استانی و اعلام آن به اداره کل کار و امور اجتماعی استان میباشد.
تبصره۲ـ در صورت فقدان تشکل کارگری استانی یا عدم معرفی نمایندگان واجد شرایط درمهلت مقرر، تشکل عالی کارگری حائز اکثریت، به ترتیب مندرج در تبصره (۱) مشخص و نسبت به انتخاب نمایندگان کارگران در هیاتهای حل اختلاف اقدام و آنان را به اداره کل کار و امور اجتماعی استان معرفی مینماید.
تبصره۳ـ در صورت فقدان تشکلهای عالی کارگری مذکور در تبصره (۲) یا عدم معرفی نمایندگان واجد شرایط در مهلت مقرر در ماده (۳) این آییننامه، اداره کل کار وامور اجتماعی استان با کسب نظر واحد کار و امور اجتماعی محل نمایندگان کارگران راانتخاب مینماید.
ماده۳ـ اداره کل کار و امور اجتماعی استان باید حداقل سه ماه قبل از پایان مهلت اعتبارنامه نمایندگان کارگران در هیات حل اختلاف، مراتب را به مرجع انتخابکننده موضوع ماده (۲) این آییننامه اعلام نماید. مرجع انتخاب کننده نیز موظف است حداکثرظرف مدت یک ماه از اعلام اداره کل کار و امور اجتماعی استان نمایندگان منتخب را به آن اداره کل معرفی نماید.
ماده۴ـ مرجع انتخابکننده موظف است به تعدادی که اداره کل کار و امور اجتماعی استان اعلام مینماید، نمایندگان مربوط را انتخاب و معرفی کند. در صورت معرفی کمتراز تعداد تعیین شده برای انتخاب تعداد باقیمانده، به ترتیب حسب مفاد تبصره (۲) و(۳) ماده (۲) این آییننامه اقدام میشود.
تبصره ـ اداره کل کار و امور اجتماعی استان با توجه به تعداد هیاتهای حل اختلاف موجود، تعداد نمایندگان کارگران در آن هیاتها را به نحوی تعیین خواهدکرد که تشکیل جلسات آن هیاتها با حضور همه نمایندگان مذکور میسر باشد.
ماده۵ ـ نمایندگان کارگران در هیاتهای حل اختلاف از بین کارگران شاغل عضوتشکلهای کارگری و یا سایر کارگران شاغل در همان استان انتخاب میشوند.
تبصره۱ـ تشکل کارگری حائز اکثریت به منظور بهرهگیری از آرای بیشتر کارگران ازسایر تشکلهای کارگری استان نیز برای انتخاب و معرفی نمایندگان کارگران درهیاتهای حل اختلاف دعوت به عمل میآورد.
تبصره۲ـ از هر کارگاه فقط یک نفر را میتوان برای عضویت در هیات حل اختلاف انتخاب و معرفی نمود.
ماده۶ ـ شرایط عضویت نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیات حل اختلاف عبارتنداز:
۱ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
۲ـ داشتن سن حداقل ۳۰ سال تمام.
۳ـ تاهل.
۴ـ داشتن حداقل مدرک کارشناسی و چهار سال سابقه کار تحت شمول قانون کار.
۵ ـ شمول قانون کار جمهوری اسلامی ایران.
۶ ـ آشنایی با قانون کار و مقررات مرتبط با گواهی وزارت کار و امور اجتماعی.
تبصره۱ـ نمایندگان کارگران و کارفرمایان که فاقد مدرک کارشناسی میباشند به شرط داشتن حداقل مدرک گواهینامه پایان دوره متوسطه و دو دوره (چهار سال) عضویت در مراجع حل اختلاف میتوانند بهعضویت هیات حل اختلاف درآیند.
تبصره۲ـ نمایندگان فعلی کارگران و کارفرمایان در هیاتهای حل اختلاف که فاقد شرایط بند (۳) و (۵) و تبصره (۱) میباشند تا پایان اعتبارنامه میتوانند همچنان عضو هیئت حل اختلاف باشند، لیکن انتخاب مجدد آنها منوط به احراز شرایط مذکور میباشد.
ماده۷ـ معاونت روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی با همکاری موسسه کار و تامین اجتماعی و ادارات کل کار و امور اجتماعی استانها و تشکلهای کارگری و کارفرمایی استانی نسبت به برگزاری دورههای آموزشی لازم برای نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیاتهای حل اختلاف اقدام مینماید.
تبصره ـ مدت، موضوعات، محتوا و چگونگی برگزاری دورههای آموزشی و آزمونهای مربوط برای اعضای هیاتهای حل اختلاف مطابق دستوالعملی خواهدبود که توسط معاون روابط کاروزارت کار و امور اجتماعی ابلاغ میشود.
ماده۸ ـ کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مستقر در هر استان به شرط احراز شرایط مندرج در این آییننامه میتوانند داوطلب نمایندگی کارفرمایان در هیاتهای حل اختلاف همان استان گردند.
تبصره۱ـ در مورد اشخاص حقوقی، مدیرعامل یا مدیر مسئول و یا یکی از اعضای هیات مدیره با معرفی مدیرعامل یا مدیر مسئول، به عنوان داوطلب نمایندگی کارفرمایان درهیات حل اختلاف پذیرفته میشود.
تبصره۲ـ وزارتخانهها، موسسات دولتی، موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی و شرکتهای دولتی که دارای کارگر مشمول قانون کار هستند، چنانچه خود راساً و بدون دخالت پیمانکار از خدمات کارگران مشمول قانون کار استفاده مینمایند، میتوانند یک نفرداوطلب از بین مدیران یا کارکنان غیرمشمول قانون کار همان دستگاه، صرفاً با معرفی مدیرعامل یا بالاترین مقام دستگاه، معرفی نمایند.
تبصره۳ـ در مورد کارفرمایان حقیقی، با رعایت مفاد ماده (۶) این آییننامه شخص کارفرما میتواند داوطلب نمایندگی کارفرمایان در هیات حل اختلاف شود و چنانچه کارفرمایان متعدد بوده و بیش از یک نفر از یک کارگاه داوطلب گردد، صرفاً یک نفر به ترتیب بر اساس مدرک تحصیلی، سابقه عضویت در مراجع حل اختلاف یا سن، تعیین شده وبه عنوان داوطلب پذیرفته میشود.
ماده۹ـ اداره کل کار و امور اجتماعی استان برای انتخاب نمایندگان کارفرمایان درهیات حل اختلاف از طریق آگهی در حداقل یکی از روزنامههای کثیرالانتشار استان و درصورت لزوم به همراه سایر روشهای اطلاعرسانی اقدام مینماید.
آگهی مذکور باید شامل شرایط اساسی عضویت در هیات حل اختلاف بوده و هریک ازداوطلبان بهصورت کتبی اعلام آمادگی نمایند.
تبصره۱ـ فرصت اعلام کتبی برای داوطلبان از زمان درج آگهی پانزده روز تعیین شده وداوطلبان علاوه بر اعلام کتبی باید مدارک موید کارفرما بودن یا عضویت درهیئتمدیره را نیز به اداره کل کار و امور اجتماعی استان تسلیم نمایند.
تبصره۲ـ اعلام داوطلبی باید مشخصاً برای عضویت در هیات یا هیاتهای حلاختلاف مستقردر اداره کل کار و امور اجتماعی یا یکی از واحدهای تابعه آن اداره کل باشد.
ماده۱۰ـ اداره کل کار و امور اجتماعی استان حداکثر ظرف هفت روز اداری از پایان مهلت مقرر در تبصره (۱) ماده (۹) نسبت به احراز شرایط عضویت داوطلبان نمایندگی کارفرمایان در هیاتهای حل اختلاف موضوع مواد (۶) و (۸) این آییننامه اقدام ونتیجه را به صورت کتبی به آنان اعلام مینماید.
تبصره۱ـ در صورت عدم احراز شرایط هریک از داوطلبان دلایل و مستندات مربوط باید به وی اعلام شود.
تبصره۲ـ معترضین میتوانند حداکثر ۳ روز پس از اعلام عدم احراز شرایط اعتراض خودرا کتباً بهاداره کل کار و امور اجتماعی استان تسلیم نمایند.
تبصره۳ـ برای رسیدگی به اعتراضات، هیاتی مرکب از مدیرکل کار و امور اجتماعی استان یا نماینده وی و یک نفر نماینده کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی استان و یک نفر ازنمایندگان کارفرمایان عضو هیاتهای حل اختلاف همان استان که بیشترین سابقه عضویت در مراجع حل اختلاف آن استان را دارد تشکیل و به اعتراضات واصله ظرف حداکثر پنج روز اداری رسیدگی مینماید.
در صورت فقدان تشکل کارفرمایی استانی یکی دیگر از نمایندگان کارفرمایان عضوهیاتهای حل اختلاف همان استان به ترتیب فوق، عضو هیات مذکور خواهد شد. تصمیمات این هیات با اکثریت آرا خواهدبود.
ماده۱۱ـ اداره کل کار و امور اجتماعی استان اسامی نهایی داوطلبان نمایندگی کارفرمایان در هیاتهای حل اختلاف را از طریق آگهی در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار اعلام نموده و از طریق همان آگهی و در صورت لزوم روشهای دیگر اطلاعرسانی با ذکر زمان و مکان انتخابات، از کلیه مدیران واحدهای منطقه برای تشکیل مجمع مدیران و انتخاب نمایندگان کارفرمایان در هیاتهای حل اختلاف دعوت به عمل میآورد.
تبصره۱ـ منظور از مدیران واحدهای منطقه، اعضای هیئتمدیره و مدیران عامل یا مدیران مسئول کارگاههای مشمول قانون کار که دارای شخصیت حقوقی هستند، میباشد.
تبصره۲ـ هریک از کارگاههای موضوع تبصره فوق صرفاً میتواند یک نفر از مدیران خودرا برای شرکت در مجمع مدیران معرفی نماید.
تبصره۳ـ هریک از دستگاههای مذکور در تبصره (۲) ماده (۸) این آییننامه چنانچه خودراساً و بدون دخالت پیمانکار از خدمات کارگران مشمول قانون کار استفاده نماید،
میتوانند بالاترین مقام دستگاه یا مدیرعامل یا یکی از اعضای هیئتمدیره را حداقل سه روز قبل از تشکیل مجمع و برگزاری انتخابات، برای شرکت در مجمع مدیران کتباًمعرفی نمایند.
تبصره۴ـ احراز وجود کارگران مشمول قانون کار در شرکتها یا سایر دستگاههای موضوع تبصره فوق بر عهده اداره کل کار و امور اجتماعی استان میباشد.
ماده۱۲ـ هریک از مدیران واحدهای منطقه که تمایل به شرکت در مجمع مدیران به منظورانتخاب نمایندگان کارفرمایان را داشته باشند، باید حداقل پنج روز اداری قبل ازانتخابات مراتب درخواست خود را همراه مستندات و مدارک موید شرایط مندرج درتبصرههای (۱)، (۲) یا (۳) ماده (۱۱) این آییننامه کتباً به اداره کل کار و امور اجتماعی تسلیم نمایند.
ماده۱۳ـ انتخاب نماینده کارفرمایان در هیاتهای حل اختلاف با رای کتبی و مخفی حاضران در مجمع مدیران واحدهای منطقه صورت میگیرد. نصاب لازم، اکثریت نسبی آرای حاضران خواهدبود. هریک از انتخابکنندگان میتواند به تعداد نمایندگان موردنیاز که اداره کل کار و امور اجتماعی اعلام مینماید، رای دهد.
تبصره۱ـ منظور از واحدهای منطقه واحدهای مستقر در حوزه استان مربوط میباشد.
تبصره۲ـ اداره کـل کار و امور اجتمـاعی اسـتان با توجه به تعداد هیاتهای حل اختلاف استان تعداد موردنیاز نمایندگان کارفرمایان در هیاتهای حل اختـلاف را به نحوی تعیین مینماید که تشکیل هیاتهای مذکور با حضور همه نمایندگان کارفرمایان میسر باشد.
ماده۱۴ـ نظارت بر انتخابات هیاتهای حل اختلاف توسط هیاتی مرکب از نماینده اداره کل کار و امور اجتماعی استان و دو نفر نماینده از بین حاضرین در جلسه مجمع که خودداوطلب عضویت در هیات حل اختلاف نباشند، به انتخاب مجمع مدیران، به عمل خواهد آمد.
تبصره ـ هیات نظارت مکلف است بلافاصله پس از پایان رایگیری و شمارش آرا و تنظیم و امضای صورتجلسه، نتیجه انتخابات را اعلام نماید.
ماده۱۵ـ چنانچه شرکتکنندگان به چگونگی انتخابات معترض باشند میتوانند ظرف سه روز اداری از تاریخ اعلام نتیجه اعتراض خود را با ذکر دلایل کتباً به اداره کل کار وامور اجتماعی استان تسلیم و رسید دریافت نمایند.
تبصره ـ رسیدگی به اعتراضات واصله بر عهده هیات موضوع تبصره (۳) ماده (۱۰) این آییننامه خواهد بود.
در صورت ابطال تمام یا قسمتی از انتخابات به ترتیب مقرر در این آییننامه نسبت به تجدید انتخابات اقدام خواهدشد.
ماده۱۶ـ مدت اعتبارنامه نمایندگان کارگران و کارفرمایان دو سال بوده و انتخاب وعضویت مجدد اعضای هیات حل اختلاف بلامانع است.
تبصره ـ مسئولیت صدور اعتبارنامه بر عهده معاونت روابط کار میباشد که میتواند اختیار صدور اعتبارنامهها را به هریک از ادارات کل کار و امور اجتماعی تفویض نماید.
نحوه تفویض یا سلب اختیار و سایر مقررات مربوط براساس دستورالعملی خواهد بود که بهتصویب معاون روابط کار خواهد رسید.
ماده۱۷ـ نمایندگان کارگران و کارفرمایان در موارد ذیل عضویت خود را در هیات حل اختلاف از دست داده و حسب مورد نمایندگان جدید براساس این آییننامه انتخاب و جایگزین میشوند:
۱ـ استعفاء از عضویت در هیات حل اختلاف.
۲ـ وفات.
۳ـ رای دادگاه مبنی بر محرومیت از حقوق اجتماعی.
۴ـ پایان دوره نمایندگی.
۵ ـ اعلام مرجع انتخاب کننده به اداره کل کار و امور اجتماعی استان (در موردنمایندگان کارگران)
۶ ـ غیبت غیرموجه بیش از سه جلسه متوالی و یا پنج جلسه متناوب، اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی، نقض قوانین و مقررات مربوط، تبعیض، غرض ورزی یا روابط غیراداری دراجرای قوانین و مقررات نسبت بهاشخاص و سوء استفاده از مقام و موقعیت، به تشخیص مدیرکل کار و امور اجتماعی استان با هماهنگی مرجع انتخاب کننده و تایید وزارت کار و امور اجتماعی.
۷ـ بازنشستگی یا سایر صور خاتمه قرارداد کار.
۸ ـ خروج از شمول قانون کار جمهوری اسلامی ایران برای نمایندگان کارگران وکارفرمایان.
تبصره۱ـ هریک از نمایندگان کارگران و کارفرمایان در صورت استعفا باید رونوشت استعفای خود را بهاداره کل کار و امور اجتماعی استان مربوط تسلیم نمایند.
تبصره۲ـ در صورت صدور رای قطعی دادگاه مبنی بر محرومیت از حقوق اجتماعی در مورد هریک از اعضای هیات حل اختلاف، عضو مذکور مکلف است مراتب را بلافاصله به مرجع انتخاب کننده و اداره کل کار و امور اجتماعی استان اطلاع دهد.
ماده۱۸ـ اداره کل کار و امور اجتماعی استان باید حداقل سه ماه قبل از پایان مهلت اعتبارنامه نمایندگان کارفرمایان در هیات حل اختلاف اقدامات لازم را جهت انتخاب اعضای جدید براساس این آییننامه به عمل آورد.
ماده۱۹ـ انتخاب نمایندگان دولت در هیات حل اختلاف به همان ترتیبی است که در ماده (۱۶۰) قانون کار جمهوری اسلامی ایران پیشبینی شدهاست.
تبصره۱ـ در مواردی که فرماندار و یا رییس دادگستری محل شخصاً نتوانند در هیات حل اختلاف شرکت نمایند لازم است، نماینده فرماندار علاوه بر شرایط مندرج در بندهای (۱) و (۲) ماده (۶)، دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و نماینده رییس دادگستری محل دارای سمت قضایی باشد.
تبصره۲ـ در صورت غیبت غیرموجه سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب فرماندار و یارییس دادگستری محل و یا نمایندگان آنان موضوع به مقام مافوق اطلاع داده خواهد شد.
تبصره۳ـ چنانچه مدیر کل کار و امور اجتماعی استان شخصاً در هیات حل اختلاف شرکت ننماید، نماینده وی باید همان شرایطی که برای نمایندگان وزارت کار و امور اجتماعی در هیاتهای تشخیص پیشبینی شده را حائز باشد.
ماده۲۰ـ رسیدگی به تخلفات نمایندگان دولت در هیاتهای حل اختلاف مطابق قانون رسیدگی بهتخلفات اداری میباشد.
ماده۲۱ـ در صورت بروز هرگونه اختلاف در اجرای مقررات این آییننامه نظر معاونت روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی، لازمالاجرا خواهد بود.
این آییننامه در ۲۱ ماده و ۳۱ تبصره در جلسه مورخ ۱۲/۸/۱۳۸۷ از طرف شورای عالی
کار پیشنهاد و در تاریخ ۲/۹/۱۳۸۷ به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی رسید و جایگزین
آییننامه مصوب ۲۸/۹/۱۳۸۳ میشود.
وزیر کار و امور اجتماعی ـ سیدمحمد جهرمی