پرسش و پاسخحقوق جزا

با پیامک ها و اس ام اس های توهین آمیز چگونه برخورد می شود ؟

  • توهین به افراد از شایع ترین جرایم می باشد که مطابق قانون جرم و دارای مجازات است. بنابراین با توجه به کیفیت و نوع توهین، مجازات آن نیز متفاوت خواهد بود؛ چه اینکه برخی مصادیق توهین مجازات هایی همچون اعدام را نیز در پی خواهد داشت.

 

گسترش فضای مجازی باعث شده که برخی افراد تصور کنند هرچه در این فضا بنویسند و بگویند، هیچ پیگردی در پی نخواهد داشت؛ حال آنکه چنین تصوری اشتباه محض است.کسانی که در فضای مجازی به دیگران توهین کنند، در صورت شکایت فردی که مورد توهین قرار گرفته و اثبات این امر، مجرم شناخته خواهند شد و به مجازات خواهند رسید. کارشناسان وکیل‌آنلاین به پرسش یکی از مخاطبان میزان درباره توهین و مجازات مربوط به آن پاسخ داده‌اند.

متن پرسش مخاطب  از کارشناسان این است: باسلام وخسته نباشید به شما عزیزان زحمتکش، بنده سوالی داشتم درمورد اینکه آیا کسی که باتلفن همراه به شخص دیگری بااس ام اس توهین کند وحرفهای زننده بنویسد، علیه او میشود به دادگاه شکایت کرد یا نه؟ ضمنا ازطریق دادگاه یا پلیس فتا؟ لطفا راهنمایی کنید. باسپاس.

پاسخ کارشناس وکیل‌آنلاین:
توهین به افراد از شایع ترین جرایم می باشد که مطابق قانون جرم و دارای مجازات است. بنابراین با توجه به کیفیت و نوع توهین، مجازات آن نیز متفاوت خواهد بود؛ چه اینکه برخی مصادیق توهین مجازات هایی همچون اعدام را نیز در پی خواهد داشت.

علی ای حال باید بیان داشت که توهین علاوه بر اینکه به لفظ واقع می شود، با عمل و رفتار زننده نیز محقق خواهد شد. بنابراین شخصی که مورد توهین واقع گردیده، می بایست این امر را ثابت نماید. پس چنانچه توهین در فضای مجازی یا به صورت پیامک واقع شده، شخص می تواند به آنها برای اثبات وقوع توهین و مجازات نمودن توهین‌کننده استناد نماید.

لاجرم به منظور شکایت نمودن ضروری است تا با مراجعه به دادسرای مربوطه، شکایت کیفری خود با عنوان توهین را ثبت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا