قوانین اقتصادی - جرایم مالی

آیا با استفاده از شاهد می توانیم طلب خود را مطالبه کنیم ؟

  • هر گاه دلیل شما برای طلب شهادت شهود است حتما نام کامل شهود را در دادخواست به جهت معرفی به دادگاه و طرف دعوی، اعلام نمایید. در روز تعیین از سوی دادگاه (جلسه دادرسی) شهود را با کارت شناسایی معتبر همراه خود به دادگاه ببرید.

 

اگر کسی از بابت طلبی که از کسی دارد سندی اعم از رسمی یا عادی نداشته باشد از طریق شهادت شهود می تواند طلب خود را در دادگاه به اثبات برساند.بر طبق بند ب ماده 230 قانون آیین دادرسی مدنی شهادت دو مرد یا یک مرد و دو زن برای اثبات طلب کافی است.

 

بر طبق بند ب ماده 230 قانون آیین دادرسی مدنی شهادت دو مرد یا یک مرد و دو زن برای اثبات طلب کافی است البته در مواردی که امکان آوردن دو شاهد برای طلبکار امکان پذیر نیست قانون پیش بینی کرده است که طلب با شهادت یک مرد و یا دو زن و قسم از جانب طلبکار (خواهان) اثبات می گردد.

هر گاه دلیل شما برای طلب شهادت شهود است حتما نام کامل شهود را در دادخواست به جهت معرفی به دادگاه و طرف دعوی، اعلام نمایید. در روز تعیین از سوی دادگاه (جلسه دادرسی) شهود را با کارت شناسایی معتبر همراه خود به دادگاه ببرید.

بر طبق ماده 241 قانون آیین دادرسی مدنی ارزش شهادت شهود با قاضی دادگاه است با این توضیح ، شاهد داشتن همیشه به منزله اثبات ادعا و پیروزی در دادگاه نیست.

اگر شهود شما (طلبکار) به دلایلی مثل بیماری، مسافرت، زندان بودن و غیره نتواند در دادگاه حاضر شود می توان از شهادت بر شهادت استفاده کرد و بر طبق ماده 231 قانون آیین دادرسی این گونه شهادت قابل پذیرش است.

اگر شهود شما (طلبکار) به دلایلی مثل بیماری، مسافرت، زندان بودن و غیره نتواند در دادگاه حاضر شود می توان از شهادت بر شهادت استفاده کرد و بر طبق ماده 231 قانون آیین دادرسی این گونه شهادت قابل پذیرش است. به عبارت دیگر اگر شاهد مریض است می توان از دو نفر خواست که شهادت ایشان را بشنود و آن ها در دادگاه حاضر شوند و گفته های شاهد را برای قاضی تکرار کنند. در این خصوص امکان تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف هم وجود دارد به این صورت که فرض کنید شهود شما قصد مسافرت خارج از کشور دارند. در این راستا می توانید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و درخواست تامین دلیل برای استماع شهادت شهود کنید تا در روز دادگاه در صورت نبودن آن ها، بتوانید تامین دلیل اخذ شده را به رویت قاضی رسیدگی کننده برسانید.

توجه داشته باشید که شاهد کسی است از شنیده ها و دیده های خود می بایستی برای دادگاه، تعریف کند. عباراتی مثل این که من در جریان طلب هستم یا اطلاع دارم و امثال آن راه گشا نیست. شاهد باید دادن قرض را دیده باشد یا از بدهکار شنیده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا