قوانین اقتصادی - جرایم مالی

چگونه سفته را تنظیم کنیم ؟ آشنایی کامل با نوشتن سفته

  • نکته: اگر سفته سفید و فقط امضا شده به نکته: اگر سفته سفید و فقط امضا شده به شما داده شود شما می توانید به خط خود یا دیگری متن آنرا کامل کنید و مشکلی از این حیث متوجه شما نخواهد بود.

 

در تنظیم سفته ، این امکان وجود دارد که بدهکار،سفته ای را که صادر می کند ، بدون ذکر نام طلبکار به وی بدهد که در این صورت فرد می تواند یا خودش در سررسید برای گرفتن پول اقدام کند یا این که آن را به دیگری حواله بدهد.

 

در صورتی که سفته برای شخص معینی صادر شود، نام و نام خانوادگی او در سفته آورده می شود، در غیر این صورت به جای نام او نوشته می شود در «وجه حامل». در صورتی که نام خانوادگی یک شخص معین نوشته شود، این شخص طلبکار می شود و در غیر این صورت هر کسی که سفته را در اختیار داشته باشد طلبکار محسوب می شود و می تواند در سر رسید سفته مبلغ آن را طلب کند البته اگر سفته عندالمطالبه باشد، صادرکننده باید به محض مطالبه مبلغ آن را پرداخت کند.

سفته ، بدون نام

در تنظیم سفته ، این امکان وجود دارد که بدهکار،سفته ای را که صادر می کند ، بدون ذکر نام طلبکار به وی بدهد که این طوری فرد می تواند یا خودش در سررسید برای گرفتن پول اقدام کند یا این که آن را به دیگری حواله بدهد، عبارت «حواله کرد» در سفته به شخص دارنده این اختیار را می دهد که بتواند سفته را به دیگری منتقل کند، ولی اگر «حواله کرد» خط زده شود، دارنده سفته نمی تواند آن را به دیگری انتقال دهد و تنها خود وی باید برای وصول آن اقدام کند، علاوه بر آن می تواند با پشت نویسی آن را به شخص دیگری انتقال دهد.

نکته: اگر سفته سفید و فقط امضا شده به نکته: اگر سفته سفید و فقط امضا شده به شما داده شود شما می توانید به خط خود یا دیگری متن آنرا کامل کنید و مشکلی از این حیث متوجه شما نخواهد بود.

نکته: اگر سفته سفید و فقط امضا شده به نکته: اگر سفته سفید و فقط امضا شده به شما داده شود شما می توانید به خط خود یا دیگری متن آنرا کامل کنید و مشکلی از این حیث متوجه شما نخواهد بود.

شما می توانید سفته را واخواست نکنید و به همان صورت دادخواست مطالبه سفته به دادگاه دهید در این صورت فقط می توانید از امضا کتتده روی سفته وجه آنرا مطالبه کنید و علیه ظهر نویس امکان شکایت نیست مطلب دیگر اینکه اگر سفته را واخواست نکنید و مستقیما دادخواست بدهید اگر بخواهید در ابتدا و قبل از صدور رای قطعی اموال بدکار را توقیف کنید می بایستی خسارت احتمالی که مبلغ آنرا قاضی مشخص خواهد کرد در صنوق دادگستری واریز نمایید تا اجازه توقیف اموال ( تامین خواسته) به دست بیاورید

اگر با توجه به نکته ذکر شده در بالا تمایل داشتید سفته را واخواست کنید می بایستی ظرف 10 روز از سررسید واخواست نمایید و ظرف یک سال دادخواست مطالبه سفته دهید در غیر این صورت نمی توانید علیه ظهرنویس اقامه دعوی کنید. و در آخر مطالبه سفته تا 20 میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف و بیشتر از آن در صلاحیت دادگاه می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا