قوانین اقتصادی - جرایم مالی

چگونگی تنظیم قرارداد و روش های تشخیص جعل بودن اسناد در قرارداد های مالی و معامله

چگونگی تنظیم قرارداد و روش های تشخیص جعل بودن اسناد در قرارداد های مالی و معامله

قراردادها و معاملات مالی، بخشی جدایی‌ناپذیر از دنیای تجارت هستند. این قراردادها توافق‌نامه‌های قانونی محسوب می‌شوند که شرایط و ضوابط یک تراکنش مالی بین دو یا چند نفر را مشخص می‌کنند. با این‌حال، با ظهور فناوری دیجیتال، خطر جعل اسناد در قراردادها و معاملات مالی افزایش‌یافته است. کمک‌گرفتن از یک وکیل مجرب تا حد زیادی این خطرات را رفع می‌کند. اما یادگرفتن روش تنظیم قرارداد و استفاده از روش‌هایی برای تشخیص جعل برای اطمینان از اعتبار و صحت اسناد برای هر شخصی ضرورت دارد.چگونگی تنظیم قرارداد و روش های تشخیص جعل بودن اسناد در قرارداد های مالی و معامله

آشنایی با نحوه تنظیم قرارداد

قراردادها چیزی بیشتر از قول و قرارهای مکتوب هستند و می‌توانند سرنوشت شرکت‌ها، افراد و کسب‌وکارها را تغییر دهند. اصولا کسب‌وکارها به دو دلیل دچار مشکلات حقوقی می‌شوند. ابتدا، تنظیم نکردن قرارداد به‌صورت کتبی و دوم، نوشتن قرارداد به‌صورت شخصی بدون حضور وکیل با تجربه یا مشاور حقوقی.

نوشتن قرارداد به دانش حقوقی نیاز دارد و نادیده‌گرفتن این مسئله، باعث ضرر می‌شود. اکنون هر فردی با هر میزان دانش حقوقی این امکان را دارد تا با کمک یک موسسه حقوقی معتبر، مانند موسسه حقیقت گستر اقدام به نوشتن قرارداد نماید و یا با دریافت یک مشاوره حقوقی برای تنظیم قرارداد، خیال خود را از هرگونه اشتباه در نوشتن قرارداد یا جعل سند راحت خواهد کرد.

اصول قانون مدنی برای تنظیم کردن قرارداد

قراردادها انواع مختلفی دارند، اما نحوه تنظیم کردن قرارداد و مسائلی که باید در نظر گرفته شوند، به‌طورکلی در ادامه بررسی شده است. برای نگارش قرارداد رسمی طبق ماده ۰۹۱ قانون مدنی باید 4 اصل رعایت شود:

  • خواست و رضایت طرفین
  • اهلیت طرفین
  • موضوع مشخصی که مورد معامله است
  • مشروعیت جهت معامله

در کنار این موارد، بخش‌های اصلی تنظیم قرارداد در ادامه بیان می‌شود:

عنوان اصلی در تنظیم کردن قرارداد

عنوان اصلی در قرارداد ازاین‌جهت اهمیت دارد که دو مسئله اساسی را مشخص می‌کند و شامل نوع قرارداد و محدوده تعهدات و بندهای آن می‌شود.

تعاریف عبارت‌های تخصصی در نوشتن قرارداد

در این بخش باتوجه‌به زمینه و نوع قرارداد، اصطلاحات تخصصی تعریف خواهند شد که از برداشت‌های اشتباه و ابهام و سردرگمی ممانعت به‌عمل می‌آورد.

طرفین در نوشتن قرارداد

این بخش به افراد درگیر در قرارداد می‌پردازد که می‌توانند دو نفر یا بیشتر باشند. این افراد اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که نحوه درج اطلاعات هرکدام شیوه خاص خودش را دارد.چگونگی تنظیم قرارداد و روش های تشخیص جعل بودن اسناد در قرارداد های مالی و معامله

موضوع در نوشتن قرارداد

موضوع در تنظیم قرارداد همان مورد معامله است که طرفین متعهد به انجام آن هستند. قرارداد می‌تواند درمورد هر چیزی باشد، اما باید با شفافیت و وضوح کافی ذکر شود تا در آینده اختلافاتی پیش نیاید. موضوع باید ویژگی‌های زیر را دربرگیرد:

  • حتما باید بر اساس شرع و قانون در نظر گرفته شود.
  • ارزش اقتصادی داشته باشد.
  • موجود، معلوم و معین باشد.
  • اگر در زمان قرارداد موجود نباشد، حتما باید کیفیت و کمیت آن شرح داده ‌شود.
  • بتوان آن را عرضه کرد.
  • یکی از طرفین باید مالک باشد یا از طرف او حق انتقال بگیرد.

مدت در تنظیم قرارداد

مدت شامل تاریخ شروع کار، تاریخ پایان کار و تاریخ امضای قرارداد توسط طرفین محسوب می‌شود. با تنظیم تاریخ، شما می‌توانید شرایط خاصی برای تحویل کار یا پروژه در نظر بگیرید و در صورت دیرکرد یا تاخیر خسارت دریافت کنید. توصیه می‌شود در قرارداد حقوقی، تاریخ انجام کار را قسمت به قسمت مشخص کنید.چگونگی تنظیم قرارداد و روش های تشخیص جعل بودن اسناد در قرارداد های مالی و معامله

مبلغ در قرارداد

برای نوشتن این بخش، باید اصول مربوط به درج مبلغ را بدانید. گاهی باید داشته‌های طرفین را ارزش‌گذاری کنید؛ زیرا تاثیر زیادی روی مبلغ قرارداد دارد. اگر قرار است مبلغی به‌صورت اقساطی پرداخت شود، تاریخ هر قسط و میزان پرداختی باید مشخص شود.

تعهدات طرفین در قرارداد

این بخش از تنظیم قرارداد به وظایف و تعهداتی می‌پردازد که طرفین قرارداد ملزم به انجام آن‌ها هستند. این بخش هم باید کاملا دقیق و باتمام جزئیات، از انتظارات گرفته تا تاریخ، نوشته شود. باید یک قسمت به‌عنوان ضمانت عدم اجرای تعهدات نیز قرار گیرد. بندهای این بخش از الزام به تنظیم سند معمولا شامل مواردی مانند شرایط فسخ قرارداد، مرجع حل اختلاف، اختیارات طرفین، انتقال قرارداد، محل اجرای قرارداد خواهد بود.

بخش تضمین اجرای تعهدات در نگارش قرارداد

این بخش، ضمانتی بر اجرای تعهدات توسط طرفین است. در واقع این تضمین یک ابزار برای اطمینان از محقق‌شدن موضوع قرارداد محسوب می‌شود. این تضمین از جانب بانک صادر خواهد شد و کارفرما برای جلوگیری از ضرر احتمالی می‌تواند مبلغ را از بانک دریافت کند. تاریخ ضمانت‌نامه باید تا یک ماه بعد از تاریخ تحویل ثبت شود و مقدار آن نیز باید معادل 5 درصد مبلغ اولیه قرارداد لحاظ گردد.

حل‌وفصل اختلافات در تنظیم قرارداد

این بخش از تنظیم قرارداد شامل شرایط و روش رسیدگی به اختلافات احتمالی خواهد بود. هر قرارداد هر چقدر هم که دقیق نوشته شود، مصون از اختلاف نیست. بنابراین باید بخشی در قرارداد به نحوه رسیدگی به اختلافات در نظر گرفته شود. روش‌های رایج عبارتند از:

  • مذاکره و سازش
  • توافق از طریق داوری
  • کارشناسی

محرمانگی در نوشتن قرارداد

اگر موضوع قرارداد شما یک ایده خاص یا هر مسئله با حساسیت بالا باشد، باید مطمئن شوید اطلاعات کاری محرمانه و تکنیک‌های شما در اختیار رقبا قرار نمی‌گیرد. بخش محرمانگی طرفین را در این مورد متعهد می‌کند.

بخش خاتمه، پیوست‌ها و ضمائم نگارش قرارداد

در این قسمت از تنظیم قرارداد، اصول اصلی قرارداد یکبار دیگر به‌صورت خلاصه دوره می‌شوند و طرفین برای بار آخر درمورد مسائلی مانند زمان پایان قرارداد، شرایط فسخ آن و روش‌های تسویه‌حساب بحث خواهند کرد. در این قسمت نکاتی وجود دارد که احتمال دارد در سایر بخش‌ها ذکر نشده باشند. این موارد باید حتما در قسمت پیوست‌ها عنوان شوند.

چگونگی تشخیص و پیگیری سند جعلی

تشخیص و پیگیری سند جعلی کار هر کسی نیست و بهترین کار، مشورت با وکلای پایه یک دادگستری در موسسات معتبری مانند موسسه حقیقت گستر است. وکلا و کارشناسان از روش‌های زیر برای شناسایی اسناد جعلی استفاده می‌کنند:

  • استعلام از سازمان ثبت‌اسناد
  • مراجعه به دادگاه برای بررسی رسمی
  • احتمال جعل در سندهای تک‌برگی به‌علت داشتن هولوگرام مخصوص بسیار پایین خواهد بود.
  • استفاده از دستگاه‌های نوری و نور ماورا بنفش آن
  • روش مقایسه‌ای با استفاده از مقایسه عادات نوشتاری فرد، پیش از تنظیم قرارداد
  • تطبیق سند با اسنادی که موارد و مفاد داخل آن را به‌نوعی تایید می‌کنند.
  • استکتاب (احضار افرادی که دست‌خط یا امضای آن‌ها در سند آمده است.)
  • تطبیق با اسناد معتبر

چگونگی تنظیم قرارداد و روش های تشخیص جعل بودن اسناد در قرارداد های مالی و معامله

جمع‌بندی

قراردادها و معاملات مالی بخش مهمی از دنیای تجارت هستند. تنظیم قرارداد به‌شیوه درست و استفاده از روش‌هایی برای تشخیص جعل برای اطمینان از اعتبار و صحت اسناد بسیار مهم و ضامن حقوق افراد خواهد بود. با آگاهی از این روش‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند از خود در برابر خطر جعل محافظت کنند و اطمینان داشته باشند که معامله و تراکنش‌های مالی آنها ایمن است. زیرا قانون پشتوانه قراردادی خواهد بود که طبق اصول تنظیم شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا