دانستنی های حقوق

قوانین و مقررات حقوقی درباره حمل و نقل كالا

  • هر كس تمام یا قسمتی از كالاهای یاد شده در ماده یك را در حین حمل و نقل سرقت نماید هر گاه سرقت جامع شرائط حد محارب یا سرقت نباشد به حبس از 2 تا 5 سال و جبران خسارت وارده به صاحب كالا محكوم می شود.

 

كلیه شركت ها و مؤسسات كه در امر حمل و نقل جاده ای بین شهری مسافر یا كالا اعم از داخلی وبین الملل  فعالیت می نمایند. موظفند برای هر جابجائی از صورت وضعیت مسافری و بارنامه های داخلی و بین المللی استفاده نمایند.

 

در ماده 2 این قانون آمده است « هر كس اموال و كالاهای مذكور در ماده فوق را با علم و اطلاع تحصیل یا مخفی یا قبول نموده و یا مورد معامله و یا مورد استفاده دیگری قرار دهد و یا با آن مؤسسه یا شركت یا بنگاه و راننده به هر نحو همكاری نماید به حبس از شش ماه تا سه سال و جبران خسارت وارده به صاحب كالا محكوم می شود در صورتی كه متهم معامله اموال مزبور را حرفه خود قرار داده و یا مرتكب تكرار جرم مزبور شده باشد به حداكثر مجازات مقرر دراین ماده ضمن جبران خسارات وارده به صاحب مال محكوم  می شود در ماده 3 این قانون مجازات سرقت كالا معین شده است و به موجب آن هر كس تمام یا قسمتی از كالاهای یاد شده در ماده یك را در حین حمل و نقل سرقت نماید هر گاه سرقت جامع شرائط حد محارب یا سرقت نباشد به حبس از 2 تا 5 سال و جبران خسارت وارده به صاحب كالا محكوم می شود.

هر كس تمام یا قسمتی از كالاهای یاد شده در ماده یك را در حین حمل و نقل سرقت نماید هر گاه سرقت جامع شرائط حد محارب یا سرقت نباشد به حبس از 2 تا 5 سال و جبران خسارت وارده به صاحب كالا محكوم می شود.

حمل ونقل كالا الزاماً باید بوسیله بارنامه انجام شود حسب ماده 1 قانون الزام شركت ها و مؤسسات ترابری جاده ای باستفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه مصوب 31/2/1368 مجلس شورای اسلامی كلیه شركت ها و مؤسسات كه در امر حمل و نقل جاده ای بین شهری مسافر یا كالا اعم از داخلی وبین الملل  فعالیت می نمایند . موظفند برحسب نوع فعالیت برای هر جابجائی از صورت وضعیت مسافری و بارنامه های داخلی و بین المللی استفاده نمایند در ماده 5 مجازات شركت هائی كه دراین راستا مرتكب تخلف می شوند تعیین شده است كه در صورت تكرار تخلف پروانه فعالیت مؤسسه بطور دائم لغو میشود طبق ماده 6 قانون ذكر شده چنانچه رانندگان در امر حمل كالا از بارنامه استفاده نكنند توسط پلیس جرمه شده و مراتب تخلف در دفترچه كار آنها ثبت شده و در صورت تكرار تخلف دفترچه كار راننده لغو می گردد . به موجب ماده 7 هر كسی اوراق بارنامه و یا صورت وضعیت مسافری را جعل و تزویر نماید و یا با علم به مجعول بودن آن استفاده كند به تشخیص دادگاه صالح به مجازات طبق قانون مجازات اسلامی محكوم خواهد شد . سؤالی كه در این راستا مطرح است اینستكه اگر راننده ای عمداً كالائی را به مقصد نرساند آیا پرداخت خسارت به صاحب كالا مستلزم تقدیم دادخواست و اقامه دعوی حقوقی است یا صرف شكایت كیفری كافی برای الزام او به پرداخت خسارت می باشد در پاسخ باید گفت : اگر جرم راننده ثابت شد دادگاه حسب نص ماده یك قانون صدر الاشعار مكلف به تعیین خسارت وارده  ومحكوم نمودن متهم به پرداخت آن به شاكی است و نیازی به تقدیم دادخواست نیست چون در قانون علاوه بر مجازات به جبران خسارت هم اشاره شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا