شهرداری ها

مهمترین پوشش های ساختمانی کدام‌ اند؟

یکی از مهمترین بحث های امروز حاکم بر صنعت ساختمان بالا بردن امنیت و ایمنی است که از هر نظر بسیار حائز اهمیت می باشد، زیرا در هنگام حادثه خسارات جبران ناپذیری را بر افراد و جامعه تحمیل می کند، اما اخیرا تکنولوژی به کمک این صنعت آمده و در برخی از موارد از استاندارهای حاکم پیشی گرفته است.

ضد حریق

استفاده از ضد حریق یکی از مهمترین و اصلی ترین بایدها در ساختمان های عمومی و خصوصی می باشد که باید رعایت شود، این عایق های حرارتی بر روی مصالح قرار می گیرند و یا خود مصالح اصلی را تشکیل می دهند و در هنگام حادثه و حریق باعث جلوگیری از نشت سریع حریق شده و این امکان را برای ما فراهم می آورد تا بتوانیم برای اطفاء و کنترل آن اقدام کنیم.

ضد حریق
ضد حریق

این مصالح با قرار گرفتن در معرض آتش از خود گاز های خنک کننده متساعد می کنند و فرآیند سوختن را کاهش می دهند. همچنین باید گفت که این پوشش ها غالبا از مواد معدنی سبک و مقاوم در برابر آتش مانند ورمیکولیت، دولومیت، پرلیت و… ساخته می شوند. این پوشش ها به دلیل مقاومت حرارتی بالا و ضریب رسانش گرمایی بسیار پایین به شدت روند انتقال حرارت را کاهش می دهد. ضد حریق را می توان از مهمترین پوشش های ساختمانی امروزی دانست.

پوشش های ضد حریق در حفاظت اسکلت سازه به منظور بالا بردن توان و مقاومت ستون های باربر در برابر حرارت ناشی از حریق استفاده می شود که این خود باعث می شود برای نجات و کنترل حریق زمان مناسبی را در اختیار داشته باشیم. انواع مختلف این پوشش ها عبارتند از :

  • مواد پاششی معدنی
  • رنگ های منبسط کننده
  • بوردها و پنل های ضد حریق
ضد حریق
ضد حریق

به کارگیری ضد حریق در ساختمان های عمومی باید به درستی انجام شود، زیرا با اتفاق افتادن حادثه در این سازه ها هزینه های بسیار زیادی بر جامعه تحمیل می شود که از تلخ ترین آنها می توان به حادثه پلاسکو اشاره کرد. البته 50 سال پیش شاید ضد حریق ها وجود نداشتند اما با فرض اینکه در آن زمان از این متریال استفاده می‌شد شاید در زمان آتش سوزی اسکلت فلزی این ساختمان به این سرعت مقاومت خود را از دست نمی داد و فرو نمی ریخت.

رنگ نما

نکته دیگر که در حوزه صنایع پوششی بسیار مهم می باشد، استفاده از رنگ نما مناسب برای سازه های ساختمانی است، این رنگ های ساختمانی مقاومت خوبی را نسبت به آب و هوا و فرسایش طبیعی باید داشته باشند. بعلاوه این رنگ ها باید قابلیت عایق را نیز دارا باشند و مقاومت آن در برابر فرسایش بسیار حائز اهمیت می باشد.

رنگ نما
رنگ نما

کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

اما می رسیم به کفپوش های اپوکسی که از دیگر مهمترین صنایع پوششی ساختمان هستند. مهمترین ویژگی این کفپوش ها که بیش از ویژگی های دیگر آن همچون مشخصات ظاهری و زیبایی مورد توجه قرار می گیرد، جنس بسیار مقاوم آن است. راه اندازی کفپوش اپوکسی نیز به روش های خاصی صورت می پذیرد که این مسئله نیز در نوع خود بسیار جالب توجه می باشد.

کفپوش های پلی یورتان نیز تقریبا شبیه به همان کفپوش های اپوکسی هستند اما با مقاومت بالاتر و بهتر که بیشتر برای محیط های کارگاهی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. بررسی کفپوش پلی یورتان توجه پیمانکاران ساختمانی با توجه به پیشرفت های چشمگیر در حوزه ساخت و ساز بسیار بیشتر از قبل شده است و این موضوع خود نوید تحولی عظیم در این حوزه است.

کفپوش اپوکسی و پلی یورتان
کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

شرکت های بسیار معتبری در این عرصه فعالیت می کنند که یکی از معروف ترین آنها عکاظ خاورمیانه است، برای اطلاعات تکمیلی و بیشتر به سایت شرکت عکاظ خاورمیانه مراجعه کنید تا با محصولات آنها نیز بیشتر آشنا شوید. این شرکت از جمله شرکت های پیشگام در حوزه پوشش های ساختمانی است که توانسته جایگاه خوبی نیز در میان شرکت های همکار در سطح کشور پیدا کند.

منبع:

http://xn—-ymceiwr8hvbdo86l.mihanblog.com

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا