دسته‌بندی نشده

درباره جرايم خلاف عفت

  • برخي مجازات هاي جرايم ضد عفت و اخلاق عمومي بر طبق حد شرعي آن بايد جاري شود به عنوان نمونه قوادي يعني جمع و مرتبط كردن دو نفر يا بيشتر براي زنا يا لواط  مجازات حدي دارد

مقدمه :

به مناسبت 21 تير ماه يعني روز عفاف و حجاب خبر هاي گونه گوني در رسانه هاي مختلف مشاهده مي شود به عنوان نمونه به گزارش خبرگزاري اهل بيت(ع)-ابنا- طرح توسعه حجاب و عفاف به منظور هويت‌ بخشي به فرهنگ و هويت ملي و ديني، همزمان با 10 استان كشور از سوي اداره كل تبليغات اسلامي قم در اين استان برگزار مي‌شود؛مسئول امور فرهنگي بانوان اداره كل تبليغات اسلامي استان قم با بيان اين مطلب تصريح كرد: اساس طرح فرهنگي است، عنوان كرده اين طرح تنها به حوزه لباس‌هاي زنان مي‌پردازد و براساس آن از تعدادي از طراحان لباس‌هاي زنانه (مانتو و مقنعه) دعوت كرده‌ايم تا طرح‌هايي را ارايه كنند كه در عين جذابيت و تنوع، موازين شرعي و اسلامي را نيز دارا باشد.

به همين بهانه و در راستاي اطلاع رساني مفيد و آموزش  نكات حقوقي لازم كه بخش حقوق سايت تبيان آن را از وظايف اصلي خود تلقي مي نمايد برخي ابعاد اين مساله را از منظر حقوق كيفري و جرم شناسي بر اساس قوانين كنوني ايران تقديم شما مي نماييم.

جرايم ضد عفت و اخلاق عمومي !

در رابطه با جرايم ضدعفت و اخلاق عمومي دو مطلب حتما بايد مد نظر قرار گيرد؛

اولا: برابر فصل هجدهم از كتاب پنجم قانون مجازات اسلامي اين گونه جرايم هرچند برخلاف اخلاق هستند لكن برخوردي كه قانون گذار در حمايت از اين عرصه عمومي اجتماعي لازم مي داند برخوردي جدي و كيفري است كه به تبعيت از فقه اماميه و شرع مقدس اسلام صورت مي گيرد .

ثانيا:اينگونه جرايم به دليل اهميت فوق العاده اي كه در نظر قانونگذار دارا بوده است از نظر راه تعقيب و مجازات  كه در آيين دادرسي كيفري مطرح مي گردد نيازي به شكايت شاكي خصوصي ندارد  وحتي اگر هيچ كس شكايت نداشته باشد با اعلام جرم توسط هرشخصي قابل تعقيب است و مسوولين دادسرا(دادستان يا داديار يا بازپرس مربوطه حسب مورد) بايد به آن رسيدگي نمايد.

عنوان كرده اين طرح تنها به حوزه لباس‌هاي زنان مي‌پردازد و براساس آن از تعدادي از طراحان لباس‌هاي زنانه (مانتو و مقنعه) دعوت كرده‌ايم تا طرح‌هايي را ارايه كنند كه در عين جذابيت و تنوع، موازين شرعي و اسلامي را نيز دارا باشد.

جرايم ضد عفت در ايران!

متاسفانه فهرست بلند بالايي از جرايم خلاف عفت عمومي را مي توان تحت اين عنوان مطرح ساخت كه مجال آن در اين مقاله نمي گنجد لكن عناوين برخي از اين جرايم عبارتند از :

يكم– روابط نامشروع زن ومرد بدون وجود علقه زوجيت.

دوم– تظاهر و ارتكاب آشكار به عمل حرام در اماكن عمومي .

سوم– ظاهر شدن زنان بدون حجاب شرعي در معابر  وانظار عمومي.

چهارم– داير يا اداره كردن مركز فساد يا فحشا.

پنجم– تشويق مردم به فساد يا فحشا يا فراهم كردن موجبات كردن.

ششم– قوادي كردن .

هفتم– نمايش نوشته يا طرح يا گراور ، نقاشي ،تصاوير و… كه عفت عمومي را جريحه دار نمايد.

هشتم-ساختن  فيلم ، نوار سينما، طرح و… در صورتيكه عفت عمومي را جريحه دار سازد.

و……

ياد آوري:

حتي صرف  نگهداري نوشته ، عكس يا گراور ، نقاشي ،تصاوير،اعلانات ، يا هرچيزي كه عفت عمومي را جريحه دار سازد و در فوق بدان اشاره گرديد، نيز چنانچه براي تجارت و توزيع باشد جرم محسوب مي شود .

مجازات جرايم ضد عفت در ايران!

مجازات جرايم خلاف عفت در قانون كنوني به چند صورت گونه گون درنظر گرفته شده است .

يكم : مجازاتهاي حدي  جرايم ضد عفت.

 

برخي مجازات هاي جرايم ضد عفت و اخلاق عمومي بر طبق حد شرعي آن بايد جاري شود به عنوان نمونه قوادي يعني جمع و مرتبط كردن دو نفر يا بيشتر براي زنا يا لواط  مجازات حدي دارد كه براي مرد هفتاد وپنج تازيانه و تبعيد از محل به مدت سه ماه تا يك سال كه البته اگر مرتكب زن باشد تبعيد نمي شود .

دوم : مجازات هاي تعزيري جرايم خلاف عفت.

مجازات هاي متعدد و گونه گوني نيز در قالب تعزير بر مجرمين خلاف عفت تحميل مي شود؛ به عنوان نمونه حبس و جزاي نقدي هر دو از مجازاتهاي تعزيري هستند كه برابر تبصره ماده 638 بايد براي زناني كه بدون حجاب شرعي در انظار عمومي همچون كوچه و خيابان يا اداره و مدرسه ظاهر مي شوند به عنوان مجازات قانوني اجرا شود.

نتيجه بحث

هرچند اخلاق و فرهنگ و عفت عمومي خود مانع مهمي در جلوگيري از بي عفتي هاي اجتماعي بايد باشد اما اين اصلا با برخورد قانوني و شرعي مقرر درباره اعمال ضد عفت ندارد و بر همين پايه قانون گذار براي اين گونه اعمال را به انحاء  مختلف مجازات مقرر داشته كه البته بايد در عمل به خوبي اجرا شود!

نوشته شده توسط : زهرايي

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا