اخبار حوادث

سارق 10 کیلو طلا به قطع دست محکوم شد

  • پیگیری‌های پلیس برای دستگیری سه متهم این پرونده در جریان بود که خبر ارتکاب هشت فقره سرقت از هشت خانۀ مسکونی در یکی از مناطق نیشابور به فرماندهی ادارۀ عملیات ویژه پلیس آگاهی این شهرستان اعلام شد و شناسایی متهمان در دستور کار این اداره قرار گرفت

 

اواسط خرداد‌ماه امسال بود که مردی میان‌سال با مرکز فوریت‌های پلیسی مشهد تماس گرفت و عنوان کرد که سه مرد جوان از خانه‌اش سرقت کرده‌اند. با اعلام این خبر، تیمی از مأموارن تجسس کلانتری شفا در محل حاضر شدند. مال‌باخته در مواجهه با مأموران عنوان کرد: «ساعت ۱۹ به اتفاق خانواده برای تفریح خانه را ترک کردیم و پس از گذشت ۵ ساعت به خانه بازگشتیم. درِ ورودی باز بود و، علاوه‌‌بر این، توپیِ قفل نیز باز شده بود. با احتمال اینکه دزد به خانه‌ام زده است، با چند نفر از همسایگان وارد خانه شدیم. پس از ورود به خانه و روشن کردن لامپ‌ها، با صحنه‌ای آشفته مواجه شدم. همۀ لباس‌ها و لوازم وسط حال پهن بود. با ورود همسرم به داخل اتاق خواب و گریه‌های او، متوجه شدم سرمایۀ چند سال تلاشم از کف رفته است و طلاهایی که قرار بود مشکلات اقتصادی‌ام را رفع کنند ربوده شده‌اند.».

 

با حضور پلیس در محل و شنیدن اظهارات شاکی، تحقیقات پلیسی از همسایگان آغاز شد. یکی از همسایگان در اظهاراتش به افسر تحقیقات کلانتری گفت: «ساعت حدود ۲۳ بود که زنگ خانه‌مان به صدا درآمد اما کسی پشت در نبود. بعد از گذشت چند دقیقه، مجدداً زنگ خانه زده شد اما باز هم کسی در خیابان نبود. این مسئله چند مرتبه تکرار شد اما هیچ شخصی را مشاهده نکردم.».

در این میان، یکی دیگر از همسایگان شاکی پرونده، که با سارقان روبه‌رو شده بود، به پلیس گفت: «ساعت حدود ۲۳:۱۰ بود که برای بیرون گذاشتن زباله از خانه خارج شدم. در راهرو، سه مرد جوان را دیدم و، چون از داخل خانۀ شاکی بیرون آمدند، با این فکر که مهمان هستند، سلام و علیک کوتاهی با آنان داشتم.».

مأموران، با به دست آوردن این اطلاعات، پرونده‌‌ای تحت عنوان سرقت به‌عنف گشودند و، طبق چهرۀ ترسیم‌شده از متهمان، موضوع را به فرماندهی انتظامی گزارش کردند و عکس سارقان در اختیار کلیۀ تیم‌های گشتی پلیس قرار گرفت. تحقیقات این پرونده ادامه داشت تا اینکه چند روز بعد یکی از اهالی خیابان موسوی قوچانی مشهد با مرکز فوریت‌های پلیسی تماس گرفت و اعلام کرد افرادی به خانه‌اش دستبرد زده‌اند و سه سارق حرفه‌ای، با تخریب توپی قفل در ورودی، وارد خانه‌اش شده طلا و جواهرات همسرش را سرقت کرده‌اند.

با توجه به اینکه وجوه اشتراک زیادی از جمله نحوۀ ورود سارقان به خانه، به صدا درآوردن زنگ چند نفر از همسایگان و سرقت طلاجات بین این پرونده و پروندۀ سارقان تحت‌ تعقیب وجود داشت، فرضیۀ ارتکاب این دو سرقت از سوی یک باند حرفه‌ای سرقت توسط مأموران تجسس کلانتری شفا مطرح شد که البته، با تأیید مشخصات ظاهری متهمان از سوی چند شاهد دیگر، مهر تأییدی بر این فرضیه خورد و پیگیری‌ها برای جلب سارقان ادامه یافت.

 

ادامۀ سرقت‌ها در نیشابور

پیگیری‌های پلیس برای دستگیری سه متهم این پرونده در جریان بود که خبر ارتکاب هشت فقره سرقت از هشت خانۀ مسکونی در یکی از مناطق نیشابور به فرماندهی ادارۀ عملیات ویژه پلیس آگاهی این شهرستان اعلام شد و شناسایی متهمان در دستور کار این اداره قرار گرفت. کارآگاهان پس از بررسی سرنخ‌های به‌جامانده و تجمیع اظهارات شاهدان ماجرا دریافتند که این سارقان حرفه‌ای در قالب باندی فعالیت می‌کنند و در زمان نبود اهالی با تخریب قفل در ورودی وارد خانه می‌شوند و طلا و جواهرات صاحب خانه را به سرقت ‌می‌برند. تحقیقات میدانی این پرونده ادامه داشت تا اینکه سرنخی از سارقان به دست آمد که نشان می‌داد آنان به شهر مشهد گریخته‌اند.».

با به دست آمدن این اطلاعات، موضوع در اختیار ادارۀ عملیات ویژۀ‌ پلیس آگاهی مشهد قرار گرفت و متهم اصلی این پرونده، که مردی جوان بود، در اوایل مرداد‌ماه در محل اختفایش در بولوار چمن مشهد دستگیر شد.

با دستگیری این سارق حرفه‌ای، مشخص شد این متهم سردستۀ باند سرقتی است که در ابتدای خرداد‌ماه به دو خانۀ مسکونی در بولوار موسوی قوچانی دستبرد زده و مقادیری طلا و جواهرات را سرقت کرده بودند. متهم اصلی این پرونده در بازجویی‌ها به پلیس گفت: « اهل کوهدشت هستم‌. مشکلات مالی امانم را بریده بود و با همسرم نیز به مشکل خورده بودم. با دو نفر از دوستانم، این سرقت‌ها را طرح‌ریزی کردیم و قرار گذاشتیم که ابتدا از مشهد شروع کنیم. خرداد‌ماه امسال بود که با دوستانم به مشهد آمدیم و نقشه‌مان را عملی کردیم. ظرف سه روز به دو خانه در بولوار موسوی قوچانی دستبرد زدیم و مقادیری طلا و جواهرات از این دو محل سرقت کردیم و به نیشابور گریختیم و در آنجا نیز به هشت خانه دستبرد زدیم.».

شهرام ادامه داد: «ابتدا خانه‌ای را زیر نظر می‌گرفتیم و پس از خروج صاحب‌خانه و اطمینان از خالی بودن محل چند مرتبه زنگ آنان را می‌زدیم و، پس از تکمیل بررسی‌هایمان، با تخریب توپی قفل در ورودی، وارد خانه می‌شدیم و فقط طلا و جواهرات را سرقت می‌کردیم و از محل متواری می‌شدیم.». متهم دستگیرشده پس از تشکیل پرونده به دادسرا منتقل شد و با قرار وثیقۀ متناسب قضایی راهی زندان شد.

 

دستبرد به ۱۰ خانه در ۱۰ روز

این پرونده پس از گذشت ۶۰ روز پیگیری قضایی برای صدور کیفر‌خواست به شعبۀ اظهار‌نظر دادسرای عمومی و انقلاب ناحیۀ۲ مشهد ارجاع شد که قاضی مهدی امانی دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: «متهم در بخشی از اظهاراتش عنوان کرده است طلاجات مسروقه را برای فروش به فردی در تهران تحویل می‌داده که تحقیقات برای شناسایی فرد مال‌خر نیز در جریان است.».وی با بیان اینکه متهمان در سرقت‌های خود از دستگاه طلایاب استفاده می‌کرده‌اند اظهار کرد: «طبق گزارش پلیس آگاهی، متهم اصلی پرونده به همراه دو تن از دوستانش که اکنون متواری هستند طی ۱۰‌روز به ۱۰ خانه دستبرد زده است و مجموعاً ۱۰کیلوگرم طلا و جواهرات را سرقت کرده‌اند. لذا بر اساس اعترافات صریح متهم و تبعات دستبرد‌های او، که موجب استرس و رعب برای ساکنان منازل و مال‌باختگان بعد از سرقت شده بود و از طرفی تمامی شرایط سرقت حدی را دارا بود، وی طبق قانون مجازات اسلامی به قطع ید و مجازات تکمیلی (تبعید به نقاط دور افتاده) محکوم و کیفرخواست این پرونده برای رأی نهایی به دادگاه کیفری ارسال گردیده است.». امانی در پایان تأکید کرد: «امروز دادسرا در مقابل افرادی که قصد دست درازی به مال و اموال مردم را داشته باشند ایستاده است و در صورت به دام افتادن آنان بدون هیچ مماشاتی برخورد خواهد کرد. علاوه‌بر این، نیروی انتظامی و دیگر نهاد‌های وابسته نیز با استفاده از تمام توان خود برای شناسایی و دستگیری سارقان عمل خواهند کرد.».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا