دسته‌بندی نشده

روش ثبت شرکت بازرگانی خارجی

روش ثبت شرکت‌های خارجی
مطابق ماده ۳ قانون ثبت شرکت‌ها، فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران منوط به قانونی بودن آن‌ها در کشور اصلی خود و ثبت در اداره ثبت اسناد تهران است. بنابراین نخست اداره ثبت اسناد تهران با بررسی مدارک لازم از قبیل گواهی اداره ثبت محل و یا گواهی دفتر ثبت تجاری، قانونی بودن شرکت را در کشور اصلی خود احراز می‌نماید (هر چند که در خصوص ملاحظه اسناد، قانون ثبت شرکت‌های تصریحی ندارد)

جهت ثبت شرکت‌های خارجی، مدارک زیر به اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی الزامی است:
۱ـ اظهار نامه ثبت
۲ـ یک نسخه مصدق از اساسنامه شرکت
۳ـ یک نسخه مصدق از اختیارنامه عمده شرکت در ایران و در صورتی که شرکت چند نماینده مستقل در ایران داشته باشد، یک نسخه مصدق از اختیارنامه هر یک از آن‌ها
۴ـ داشتن مجوز (قرارداد قانونی) با یکی از وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های دولتی
اظهارنامه ثبت شرکت‌ها باید به فارسی نوشته شود و حاوی نام کامل شرکت، نوع شرکت از قبیل سهامی ـ تضامنی ـ مختلط و غیره، مرکز اصلی شرکت و آدرس صحیح آن، تابعیت شرکت، مقدار سرمایه شرکت در تاریخ تقاضای ثبت و سایر موارد مندرج در ماده ۶ نظام‌ نامه اجرا قانون ثبت شرکت‌ها مصوب سال ۱۳۱۰ باشد. اساسنامه شرکت و اختیارنامه نماینده عمده آن در ایران و سایر نمایندگان و نیز آخرین بیلان شرکت باید در مرکز اصلی شرکت توسط شخص یا اشخاصی که حق امضا از طرف شرکت دارند تصدیق گردد و امضا آن‌ها نیز به تصدیق مقامات صلاحیت‌دار کشوری که امضا در آنجا واقع شده و یا نماینده سیاسی یا کنسولی ایران در کشور مزبور و یا نماینده سیاسی یا کنسولی دولت متبوع شرکت در ایران برسد.
اداره ثبت شرکت‌ها علاوه بر مدارک فوق (اظهارنامه و ضمایم آن) صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره و چنان چه شرکت از نوع سهامی خاص باشد، رسید بانکی سرمایه مبنی بر پرداخت حداقل ۳۵% از سرمایه را از ذینفع مطالبه می‌نماید. بعد از طی مراحل فوق مطابق با ماده ۲۰ نظامنامه «در ظرف یک ماه از تاریخ ثبت هر شرکت خارجی یا شعبه آن، دایره ثبت شرکت‌ها باید مراتب ذیل را به خرج خود شرکت، در مجله رسمی وزارت عدلیه و یک از روزنامه‌های یومیه تهران منتشر نماید:
۱ـ خلاصه اساسنامه شرکت
۲ـ اسم نماینده عمده شرکت در ایران و اگر شرکت در ایران چند نفر نماینده مستقل داشته باشد، اسم همه آن‌ها
۳ـ اسم اشخاصی که از طرف شرکت حق امضا دارند
۴ـ اسم شخص یا اشخاصی مقیم در ایران که برای دریافت کلیه ابلاغیه‌های مربوط به شرکت صلاحیت دارند.
پس از ثبت شرکت باید از طرف اداره ثبت به تقاضا کننده، تصدیقی ارایه گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا