پرسش و پاسخقوانین اقتصادی - جرایم مالی

اگر ضامن کسی برای وام گرفتن شدیم و او اقساطش را پرداخت نکند ؟

  • با سلام و عرض ادب؛ پدر من کارمند بازنشسته آموزش و پرورش هستن و ضامن یک وام چهل میلیونی از آشنایان شدن که متاسفانه ایشون هیچ کدوم از قسط هاشو تا الان پرداخت نکردن با توجه به اینکه مبلغ وام و پرداخت ماهیانه بالاست، آیا پدرم هیچ راهی نداره؟

 

کسانی که ضامن وام بانکی اقوام و دوستان و آشنایان می‌شوند، درصورت عدم پرداخت اقساط از سوی وام‌گیرنده، قانونا چه تکلیفی دارند؟ کارشناسان وکیل‌آنلاین به این پرسش پاسخ داده‌اند.

 پرسش مخاطب وکیل‌آنلاین در مورد شرایط ضامن وام درصورت عدم پرداخت اقساط از سوی وام‌گیرنده این است:

با سلام و عرض ادب؛ پدر من کارمند بازنشسته آموزش و پرورش هستن و ضامن یک وام چهل میلیونی از آشنایان شدن که متاسفانه ایشون هیچ کدوم از قسط هاشو تا الان پرداخت نکردن با توجه به اینکه مبلغ وام و پرداخت ماهیانه بالاست، آیا پدرم هیچ راهی نداره؟ در ضمن ایشون از وام گیرنده چک گرفته بودن که الان که بردن بانک گفته شده ک در چک قید شده این چک برای ضمانت هست و اینکه پدرم نمیتونه اونو به اجرا بذاره … آیا واقعا تو قوانین ما هیچ قانونی برای اینکه وام گیرنده خودشو مسئول بدونه نیست ؟

پاسخ کارشناسان :
در پاسخ به سوال شما باید بیان داشت که پدر شما با قبول ضمانت در مقابل بانک مسئول پرداخت بدهی شناخته می شود.

به عبارت دیگر ایشان می بایست اقساط را پرداخت نمایند؛ ولو مدیون اصلی از پرداخت بدهی خودداری نماید.

از طرف دیگر چک ضمانت مطابق قانون تحت شرایطی قابل مطالبه خواهد بود؛ لذا بانک صلاحیت این را نخواهد داشت که اعلام نماید چک قابل وصول یا غیر قابل وصول می باشد؛ چه اینکه چکِ تضمین، وصف کیفری نخواهد داشت؛ نه اینکه غیر قابل وصول باشد.

از طرف دیگر پدر شما به عنوان ضامن بدون توجه به چک ضمانت و شرایط قانونی مربوط به آن، حق رجوع به مدیون اصلی را خواهد داشت؛ البته پس از پرداخت دین اصلی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا